Vilket är ditt favoritsystem?

Vilken är din favoritregelmotor?

  • År Noll

    Votes: 10 11.8%
  • BRP

    Votes: 32 37.6%
  • D&D

    Votes: 11 12.9%
  • Apocalypse world

    Votes: 14 16.5%
  • Fate

    Votes: 5 5.9%
  • Gurps

    Votes: 2 2.4%
  • Gumshoe (trail of Cthulhu)

    Votes: 3 3.5%
  • D6

    Votes: 3 3.5%
  • Vampire D10 Tärningspölar

    Votes: 1 1.2%
  • Eon

    Votes: 3 3.5%
  • D20

    Votes: 1 1.2%

  • Total voters
    85

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,550
Jag la min röst på D6 som jag tycker åldrats med värdighet men egentligen har jag inte ett favoritsystem. Olika system är mer eller mindre bra i olika sammanhang. Dessutom är det roligt med variation. Förutom mina egna regelsystem till De fördömda och Världsrymdens vagabonder - regelsystem som gör just det jag vill att dom ska göra - återvänder jag gärna till The Black Hack vars omrbetade d20-system är otroligt smart. Jag är också nyfiken på ligans omarbetade version av År noll-motorn, där de använder större tärningar istället för fler tärningar. Jag har själv experimenterat med ett liknande regelsystem men för mig lyfte det aldrig. Ligan har sannolikt lyckats mycket bättre, så det vill jag titta närmare på vid tillfälle.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Saknar såväl Cthulhu Dark (min favorit, som inspirerat en rad andra spel, t.ex. Darkship) och Knave (som också inspirerat en rad andra spel).
Inget av omröstningens system är någon favorit, så ingen röst från mig (men OM jag skulle tvingas välja är År Noll och Fate de valet skulle falla på).

PS Många hyllar BRP, men där håller jag inte med. Det är förlegat, knöligt och är det system jag gillar minst av de omröstningen tar upp och som jag har koll på (vilket är alla utom D6 och Eon).
Cthulhu Dark är också en favorit (om man ändrar reglerna för hur man blir av med insanity och lägger till stridsregler…) men det känns nästan som om det inte är traddigt, lite för lite och för annorlunda regler? Ser det nog som Story Now.
Knave har jag inte läst, men visst är Kuf baserat på det, och det känns ju väldigt mycket D&D-gruppen, eller har jag fel?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,295
Knave har jag inte läst, men visst är Kuf baserat på det, och det känns ju väldigt mycket D&D-gruppen, eller har jag fel?
Jag räknar Knave som ett DnD-hack. Men det är kanske lite ett gränsfall egentligen.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
PS Många hyllar BRP, men där håller jag inte med. Det är förlegat, knöligt och är det system jag gillar minst av de omröstningen tar upp och som jag har koll på (vilket är alla utom D6 och Eon).
Tycker det är enorm skillnad på olika BRP-spel, och även på olika generationer av samma BRP-spel. Även olika BRP-derivat som Mythras, i olika inkarnationer, hamnar på olika platser i förlegat/knöligt spektrat. Den lätt tightaste inkarnation jag läst är ju första utgåvan av Stormbringer, från 1981.

Så det känns som en lite väl hård generalisering, kan jag tycka. :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Jag räknar Knave som ett DnD-hack. Men det är kanske lite ett gränsfall egentligen.
Var intressant att höra Miltons egna tankar kring vad som "gör" Knave. Någon av de videos där han pratar om Knave 2. Att det som är fokuset är att det är klasslöst, och att det lägger stor vikt på prylhantering. Känns ju ändå som en sorts motreaktion på D&D-normer. En "buggfix" typ.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,550
Jag räknar Knave som ett DnD-hack. Men det är kanske lite ett gränsfall egentligen.
Jag ser också Knave som ett DnD-hack. Samtidigt befinner Knave och många andra OSR-spel sig långt ifrån nyare utgåvor av DnD. Kanske skulle retrokloner eller OSR (som samtidigt absolut inte är ett visst regelsystem) kunna vara sin egen kategori i omröstningen?
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,033
Tycker det är enorm skillnad på olika BRP-spel, och även på olika generationer av samma BRP-spel. Även olika BRP-derivat som Mythras, i olika inkarnationer, hamnar på olika platser i förlegat/knöligt spektrat. Den lätt tightaste inkarnation jag läst är ju första utgåvan av Stormbringer, från 1981.

