Nekromanti Vilket är det bästa svenska rollspelet just nu?

Abysmal

Veteran
Joined
20 Mar 2014
Messages
4
Frågan lyder som ovan; vad anser du är det bästa svenska rollspelet som publicerats? Jag är främst intresserad av de som finns nu ute på marknaden men om du vill rekommendera en slutsåld pärla så gör gärna det. Du kan tolka "bäst" som du vill men faktorer som utseende, hur robusta reglerna är och hur kul rollspelet är i allmänhet kan spela in.
Även om jag har hyfsad koll på den engelska marknaden av rollspelsprodukter så kan jag inte säga detsamma om den svenska. Min kunskap om den sträcker sig inte så mycket längre än Drakar och Demoner Trudvang som jag spelat i några år, men jag är intresserad av att vidga den.

För att förtydliga så är jag inte ute efter köptips, jag och min grupp är mäkta nöjda med att köra Pathfinder som det är. Mitt intresse ligger mest i att få lite allmänbildning om hur väl dagens svenska rollspel står sig, samt vilka det är som flest verkar ha kul med. :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,746
Location
Stockholm
Oj, och man får ge bara ett? Svårt!

Jag kan inte riktigt bestämma mig om Medan Världen Går Under eller Svart av Kval, Vit av Lust är bäst. Båda är lysande, har vacker spelmekanik och har gett så enormt många timmar kul. Vilket det är kan jag inte utröna men ett av dem är bäst!
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Det finns en hel hög bra rollspel på marknaden idag. Vilken jag tycker är bäst är svårt (dels för att jag inte spelar så mycket), men utöver de som nämnts:

Fantasy!: Enkelt system, spelarförmåga och roliga monster. :)

Null State: Global Frequency: Rollspelet. Ett snabbspelat rollspel där man räddar världen. Konceptet är så pass coolt att jag måste se till att spela det... någon gång.


På gång:

Jag gillar Leviathan och Rotsystem av de som är på gång. StarChallenge verkar också schysst. Alla tre kommer ut rätt snart, och kittlar mina SF-sensibiliteter.


Sedan kommer ju NX (nya Neotech) med mer Transmetropolitan-(post)cyberpunk, nya Eon och en rad andra. Western är kanske färdigt?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,582
Location
Rissne
Till skillnad från Arfert äger jag ingen blygsamhet (eller jag väljer i varje fall att inte ge efter för den) så jag säger att Null State och More than Human är extremt bra spel. Och att Rotsystem kommer att bli riktigt bra det också.

Annars säger jag Mutant: År Noll. Det är inte nåt fantasybjäffs utan redig postapokalyps, och har ett enkelt och bra system (nästan allt är ju bättre än BRP, men det här är rätt bra på riktigt), vackra illustrationer och en i mina ögon riktigt bra struktur som hjälper SL och spelare att komma igång. Väldigt genomarbetad produkt.


Om jag ska säga något fantasybjäffs så blir det Fantasy! som Arfert var för blygsam för att nämna. Det är det enda fantasyspel i modern tid som faktiskt fått mig lite sugen på att spela.


Ser man till "vad flest personer spelar" så misstänker jag att det tråkiga svaret är "Eon och olika versioner av DoD"...
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Svart av Kval, vit av lust, för det har jag haft väldigt roligt med också och det har öppnat mina ögon för indie-genren och friform-spel/enkla regler skapade för samberättande etc. Man kan säga att den typen av spelsätt som Sakval mfl andra spel har förändrat mitt sätt att se på rollspel, och det är omvälvande nog att förklara spelet som det bästa svenska rollspelet. ^^
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Whitehack eller Svart av kval, vit av lust. Båda är riktigt, riktigt starka.

Fantasy! är också utmärkt.
 

Johan

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
40
Mutant kanske. Det är ju BRP och jag har ännu inte stött på nåt bättre system. Hoppas lite på M:0, men det är väl skit det med som allt annat.:confused:
God45 said:
Inte för att vara spydig eller så men har du inte stött på ett bättre system än gammla, klunkiga, 80-tals osande BRP så kan du inte ha läst många rollspel.
Recca said:
Ja, BRP är ju bästa "svenska" rollspelssystemet... :p
Arfert said:
Tja, de svenska versionerna av BRP är ju lika folkhemssvenska som spagetti med köttfärsås, pizza hawaii eller tacos. Så jag tycker Johan gjort ett fullkomligt legitimt val. Inget att rynka på näsan åt.
Robert Jonsson said:
Instämmer helt och hållet med Arfert.
Recca said:
"Noterar ogiltigförklaringen av min kommentar." Recca gör en liten notering i sin lilla svarta bok under bilden av Arfert, bläddrar fram till bilden av RJ och gör en likadan notering där. Hon tittar upp med ett litet leende. "Fortsätt ni, fortsätt ni. För all del..." Hennes ord tycks rymma en sorts medlidande med deras val, som om de hade sig själva att skylla för de konsekvenser som komma skulle. Hennes blick däremot lovade smärtsamma upplevelser.
pingas said:
M:0 har faktiskt ett ganska schysst system. Enkelt och smidigt.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Utan egentlig tvekan - Mutant: År Noll. Enormt genomtänkt spel och den lilla mängd prep som krävs är nästintill på nivån "pick up 'n play". Spelet visar tydligt vilken typ av karaktärer och scenarier det är skrivet för. Så här ska man tolka post-apokalyps - och skriva rollspel.

