Nekromanti Vilket är det bästa svenska rollspelet just nu?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
RasmusL;n8235 said:
Jag kan inte riktigt bestämma mig om Medan Världen Går Under eller Svart av Kval, Vit av Lust är bäst. Båda är lysande, har vacker spelmekanik och har gett så enormt många timmar kul. Vilket det är kan jag inte utröna men ett av dem är bäst!
Jag tycker att det är jättesvårt att peka ut bäst. Men om kriteriet är att man skall ha kul, som i skratta-så-man-gråter-kul, måste jag nog säga The Daughters of Verona. Det är ett humorspel som faktiskt fungerar.

Annars har Medan Världen Går Under ett väldigt bra track-record över bra spelomgångar.

I modern svensk utgivning pekar jag annars gärna på kranks Evolutionens Barn som jag haft riktigt trevligt med.

Själv är jag rätt förtjust i hela Det är 90-tal, det regnar.-grejjen så ur den historiska svenska utgivningen sneglar jag gärna på Gemini och Nya Mutant. Men där undrar jag hur mycket som är spelen specifikt, och hur mycket som är min 90-talswurm.

(Mitt hjärta slår ett extra slag varje gång någon säger Teknochock. Men jag vill spela mina historier på den andra sidan lagen, så det spelet blir som ett titthål in i något ogripbart. Kranks kommande Rotsystem verkar bli bra, men jag väntar med att säga något mer tills jag fått spela det.)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Fantasy känns ju som ett jäkligt stabilt rollspel, M:UA är ju också också mycket trevligt i rollspelväg. DoD Trudvang har ju en värld som är rent himmelsk vacker!
Med andra rord, jag har svårt att välja, det finns så mycket som är bra på sina sätt.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Första Mutant från 1984 är roligt eftersom att det bara är ett häfte och sedan kör man. Världen finns nästan inte men hintarna jag får genom de korta texterna i reglerna sätter ändå en stämning. Rekommenderar starkt även om reglerna är föråldrade och inte så utförliga, vilket jag dock tyckte var skönt när vi spelade det förra året.

Noir från 2000-talet är ett nyare exempel. Regelsystemet är extremt bra och världen känns ganska fräsch jämfört med fantasy/sci-fi/postap som behöver en paus ibland. Gillar att systemet tar med karaktärernas sinnestillstånd och att det faktiskt finns värden för att beskriva en person som skulle vara intressant i en bok eller film, inte bara en krigare eller en tjuv som spelaren sedan får gestalta bäst de vill. Grundegenskaperna känns mer användbara och karaktärsskapandet över lag är väldigt bra.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
DoD -91
Stövelkatten said:
DoD -91 kommer dock bräckas av Lorder och Lodisar när det kommer ut. Hur kommer det att ges ut? I box? I gödselsäck?
Konrad Konvalj said:
Lord edition är tänkt att komma i box så klart.
Lodis edition är tänkt att komma i penisfodral.

Gödselsäck kan vara ett tillval jag får lov att överväga.
 

Olsjoh

Veteran
Joined
2 Dec 2013
Messages
5
Bäst skrivet: Mutant: UA
Bäst setting: DoD: Trudvang
Återstår att se vad År Noll kan erbjuda.
 

Judas

Veteran
Joined
24 Jul 2013
Messages
14
Trudvang. Hade Eon utspelat sig i Trudvang och haft enklare magiregler hade det vunnit, men gäller frågan ett komplett paket så säger jag definitivt DoD7.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Mutant: UA är den bästa svenska rollspelsproduktlinjen.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Det är lite problematiskt. Svenska rollspel kan vara riktigt bra på världskapandet — Trudvang spöar många mer generiska fantasyvärldar både bland svenska och utländska spel och Mutant Undergångens Arvtagare har en klockren nybyggarkänsla om man skalar bort de värsta av ordvitsarna — men sedan kommer det till reglerna och där blir det lätt lite mjaha. Dammigt och träigt. Väldigt nostaligiskt med "dög BRP åt Äventyrsspel som grund så duger det åt mig med" och så lite unika delar som inte ritkigt passar på regelverket.*

Fantasy! och Mutant År Noll är för min del toppskiktet just nu. (Har inte spelar Svavelvinter-spelet men jag borde nog göra det.) och så More Than Human på en blygsammare tredjeplats.

