Nekromanti Vilket brädspel ska man köpa då?

Demnogonis_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
35
Location
Malmö
Hej hej!

I gladan håg har jag och några kompisar registrerat en spelföreing hos Sverok och tänkte köpa en massa roliga brädspel, men vi vet inte riktigt VAD man ska köpa.

Hittills har vi haft några träffar och spelat Axis and Allies (grund samt pacific) och lite Talisman (för nostalgi).

Funderar på Diplomacy men skulle behöva fler tips.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Vad är det för typ av brädspel ni är ute efter? Jag menar, det finns ju hundratals olika spel. Allt mellan Bondespelet till Ölspelet. :gremsmile:

Jag ska tipsa om några i vilket fall:
Fluxx - Inte ett brädspel men nästan. Roligt är det i vilket fall.
Risk - Ta över världen med små plastgubbar som gör ont att trampa på och som fastnar under foten om man är barfota.
Kampen om Citadellet - Roligt spel i Mutant Chronicles-världen.
Junta - Styr och ställ i bananrepubliken men passa dig för uppror och lönnmord.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Civilization - En klassiker man inte kan vara utan om man inte vill bli massivt mobbad.

Junta - Satiriskt spel om politiken i en mycket rik, mycket fattig bananrepublik.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Det brädspelsinköp som jag är mest nöjd över är Puerto Rico, från Rio Grande Games. Puerto Rico är ett spel jag rekommenderar starkt.

Kolla upp brädspel du tycker låter intressanta på boardgamegeek.com. Där finns mängder av engelskspråkiga brädspel betygsatta med kommentarer från folk som har spelat dom.
 

Demnogonis_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
35
Location
Malmö
Risk - Ta över världen med små plastgubbar som gör ont att trampa på och som fastnar under foten om man är barfota.
LOL


Jo, Risk har vi givetvis spelat. I första hand är vi väl ute efter strategispel, inte rollspelsbrädspel som Kampen om citadellet.

Junta har jag tittat lite innan på, det verkar kul. Vi har spanat lite på the Hell Game också. Var inne lite på Tradition här i Halmstad och fluktade men det är ju ruskigt svårt när man inte har något tips sedan innan.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Tja... här är några bra spel jag kan komma på.

Svearike: Ett ganska enkelt spel där man spelar en ledare för en Svensk adelsätt under en period på cirka 300 år. Spelet är väldigt varierat och man vet aldrig riktigt vad som kan hända.

RISK 2210 AD : Det här är en "framtidsversion" utav orginalspelet. Skillnaden är bl.a. att det finns två kartor (Jorden och månen) som man kan ta över. Sedan har man små trevliga kort som man kan avända för att göra livet surt för sina motspelare.

Axis & Allies Europe: Fast det kanske är lite onödigt om ni redan har orginalet och Pacific redan. Om ni inte älskar A&A d.v.s.

Hur är Pacific förresten? Är det kul eller?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,916
Jag skulle vilja rekommendera två spel av Reiner Knizia nämligen Kingdoms och Kings Gate, båda två kan du hitta här; länk till Traditions hemsida.

Spelen är enkla att förstå sig på men likväl geniala i sitt upplägg. Reglerna lär man sig hur lätt som helst (de är dessutom på svenska har jag för mig).

Något som jag uppskattar är spel som man blir bättre på ju mer man spelar. Till skillnad från Monopol, Talisman och andra spel som i princip enbart förlitar sig på slumpen så är både Kingdoms och Kings Gate spel som man hela tiden blir bättre och bättre på ju mer man spelar.

Jag rekommenderar båda varmt men om jag måste välja så blir det Kingdoms.

