Vilket är det bästa brädsspel som gjorts?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Om man samtidigt vill ha ett brädspel med lite rollspelssettingsfeeling
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
Umeå
Jag hade velat svara HeroQuest, men det var så vansinnigt länge sedan jag spelade det, så jag säger Gloomhaven istället.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag har inte spelat det själv, men Gloomhaven är ett av de högst rankade spelen på biardgamegeek.com.

Kolla om det kan vara i linje med vad du söker.

"
This is a game with a persistent and changing world that is ideally played over many game sessions. After a scenario, players will make decisions on what to do, which will determine how the story continues, kind of like a “Choose Your Own Adventure” book. Playing through a scenario is a cooperative affair where players will fight against automated monsters using an innovative card system to determine the order of play and what a player does on their turn.


Each turn, a player chooses two cards to play out of their hand. The number on the top card determines their initiative for the round. Each card also has a top and bottom power, and when it is a player’s turn in the initiative order, they determine whether to use the top power of one card and the bottom power of the other, or vice-versa. Players must be careful, though, because over time they will permanently lose cards from their hands. If they take too long to clear a dungeon, they may end up exhausted and be forced to retreat."

 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Vilka andra spel har du spelat och gillat @Evokee ?

Är du främst ute efter en viss setting (typ medeltidsfantasy), eller en viss spelmekanik/typ (strategi, taktik, tur....)?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Warhammer quest?

Fast Hero Quest är rätt oslagbart om man tänker sig "lättspelat". Enda problemet där är att komma överens om vem som ska spela barbaren =D Sen är det bara att tuta och köra även om man aldrig spelat förut.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Vilka andra spel har du spelat och gillat @Evokee ?

Är du främst ute efter en viss setting (typ medeltidsfantasy), eller en viss spelmekanik/typ (strategi, taktik, tur....)?
Bara spelat heroquest och ostindiska kompamiet som liten, samt settlers och monopol mer nyligen. Gillar samtliga och är ute efter mer än bra bra mekanik, så gärna nåt med schysst stämmning/setting också.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Så... fantasy/"medeltid"-tema?

Ok. Bästa spelet med fantasytema är Terra Mystica, hands down.
Ja eller sci-fi. Bara det inte är bygga en lekpark eller nåt alldeles för mundant.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
Umeå
Jag har inte spelat det själv, men Gloomhaven är ett av de högst rankade spelen på biardgamegeek.com.

Kolla om det kan vara i linje med vad du söker.

"
This is a game with a persistent and changing world that is ideally played over many game sessions. After a scenario, players will make decisions on what to do, which will determine how the story continues, kind of like a “Choose Your Own Adventure” book. Playing through a scenario is a cooperative affair where players will fight against automated monsters using an innovative card system to determine the order of play and what a player does on their turn.


Each turn, a player chooses two cards to play out of their hand. The number on the top card determines their initiative for the round. Each card also has a top and bottom power, and when it is a player’s turn in the initiative order, they determine whether to use the top power of one card and the bottom power of the other, or vice-versa. Players must be careful, though, because over time they will permanently lose cards from their hands. If they take too long to clear a dungeon, they may end up exhausted and be forced to retreat."

Japp, det har en lång story i en scenariosamling som låses upp allt eftersom. Det är mycket val (som påverkar spelvärlden permanent), mycket lagarbete, ganska svårt bitvis (men man kan välja svårighetsgrad själv). Finns en massa karaktärer som kan låsas upp allteftersom, och man levlar både i karaktärerna och i världen, så att mer föremål låses upp i staden etc. Ingen spelledare utan alla får vara med och spela. Man kan köra 2-4 stycken och svårigheten anpassas efter hur många man är. Valen som man gör förändrar spelvärlden permanent. Så att man får köpa ett nytt spel om man vill göra andra val. Man kan köra flera spelgrupper i samma spelvärld, men spelvärlden påverkas av alla grupper.

Det absolut viktigaste är att man faktiskt belönas av att nära samarbeta mot fienden och prata mycket.

Nackdelarna är att det är ganska dyrt (men krona/kg är det billigt :)), väldigt tungt och tar en del tid att förbereda inför varje spelmöte. (Det ska finnas något smart förvaringsystem som man kan köpa till, men det har jag varit för snål för). Man kan använda appar för att underlätta preparering och hantering av korten, men det har jag inte testat.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Bara spelat heroquest och ostindiska kompamiet som liten, samt settlers och monopol mer nyligen. Gillar samtliga och är ute efter mer än bra bra mekanik, så gärna nåt med schysst stämmning/setting också.
Ja, som du kanske märker kommer du att få lika många olika svar som personer som postar i tråden :). Det finns sjukt många fler bra spel att välja på nu jämfört med när vi var knattar som lirade HeroQuest (jag antar att vi är ungefär lika gamla).

Om du inte blint vill gå på någons rekommendation så kan du alltid lika på sidan boardgamegeek som jag länkade till. Det är en stor databas med nästintill alla brädspel som finns. Du kan sortera spelen efter ranking (om du vill ha det "bästa" spelet), eller göra en mer avancerad sökning som "högst rankade samarbetsspel med rymdtema som använder kort-drafting som mekanik och tar mellan 30-60 minuter att spela".

Brädspel är, liksom många andra hobbies, ett underbart kaninhål att dyka ned i!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Asså om du med rollspelsfeeling menar dungeon bashing så finns ju en uppsjö . Hero Quest , Warhammer Quest , descent 1&2 , alla DnD brädspel så som wrath of ashardalon , castle ravenloft mm mm . Det finns hur många som helst på det temat
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,081
Location
Göteborg
Mitt absoluta topp-brädspel är Space Alert. Det faller dock inte alla i smaken jag har förstått (samarbetsspel som går på tid, vilket vissa har svårt för.)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,659
Location
Stockholm
Och, om du råkar bli superpepp på just ett samarbetsspel med rymdtema som använder card-drafting som tar mellan 30-60 minuter att spela så bör du spana in det här :)

Har spelat det en del och gillar! Spirit Island gör fortfarande coop deckbuilder-grejen bättre men inte bra spel!
 
Top