*) Trots detta vill jag poängtera att jag är glad över att nostalgifaktorn i svenska rollspel har BRP-prägel och inte D&D. Tål inte level-system. Men tänk om vi hade haft D6 istället? Kanska Kult had gått att spela direkt ur lådan utan att få husregelsvärk.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
På första plats kommer Vit av lust, svart av kval, som gjorde en kometkarriär på min lista efter de två sessioner jag spelat spelet (vilka båda tog plats på årets DanCon).

På andra plats kommer Noir, som är ett solitt neotraddigt system som jag tycker alltid levererat för mig, med en setting jag gillar och inte skulle ha något emot att komma tillbaka till någon gång. Jag rippade en gång systemet till en fantasysetting, och det skötte sig bra även där. Ymir utnyttjade det också föredömligt till sin Sinoir-kampanj, satt i mellankrigstidens Shanghai.
Ymir said:
Jag tycker Noir har det bästa regelsystemet av alla svenska rollspel, ävårz. Däremot gillar jag som bekant inte settingen nåt vidare; hence Sinoir.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tycker att spel som Supergänget, Västmark och div. Jeepform-mobbing-mekanik-grejer tex Fat Man Down och Våldtagen förtjänar en slags honorary mention i den här tråden. De är alldeles för opolerade och/eller smala för att kvala in i kampen om bäst ävårz, men de pushade alla på (radikalt) olika sätt gränserna för hur regelsystem kan presenteras och/eller konceptualiseras och vad man kan göra med rollspel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Just nu? Svavelvinter. Inte minst för att Trakorienmodulen är så grymt underhållande. Tyvärr har jag inte spelat spelet. Av de jag däremot har spelat säger jag, med viss tvekan, Mutant: UA, för i särklass mest kul/speltimme (även om vi numera använder ett nytt -bättre- regelsystem, och den kombon är svår att slå!). Bubblare: Eon, Western, Cyber-Mutant, DoD (Ä-spel). Men, de har alla en bit kvar till Mouse Guard och Apocalypse World, som jag anser är världens bästa spel. De är visserligen inte heller perfekta, men bäst hitills.
Måns said:
Och en profetia: Neotech eller Eon IV kommer att överta 1:a-platsen.

Edit: glömde lägga till Noir bland bubblarna ovan.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Just nu? Spelet om Morwhayle. Snyggast, proffsigast, smidigt och progressivt. Därefter har jag svårt att välja mellan Supergänget och More than Human.

Kult och Mutant: Undergångens Arvtagare och andra populära men sedan länge insomnade spel är alldeles för inte "just nu" för att ens kvala in på listan. Och Drakar&Demoner är antingen alldeles för inte "just nu", eller inte ens i närheten av tillräckligt bra.

Jag vill dock ge en honorary mention till mylingarnas spel, som fullkomligt sprutar ur sig spel som jag aldrig har haft tillfälle att prova och därför inte kan uttala mig om.

Inom kort? Järn. :cool:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Mutant UA. Efter att ha växt upp med Mutant (2) var mina förväntningar skyhöga. De uppfylldes och överträffades. Jag är helt beredd på att dissa År Noll på den enda grunden att det inte är UA. :p

Som historienörd finns det ju ett par guldkorn också i form av Western och En Garde!/Pirater!. Visst, Western är egentligen helt för bökigt och tillkrånglat (IV ser dock ut att bättra sig) men jag faller ändå till föga när jag inser hur mycket detaljpill jag kan gotta ned mig i. Ärligt talat saknar jag nästan tidigare utgåvors snabbhetstabell där en duell som var över på 1,3 sekunder tog en gastkramande timme att regelknyckla sig igenom....