/Vulf
 

Demnogonis_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
35
Location
Malmö
Hur är Pacific förresten? Är det kul eller?
Det är nyligen inköpt så vi har bara hunnit testa det en gång innan vi kunde alla regler riktigt. Då var det väldigt förvirrande. Får återkomma när vi spelat det mer =)
 

Cesa

Veteran
Joined
4 Sep 2002
Messages
71
Location
Örebro
Risk 2210 är mycket bra! Väl värt att titta på om man tröttnat på originalet :gremsmile:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
  • "Original"-Civ. Utgavs från början av ett brittiskt företag som heter Gibson Games, och sedermera av Avalon Hill. Går ut på att man ska ta sig förbi järnåldern och in i den riktiga antiken genom att skaffa sig en massa olika teknologier, som är indelade i fyra kategorier (konst, vetenskap, hantverk och "civics" (saker som lag, demokrati och så)). Teknologierna får man främst genom att byta sig till handelsvaror vilka man får för att ha städer - ju mer man har av samma vara, desto mer får man för dem (en Salt är värd 3, men fyra Salt är värda 48 tillsammans). Man råkar även ut för katastrofer emellanåt. Täcker enbart området runt Medelhavet. Ges numera återigen ut av Gibson Games efter att Avalon Hill kursade för några år sedan.
  • Advanced Civilization. Expansion till original-Civ som ändrar en del regler, samt lägger till mer av det mesta (fler handelsvaror, fler katastrofer, fler teknologier, en ny tech-kategori (religion), och så). Mycket coolare än original-Civ, men ges inte längre ut.
  • Sid Meier's Civilization - The Boardgame. Helt annat spel än de ovan, löst baserat på datorspelet. Större fokus på olika områdens olika resurser, mer strider, täcker hela världen, och allmänt helt enkelt ett annat spel. Sträcker sig hela vägen in i nutid, till skillnad från de andra som stannar vid antiken. Verkar rätt kul, men jag har aldrig spelat klart det.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Ultimata strategisspelet är väl Go (visserligen bara för två spelare)

Andra spel som rekommenderas..
Settlers of Cataan
Citadels
Zombies
Guillotine (jaja, ett kortspel egentligen)
RoboRally
Condotterie
History of the world
Carcassone

/Ulfgeir
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
Jag har ett tips som överglänser alla andra tips, sedan har jag också ett par sekundärtips:

Supertips: Junta. Otroligt kul, jäkligt roligt och helt enkelt det bästa brädspel som någonsin gjorts, antagligen. Politisk satir, lönnmord och rävspel - vad mer kan man önska sig? Köp!

Andra tips:
*Zombies!!! Ett kul och relativt billigt brädspel som också är väldigt lättspelat och kan göra bra vänner till riktiga ovänner när man börjar förstöra för varandra... hehe.
*Hero Quest. Gammal klassiker som man fortfarande kan ha riktigt kul med. Tyvärr är det nog inte helt lätt att få tag på spelet, men den som faktiskt får tag på det kan ju skatta sig lycklig.
*Diplomacy. Det är bra, men det tar en förbaskad tid att spela. (Oftast - inte alltid.)


...finns fler. Men detta är de bästa, imo.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Just Civilization är lite komplicerat på grund av begreppsförvirring. Det finns nämligen tre olika Civilization:
Sorry, glömde det. Det jag rekommenderar är då:

"Original"-Civ
Advanced Civilization.

Jag rekommenderar dessutom att man skaffar expansionskartan.

Det är inget "hårt" i Advanced, så om man kan stå ut med att göra några kort själv (tror man kan köpa dem lösa också) och kan komma över reglerna någonstans så är det spelbart. Man kanske inte riktigt får göra så, men om det inte ges ut längre så får de faktiskt skylla sig själv.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
hur är det egentligen, verkar lite trist imho

Vet inte. Vill inte veta.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
1. Junta - har flera redan tipsat om, men det är enastående roligt!

2. Crimson skies - ett roligt flygspel där det finns möjlighet att behålla och utveckla karaktärer som i rollspel.

3. RoboRally (finns bara att köpa på tyska, men engelska kort finns att skriva ut på nätet) - ett roligt och enkelt och destruktivt brädspel som alla kan spela, där man (oftast) inte blir osams och som kan spelas snabbt eller räcka hela kvällen.

4. Risk. Där blir man alltid osams.

5. History of the world - ett evighetslångt spel som dock är väldigt roligt - påminner om Risk men är inte lika aggressionsskapande av någon anledning.
 
Top