Ser även framemot Svenska Kulter. Men det har ju inte kommit ut än så det gills inte. Det går liksom inte att ogilla ett spel där man kan spela en ensamstående morsa som pluggar på komvux när hon inte offrar nerspydda lodisar till obeskrivbara gudar och efteråt tar en latte med polarna på Saturnus.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Svårt det där. Om jag ska välja ett spel som inte jag själv vart med så blir det... hmm... jävligt tajt. Morewhayle, Svavelvinter, Action! eller Mutant UA kanske. Beror på dagsformen. Och så gillar jag Äventyr.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Svavelvinter, More than Human, M:UA är schyssta. Eon 4 verkar lovande liksom Neotech X, Rotsystem, Mutant år 0,Symabaroum och western lär bli OK om det någonsin blir färdigt.

Finns sjukt mycket bra svenska spel.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,035
Location
Sthlm
Jag ska inte vara sämre än Krank.
Teknochock är det i särklass bästa svenska rollspelet. Gängvåld. Droger. Cyberpunk. Från 13 år.
Det bästa i spelet är regeln om AMMO, för den har nämligen jag hittat på (eller möjligtvis snott) och tvingat in i spelet.

Köp det idag. Vi har fortfarande nått vansinnigt mål om att sälja fler exemplar än vi gett bort gratis.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Whitehack är det absolut bästa svenska rollspelet "pound for pound".

Sen går det inte att komma ifrån att Mutant: UA är den bästa produktlinjen, och Trudvang är den bästa spelvärlden.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Gillar Fantasy! Som fan så jag lägger min röst på det. Är väldigt sugen på Leviathan och Rotsystem dock, så hoppas att nån av dem kan ta sig upp
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,201
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tycker helt seriöst; Viking. Det hade extremt gedigen och konsekvent kvalitet, snygga illustrationer, schysst formgivning, fantastiskt omslag, visionärt regelsystem, en ambitiös produktlinje, det låg helt otroligt mycket research bakom och detaljrikedomen, kulturskildringen och dockskåpigheten i världsskildringen är bland de bästa jag någonsin läst; på rak arm kan bara Qin och Eon tävla (och kaaanske Artesia och Tékumel). Vikings otidsenligt nischade genre och extrema grisodlingsfokus bidrog antagligen till att göra det till rollspelssveriges genom tiderna kanske mest episka flopp, men det var en flopp som höjde sig över andras succéer - ett fruktansvärt bra spel som för sin tid verkligen var helt enastående, och grovt underskattat då som nu. I synnerhet som Viking också var prototypen till det som idag är Sveriges äldsta kontinuerligt publicerade och antagligen populäraste rollspel, det vill säga Eon.

men med det sagt: Neotech X kommer äga allt.
God45 said:
Jag vägrar gå med på att någon kallar Eon populäraste rollspelet någonstans.
Hans E Magnusson said:
Det är så jävla synd att inte Viking blev mer populärt, borde ju kunna bli hur stort som helst egentligen. Har bara spelat det 2-3 gånger men jag lockas så av tanken...
Oscar Silferstjerna said:
Om Viking hade känts mer som tv-serien Vikings hade det kunnat funka idag. Kanske med ett upplägg som påminner om Mutant: År Noll, men istället för Arken bygger man sin egen klan eller möjligen by.
Hans E Magnusson said:
Kanske nått för Krilles Järn
Ymir said:
Saga of the Icelanders är ju det spelet. Dvs Viking fast kört genom Apocalypse Wörld. Fast det är fortfarande inte i nivå med Viking eftersom visionen och världsbeskrivningen inte är alls lika ambitiös. Viking och Apoc Wörld går inte riktigt att jämföra med varandra, det är två så radikalt olika approacher till designfilosofi.
Minimoni said:
Håller med om Viking! Ett väldigt bra spel som är underskattat.

Tycker det är tur att rollspelet inte är som tv-serien Vikings då den suger mer än mest och är mer en parodi på sig självt än något annat.
Vimes said:
Fanns det någon som spelade Viking? Med originalreglerna alltså? Att settingmaterialet var fett som fan håller jag med om, men mitt (visserligen väldigt daterade) intryck var att reglerna var oanvändbara eller i varje fall presenterade på ett omöjligt sätt.
Big Marco said:
Vimes - Oanvändbara?
Ymir said:
Jag spelade Viking med reglerna. De passade perfekt till den gritty, jordnära stämning som fluffet förmedlade, och, om än säkert lite opolerade, utgjorde en finfin bas till de suveräna regelsystemen i Neotech 2 och Eon.
DynamicMan said:
Jag har bara bra minnen av Viking. Det är visserligen rätt många år sedan jag öppnade det senast, och jag vet inte alls hur jag skulle uppleva det idag så klart...
 

Bosse

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
7
Kult! Ok, lite svajigt system om man inte håller det nedskalat men fantastisk spelvärld och har underhållit och skrämt i så många år. Lysande.
 

soulsailor

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
48
Location
Skellefteå
DoD 3.5 med expertreglerna av dom gamla spelen.

Dock av dom nya gillar jag skarpt fantasy! Lättanvänt och snabbt. Mutant år noll verkar intressant samt även western 3 och 4.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Att lägga sin röst på eget spel känns lite B så jag säger Mutant för det ÄR det bästa svenska rollspelet. Sen gillar jag även More Than Human.
 
Top