Khelataar var också en regelmässig härva, men åh vilken skön setting och stämning!
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Det bästa rollspelet just nu *kan vara* Mutant År Noll. Jag har ännu inte spelat utan bara läst det, men som gammalt fan av mutant tycker jag att detta ser helt lysande ut! MUA kan vara den bästa varianten för brp och pyrisamfund och det spelet finns ju kvar att spela om man vill ha sånt. MÅ0 däremot verkar bjuda på riktigt härlig postapokalyps och tidig upptäckarålder med ett system som framhäver det hårda livet i ruinerna och strävan efter att lyckas få fröet till en ny värld att gro i den förgiftade marken. Mumma!

Spelet om Morwhayle förtjänar också att nämnas. Vi har än så länge bara kört det första introäventyret men vi hade väldigt roligt och jag ser fram mot att spela mer!

Jag ser också fram mot Svenska Kulter, ett enkelt och smidigt system och Fagers skruvade värld, perfekt!

Sen måste jag så klart också nämna mitt eget Svärd & Svartkonst, Sveriges kanske coolaste rollspel - OSR med stark slagsida mot pulp, weird och science fantasy. Spela muterad stråtrövare, insektoidkrigare eller robotmagiker! Beräknas utkomma i början av 2015. http://svardochsvartkonst.wordpress.com/
krank said:
Jag testspelade Mutant År Noll på senaste Dancon och har läst delar av PDF:en. Jag måste nog säga att jag håller med om att det antagligen är det bästa rollspelet - i mina ögon är det dessutom det bästa Mutantspelet. Skulle jag någonsin känna ett behov av att besöka Pyrisamfundet skulle jag nog försöka göra det med År Nolls regler.
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
M:0 är helt klart bäst just nu. Väldigt smidigt och modernt!

Ska bli kul och se vad Eon 4 erbjuder!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Abysmal;n8231 said:
Frågan lyder som ovan; vad anser du är det bästa svenska rollspelet som publicerats? Jag är främst intresserad av de som finns nu ute på marknaden men om du vill rekommendera en slutsåld pärla så gör gärna det. Du kan tolka "bäst" som du vill men faktorer som utseende, hur robusta reglerna är och hur kul rollspelet är i allmänhet kan spela in.
Ett bra rollspel är en kombination av regler leder till kampanj (=värld, inte scenariosamling) leder till äventyr. Det absolut viktigaste är att spelet låter sig utforskas via en matig äventyrskampanj, men för att nå dit måste ju kampanjvärlden vara intressant och lockande, och för att det ska kännas lönt att sätta sig in i denna behöver ju spelet erbjuda robusta regler.

Reglerna är otacksamma. Som bäst ska de vara osynliga, göra jobbet. Är de dåliga sänker det hela spelet, kommer de i fokus blir spelet mest en gimmick.

Mina tre exempel har alla detta gemensamt:

* WFRP (1st/2nd ed) har en fantastisk värld, regler som är väl integrerade i världen, och en av världens bästa kampanjer: Enemy Within.

* MUA har en mycket fin värld (genialisk för oss svenskar), BRP-regler (kommer inte ivägen för oss iallafall), och tillräckligt bra kampanjvärld för att toura världen.

* Call of Cthulhu har kanske den mest atmosfärsfyllda världen alla kategorier, klart stolpiga 80-tals BRP regler (men det finns ju Trails...), men flera kampanjer av vanvettigt hög kvalitet.


Notera nu att rena regelsystem är inte med på min lista. Ingenting exempelvis Fria Ligan gjort hittills har fastnat på min radar - tror faktiskt inte de är intresserade av äventyrsmoduler och ännu mindre äventyrskampanjer...

Jag har hört gott om Pathfinder, men orkar inte spela d20 på högre level än typ 10. (Har spelat massor av 3.0, 3.5 och 4 men WotC Kan. Inte. Skriva. Äventyr.)

Min ungdoms dagar missade helt DoDs äventyrsmoduler. KULT har en fantastisk idé till världsbild, men bortsett från ett och annat genialiskt äventyr svårt omsätta i praktiskt spel.
 
Top