Så det känns som en lite väl hård generalisering, kan jag tycka. :)
Ok, jag håller med om att det ÄR skillnad på olika iterationer av brp, och att vissa är klart bättre än andra. Men ingen är, i mitt tycke, helt lyckad. Tyvärr – jag är uppväxt med brp, och kan tänket utan och innan, så det hade varit bekvämt om det passat mig. Bland de versioner jag gillar minst är versionen i CoC 7. Klunkigt så det förslår, vilket är synd, då jag annars tycker Elosos version av spelet är lysande.

Edit: Jag blev nyfiken på Stormbringer-versionen du nämnde! Skall se om jag har den i gömmorna, och kolla in den i så fall. Och om inte, kanske att jag skall ägna lite tid åt att se om det inte går att skapa en version av brp jag trivs med. Men snarare bygga om från grunden än hacka någon befintlig version I så fall.
 
Last edited:

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag ser också Knave som ett DnD-hack. Samtidigt befinner Knave och många andra OSR-spel sig långt ifrån nyare utgåvor av DnD. Kanske skulle retrokloner eller OSR (som samtidigt absolut inte är ett visst regelsystem) kunna vara sin egen kategori i omröstningen?
Jag tror det finns en faktor i att ju närmare man är ett fenomen, desto mer ser man olikheter. Jag tycker till exempel att År noll spelen är extremt olika, men så fort jag ser rollformuläret till Kuf tänker jag D&D. Det är säkert helt omöjligt (och inte så intressant) att göra en uppdelning som blir lika grovmaskig för alla sorters spel.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Bland de versioner jag gillar minst är versionen i CoC 7.
Håller helt med om detta. Med BRP tycker jag personligen generellt att äldre är bättre. CoC 7 lägger till massor med funktioner som jag upplever som överflödiga. Och lider rätt svårt av BRPs poänginflation (att era högsta färdigheter går från 40-50 uppemot 95 genom åren). Det är ett spel där reglerna på något sätt ber om ursäkt för att de finns, med diverse fudgingmekanismer, klumpiga ad/disad-varianter, etc. Samt uppmaningen att stryka spelledaren medhårs, förstås.

Men #intemittBRP. :D
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,541
Location
Fallen Umber
Hipster-OSR (Into the Odd/Electric Bastionland, Ultraviolet Grasslands, Knave) känns inte tillräckligt mycket D&D för att jag ska vilja rösta på D&D, så jag valde Apocalypse World i stället. Det står ändå och väger mellan dem för mig. :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,550
Det är säkert helt omöjligt (och inte så intressant) att göra en uppdelning som blir lika grovmaskig för alla sorters spel.
Jag håller med. Kände mest att jag som gillar OSR hade svårt att hitta ett passande alternativ i omröstningen, så då gick jag på ett helt annat spår, alltså den gamla favoriten D6. DnD känns inte rätt på det sätt som @Dimfrost just skrev ovan.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,969
Location
Linköping
Jag röstade på gumshoe nu, men eftersom alla regelsystem ger dig något samt inte ger dig något annat så vill jag ibland byta system för att jag vill åt något annorlunda med nästa scenario.

Så egentligen har jag inget favoritsystem. Jag behöver variationen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,453
Location
Helsingborg
Nu röstar jag inte, för jag använder don efter situation, men jag hade röstat på Apocalypse World eller Gumshoe, bara för att de gör någonting annorlunda så att jag kan lära mig av dem. Nu spelleder jag inte några av systemen och de har sina begränsningar, därav att jag inte lägger någon röst på någon av dem. Fate är "nyskapande" men går för långt ifrån vad jag vill ha ur ett spelsystem eftersom det är så belöningsdrivet. Ett klumpigt sätt att skapa vad Fate är ute efter.

