Vilket är det bästa brädsspel som gjorts?

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Asså om du med rollspelsfeeling menar dungeon bashing så finns ju en uppsjö . Hero Quest , Warhammer Quest , descent 1&2 , alla DnD brädspel så som wrath of ashardalon , castle ravenloft mm mm . Det finns hur många som helst på det temat
Love it! Men samma problem, svårt att hitta fyra till spelare med samma entusiasm för spelstilen :)
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Jag måste säga att Gloomhaven ligger i topp när det kommer till rollspelsliknande brädspel. Andra som jag gillar är Mansions of Madness som styrs av en app_spelledare. Shadows of brimstone och Arkham horror LCG är också väldigt bra. Det sistnämnda är ju mer utav ett kortspel men man har ju ett "board" som man går runt på och det är väldigt rollspelslikt.
Körde Lord of the rings, Journeys in middle-earth en gång, även detta var väldigt rollspelinspirerat och styrt av en app_spelledare.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Love it! Men samma problem, svårt att hitta fyra till spelare med samma entusiasm för spelstilen :)
Hmmm borde det inte snarare vara tvärtom då många av dessa spel bygger på kända licenser och påminner om en spelstil förknippat med DnD som ändå är ett av världens kändaste rollspel om du nu inte försöker rekrytera spelare bland normies dvs
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag har spelat Gloomhaven och gillade det VERKLIGEN INTE! Det är som att ta en dålig inkarnation av DnD (fyran) och bara spela stridsscener med minis, dvs utan rollspelande och allt annat som gör rollspel kul.
Jag röstar för Drakborgen! Det har lite rollspelskänsla men är ändå helt och fullt ett brädspel, och ett riktigt kul sådant.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,098
Om man får gå över till att rekommendera spel friskt så har jag nyligen fastnat för Imperial.

Imperial ser, vid en första anblick, ut som risk. Du har en karta över Europa, med små träpluttar som symboliserar trupper och båtar. Spelarna flyttar pluppar runt kartan och försöker erövra territorier.

Grejen är att du inte spelar som ett land, utan som en krigsprofiterande riskkapitalist! Den som investerar mest i ett land får kontrollera det landets trupper - men bara fram tills dess att någon annan köpt in sig ännu mer i landet! Helt plötsligt är den blodiga fronten mellan Italien och Tyskland helt meningslös, ty samma spelare kontrollerar nu båda länder!

Spelet saknar också helt slump - inga tärningar, inga kort. Allt är öppet och på bordet för alla att se.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag skulle säga något av följande:

Runebound har lite storysaker för sig som är rätt coolt. Finns varianter på det som utspelar sig i Star Wars-universat samt i Lord of the Rings-universat, men jag är för lat för att Googla fram vad de heter.

Imperial Assault är ett intressant hyfsat karaktärsdrivet brädspel med Star Wars-tema.

Kingdom Death: Monster är särskilt designat för att vara "spelledarlöst rollspel" och är bland de mer udda upplevelser jag fått från ett brädspel. Det är kolossalt dyrt tyvärr, och bara värt pengarna om du är antingen galen eller tycker om att måla figurer eller både och, annars hade jag rekommenderat det högre.

Legacy of Dragonholt är ett soloäventyr för flera spelare, typ. Rätt roligt att spela igenom en gång i alla fall!

Sherlock Holmes Consulting Detective är en serie spel där spelarna tar sig an rollerna som detektiver som hjälper Sherlock lösa brottsfall. Väldigt mycket inlevelse och skön känsla.

Time: Stories är ett spel och en serie expansioner som utspelar sig på olika platser i både tid och rum och både har små berättelser i sig och en övergripande handling. Tyvärr upplevde vi att grundlådan var det bästa äventyret, men det är en annorlunda och intressant spelupplevelse.

Har sett Gloomhaven nämnas flera gånger, men i vår grupp fastnade vi inte för det, utan tyckte mest det var meckigt och "grind:igt". Men det är galet populärt och innehåller sjuka mängder material, så om det passar dig/er är det nog värt pengarna trots en hög prislapp.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Hmmm borde det inte snarare vara tvärtom då många av dessa spel bygger på kända licenser och påminner om en spelstil förknippat med DnD som ändå är ett av världens kändaste rollspel om du nu inte försöker rekrytera spelare bland normies dvs
De flesta DND:are jag vet tycker inte om IRL-stress som spelmoment, det ligger liksom inte i figurspelarnas natur att jobba mot en klocka ;)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
*tjurig Eurogamer-rant om att rollspelare inte har någon smak när det kommer till brädspel*
Haru lirat Spirit Island då? Imltho mer elegant spelmekanik än många liknande som mest är slumpgenerator samt att jag gillar både coop och deckbuilding.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Hmmm borde det inte snarare vara tvärtom då många av dessa spel bygger på kända licenser och påminner om en spelstil förknippat med DnD som ändå är ett av världens kändaste rollspel om du nu inte försöker rekrytera spelare bland normies dvs
Ujujuj! Satt på mobilen och citerade fel meddelande xD Fattar nu, mitt svar var till Pilzes svar om Space Alert :p
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Hmmm borde det inte snarare vara tvärtom då många av dessa spel bygger på kända licenser och påminner om en spelstil förknippat med DnD som ändå är ett av världens kändaste rollspel om du nu inte försöker rekrytera spelare bland normies dvs
Hm, i min egen sociala krets är konkurrensen från rollspelen för stor. Tror inte jag känner någon som skulle gilla typ Gloomhaven som ändå inte föredrar rollspel. Så om man då bokar in en massa spelpass kommer frågan snabbt bli "kör vi inte hellre rollspelkampanj den vikta tiden istället?".
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
469
Location
Uppsala
Twilight imperium. Rik och rolig setting, massor att göra och mängder av rymdskepp. Inte ett spel man får till bordet varje vecka, men ack så bra när det väl är där!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Battle Stations. Rymdstrid som är väldigt Star Trek-inspirerad, där man samtidigt ser skeppen på en rymdkarta och har en däcksplan där besättningen springer runt och sköter/styr skeppet under fighten. Uppdragen är ofta mer komplicerade än bara en fight.

Arkham Horror 2ed. Behöver nog ingen vidare presentation. 3ed och Eldritch Horror är mer strömlinjeformade, men också urvattnade och har tappat känslan.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,260
Location
Kullavik
Junta! Vi brukar rollspela ut budgetfördelningen där varje minister presenterar vad den behöver pengarna till.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Haru lirat Spirit Island då? Imltho mer elegant spelmekanik än många liknande som mest är slumpgenerator samt att jag gillar både coop och deckbuilding.
Nix! Inte testat. Jag ogillar för det mesta coop, men det kanske kan vara värt att testa.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Förutom de som redan nämnts:
Stuffed Fables
Comanauts
Aftermath
Arabian Nights

Honorary mention: Drakriddarna :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Battle Stations. Rymdstrid som är väldigt Star Trek-inspirerad, där man samtidigt ser skeppen på en rymdkarta och har en däcksplan där besättningen springer runt och sköter/styr skeppet under fighten. Uppdragen är ofta mer komplicerade än bara en fight.
Glömde helt! Men shit, +100 på Battlestations. :)
 
Top