Vilket är ditt favoritsystem?

Vilken är din favoritregelmotor?

  • År Noll

    Votes: 10 11.8%
  • BRP

    Votes: 32 37.6%
  • D&D

    Votes: 11 12.9%
  • Apocalypse world

    Votes: 14 16.5%
  • Fate

    Votes: 5 5.9%
  • Gurps

    Votes: 2 2.4%
  • Gumshoe (trail of Cthulhu)

    Votes: 3 3.5%
  • D6

    Votes: 3 3.5%
  • Vampire D10 Tärningspölar

    Votes: 1 1.2%
  • Eon

    Votes: 3 3.5%
  • D20

    Votes: 1 1.2%

  • Total voters
    85

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Alla rollspel är ju sitt eget system. Men kisar man lite och tittar på avstånd är de flesta varianter av trad-spel hemmahörande i en grupp av liknande system. Vilket gillar du bäst och varför?

(och vad har jag glömt ta med?)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Hm. Det är svårt att avgöra bland dessa, för jag tycker nyanserna avgör så mycket. Jag tycker massor om År Noll Vanilj, tex, men har svårt för systemet i Coriolis. Jag tycker massor om Hjältarnas Tid, men har svårt för BRP i äldre former (tex DoD classic).

Men "anpassad friform" är det jag gillar mest nuförtiden, och det saknas i listan. Lätt system i friformad scenstruktur, där systemet mest pekar på hur situationen utvecklas, snarare än binära färdighetskollar.

Typ.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,549
Location
Rissne
Jag är såpass ego att jag gillar Krank* bäst. Alltså, systemet som ligger till grund för Rotsystem och Kutulu.

Av de där i den nuvarande listan skulle jag nog motvilligt behöva välja Gumshoe, tror jag. Eller möjligen kanske D6. Vilket av dem som nu kan räknas som regellättast. Jag hade länge känslan av att D6 var regellätt, sedan läste jag det och det hade samma tusen specialregler som alla tradspel (var min känsla då iaf).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
Jag vill egentligen inte välja men om jag måste... så får det bli ett så tråkigt svar som BRP (fast så läser jag in Symbaroum, CoC och WFRP i den fåran, vilket inte alla skulle hålla med om). Det är tillräckligt flexibelt för att passa många olika typer av spel och är sällan riktigt dåligt.

Vad är D20 för system egentligen? Jag trodde det var en variant på DnD-motorn?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,298
Svårt val mellan DnD och BRP. Såg att d20 fanns som alternativ - för mig är det samma sak som DnD. Min idé om DnD-systemet är mycket bred och täcker allt från 5e till Knave.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,990
Location
Ett häxkräl
Jag valde DnD, där jag är rätt insnöad på både äldre versioner och 5e.

Av de andra har jag spelat BRP och Vampire/etc mycket, och aldrig i någon variant som inte känts bruten och trasig. Gumeshoe, GURPS och D6 har jag spelat en del, men inte mycket nog (och för så längesedan) att jag riktigt kan ha en vettig åsikt.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,836
Location
Off grid
Rolemaster/Spacemaster för de fall man verkligen vill ha ett system.

I annat fall spelar det ingen större roll.

//EvilSpook
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag har inte svarat själv för jag vet faktiskt inte. Men spännande att se om det finns någon trend.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Svårt att välja, det beror på syftet med spelet tycker jag. Men jag vet efter ett par års spelande av Mutant år noll att motorn är otroligt stabil, en arbetshäst av rang som håller över tid.

Och jag vet att när jag spelledde ett par one shots i Kult divinity lost med Apocalypse world-motorn att det var första gången jag kände att jag hade flyt som spelledare. Movesen snöbollar verkligen. Det var nog också då jag började tycka att system och regler kan vara kul och intressant, att de inte bara är något som är ”i vägen” som det uttrycks ibland. Sen tror jag att det just nu är ett lite överanvänt system som kanske inte funkar till allt, iaf upplever jag det lite så om man tittar på alla små spelskapare på www.itch.io t ex. Men jag väljer nog det bara för nån sorts system-glädje i sig själv.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
AD&D 2nd ed, vilket inte är nåt av alternativen i listan om inte D&D är original-D&D vilket 2nd ed är en utveckling av. Med det sagt så finns det saker som kan förbättras men det ligger på min sweetspot för regelmängd och snabbhet.

Det är lite svårt att skilja motorn ifrån implementering ibland också, vilka delar som är nödvändiga att ha med i systemet och så. Generellt gillar jag snabba resultat när tärningar ska användas så ju längre det tar att räkna ut något desto mindre gillar jag det, ju längre en strid tar att spela genom desto mindre gillar jag det osv. Att skapa en rollperson i sig har jag inget emot att det tar tid men under spel gillar jag flyt.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
506
Om frågan är vilket system som jag gillar bäst i isolation så är den för mig felställd, för även om ett system vid sin introduktion kan vara helt sitt eget så kommer andra system snabbt låna bitar från det att inkorporera i sig själv, och även det lånar och har lånat från andra system. Så den rimligare frågan för mig, som jag kommer svara på pollen enligt, är "Vilket systems influens på rollspelande är din favorit?"

Svaret där blir Fate. Idén, om att banta ner personlighetsdrag och metagrejer som öde eller platser och händelser till korta poetiska Aspekter som göder spelets kraftvaluta, är underbar.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,034
Saknar såväl Cthulhu Dark (min favorit, som inspirerat en rad andra spel, t.ex. Darkship) och Knave (som också inspirerat en rad andra spel).
Inget av omröstningens system är någon favorit, så ingen röst från mig (men OM jag skulle tvingas välja är År Noll och Fate de valet skulle falla på).

PS Många hyllar BRP, men där håller jag inte med. Det är förlegat, knöligt och är det system jag gillar minst av de omröstningen tar upp och som jag har koll på (vilket är alla utom D6 och Eon).
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
En stor anledning till att jag gillar brp är att det är så lätt att modda och extremt lätt att husregla.

Om jag gillar en setting men inte gillar systemet så är det väldigt lätt att kasta ut systemet och bara köra på brp.

Brp har blivit mitt go to system , when all else fails use brp.

Brp är som en trygg gammal vän som man vet var man har i alla väder.

Brp är också det system som jag UPPLEVT är enklast att lära ut till nybörjare.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,298
PS Många hyllar BRP, men där håller jag inte med. Det är förlegat, knöligt och är det system jag gillar minst av de omröstningen tar upp och som jag har koll på (vilket är alla utom D6 och Eon).
Personligen har jag börjat gilla BRP mer på senare tid på grund av smarta nya implementeringar, som exempelvis Hjältarnas Tid, OpenQuest eller Mythras. Gammel-BRP var för omständligt för mig.
 
Top