Alla andra system på listan är i princip likadana i hur man använder dem.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
Ok, jag håller med om att det ÄR skillnad på olika iterationer av brp, och att vissa är klart bättre än andra. Men ingen är, i mitt tycke, helt lyckad. Tyvärr – jag är uppväxt med brp, och kan tänket utan och innan, så det hade varit bekvämt om det passat mig. Bland de versioner jag gillar minst är versionen i CoC 7. Klunkigt så det förslår, vilket är synd, då jag annars tycker Elosos version av spelet är lysande.
Bara av ren nyfikenhet, vilka är svagheterna med Hjältarnas Tid (alltså Krilles spel, som jag har haft noll inflytande över) som du ser det? Jag är också uppvuxen med BRP och har inte odelat positiva erfarenhet av de olika varianterna men tycker att exakt alla svagheter snyggt har slipats bort i HT.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,140
Jag röstade på PbtA trots att jag ännu inte har spelat något spel med det systemet. Men jag tycker det är så elegant att fiktionen triggar draget som utvecklar fiktionen.

Gillar så klart BRP också, men det systemet är mer som den gamla mysiga, något urtvättade tröjan som man gärna skrotar omkring hemma med, men inte har på sig på en fest.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,550
Gillar så klart BRP också, men det systemet är mer som den gamla mysiga, något urtvättade tröjan som man gärna skrotar omkring hemma med, men inte har på sig på en fest.
Det vore intressant att veta i vilken mån BRP lyckas locka till sig nya spelare och inte bara spelas av gamla rävar. Min känsla är att det går mindre bra på den fronten, men jag har haft fel förr.
 

Peter Johnsson

Veteran
Joined
28 May 2022
Messages
55
Gumshoe, men inte i någon speciell variant, utan just pga att de olika varianterna elegant belyser hur man kan lyfta from olika mekaniker för att trimma ett system för att premiera olika typer av berättelser. Jag gillar också mycket de olika tilläggen (Yellow King, Nights Dark Agents) som är utmärkta modeller för mekanik som man kan "låna" och bygga om till egna spel.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Det vore intressant att veta i vilken mån BRP lyckas locka till sig nya spelare och inte bara spelas av gamla rävar. Min känsla är att det går mindre bra på den fronten, men jag har haft fel förr.
CoC är väl större än någonsin, är mitt intryck? Chaosium har fler anställda och släpper fler böcker, i alla fall. Tror det är sekundärt huruvida det är BRP i det eller ej, dock. :)
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
CoC är väl större än någonsin, är mitt intryck? Chaosium har fler anställda och släpper fler böcker, i alla fall. Tror det är sekundärt huruvida det är BRP i det eller ej, dock. :)
Det är nåt lite intressant kan jag tycka, om folk tänder mer på konceptet av spelet eller mer på systemen som faktiskt ska användas vid bordet.

Minns för övrigt att jag läste en diskussion på RPG.net där folk bråkade om huruvida BRP sög eller dög. Och det slog mig, kanske 7 sidor in, att när folket där skrev "BRP" så menade de Call of Chtulhu. Och de verkade inte riktigt intresserade av att föra något annat spel på tal, för det var bara CoC som riktigt spelade roll. Själv är nog CoC kanske det tredje spelet jag tänker på när jag hör BRP, efter något svenskt spel och RuneQuest. Men det är klart att CoC är störst utomlands.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,033
Bara av ren nyfikenhet, vilka är svagheterna med Hjältarnas Tid (alltså Krilles spel, som jag har haft noll inflytande över) som du ser det? Jag är också uppvuxen med BRP och har inte odelat positiva erfarenhet av de olika varianterna men tycker att exakt alla svagheter snyggt har slipats bort i HT.
Nu var det en del år sedan jag läste och spelade HT (det var när det var helt nytt), och initialt tyckte jag om det. Men det som alltmer störde var mekaniken med snäpp (visst hette det så?) för att justera svårighetsgrader. Enkelt ja, men sannolikheterna var inte de jag hade förväntat mig; som jag minns det tjänade den dåligt tränade mer på mekaniken än den vältränade. Detta motiverades inte, och min intuition sade att det borde vara tvärtom. Ett bra argument kanske hade sålt det till mig, men nu störde det. Ordentligt. Och även OM det finns goda argument för denna lösning, så fungerar bonus- eller strafftärning bättre (en sak jag gillar i CoC 7). KH har jag köpt, men har inte läst ännu – och det är just systemet som står i vägen för läslusten om jag skall vara ärlig.

Annars är just fantasy den genre som brp passar bäst (och skräck den som brp passar sämst).
 
Top