Är det verkligen så att alla (eller ens majoriteten) av nya spel försöker representera naturligt berättarflöde? Speciellt om vi ser på de större kommersiella spelen?
Det samma gäller effektivitet (i bemärkelsen hur mycket regler det finns att hålla koll på).
---
Försökte för skojs skull kolla upp hur mycket regler de olika DnD versionerna har i sina grundregler och hittade följande (har inte kontrollerat):
Original Dungeons & Dragons (OD&D)
- Around 58 half-sheets: The initial rules for OD&D were incredibly light, consisting of a small set of rules that could be printed on approximately 58 half-sheets of paper.
Advanced Dungeons & Dragons (AD&D)
- AD&D 1st Edition (PHB, DMG, MM): ~192 pages .
- AD&D 2nd Edition (PHB, DMG, MM): ~223 pages .
Dungeons & Dragons 3rd Edition
- D&D 3.0 (PHB, DMG, MM): ~257 pages .
- D&D 3.5 (PHB, DMG, MM): ~294 pages .
Dungeons & Dragons 4th Edition
Dungeons & Dragons 5th Edition
- 2024 Player's Handbook alone contains 384 pages of rules.
- Vet inte hur mycket finns i de andra böckerna
Så, det verkar inte som att reglerna precis minskat i senaste generationerna. Tror det är rätt många spel som har samma typ av utveckling.
EDIT: 58 "half-sheets" (är det A5?) låter som en behaglig mängd regler