Nekromanti Vilket är bättre

Eidolon

Veteran
Joined
20 Sep 2004
Messages
11
Location
Västerbotten, Norsjö
Sitter o funderar lite över för- och nackdelarna i både Advanced D&D och D&D 3.5
men ja kommer inte fram till något vettigt.
:gremconfused:
Så ja vänder mig till er andra.
Vilket av dessa två är det bättre?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det uppenbara svaret

Det ges ut grejor till D&D 3.5. Det är en klar fördel över AD&D.

Och om jag tillåts vara elak, AD&D är tjugo år föråldrat, medan D&D 3.5 bara är tio år föråldrat. :gremgrin:
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Sitter o funderar lite över för- och nackdelarna i både Advanced D&D och D&D 3.5
men ja kommer inte fram till något vettigt.
Fördelen med AD&D är väl egentligen nostalgiska värden som man kan ha i samband med det. Inte att förglömma men inte att överskattas.

DnD 3.5 är väldigt hårt speltestat och fungerar bättre i fler situationer.

Det är anpassat och uppdaterat, mycket gammalt skrot från Ad&d är utrensat och satt i system.

3,5 har genomgående standardiserade regler för saker och ting, det finns i core rules färre riktiga hål i reglerna jämfört med Ad&d.

Lycka till

Bombu
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
3.5, utan tvekan

D&D 3.5 regerar fett över alla andra versioner. Att du dessutom kan ladda ner en gratis PDF som hjälper dig att konvertera från AD&D till D&D 3.5 gör ju att du får tillgång till ALLA äventyr som någonsin gjorts till AD&D och till D&D 3.5. Detta om något borde ju göra valet ganska lätt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,579
Sitter o funderar lite över för- och nackdelarna i både Advanced D&D och D&D 3.5
men ja kommer inte fram till något vettigt.

Så ja vänder mig till er andra.
Vilket av dessa två är det bättre?
Eftersom du valt att posta här och inte i D&D-forumet så tycker jag att det är motiverat att fråga om du övervägt andra alternativ än D&D?

Det finns många andra rollspel som är bättre (imho), tex (gissar här att det är fantasy du är ute efter):

Drakar och Demoner
GURPS
Västmark
Palladium (om du är beredd att skruva lite på reglerna)
Ars Magica

samt ett antal Dogma-bidrag.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Det uppenbara svaret

"jo men då känns ad&d mycket snabbarer och simplare."

Va? Ad&D, snabbare? Det är ju ologiskt och... det har ju olika... äh, smaken är som bekant delad. Det är inte min kopp te men om alla vore som mig vore det en sorglig syn minsann :gremsmile:

"och de e ändå kul med gamla spel"

Svinto är kul det med.


Storuggla, väljer nog annat
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Det uppenbara svaret

jo men då känns ad&d mycket snabbarer och simplare.
och de e ändå kul med gamla spel
Får jag förstå det som att du är en gammal Ad&d räv?

För isåfall finns det ju goda skäl att fortsätta köra ett spel man behärskar, det är ju en hel del förändringar till 3.5, nya koncept och nya regler.

Så om du behärskar ad&d men inte 3.5 så beror det ju på om du vill lära dig ett nytt spel.

Lycka till

Bombu
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
3.5

Smidigare regler
Bättre bilder
Snyggare böcker
SRD tillgänglig på nätet

Så jag tycker att 3.5 är bättre.

M.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Det uppenbara svaret?

På vilket sätt är D&D 3.5 föråldrat?

Jag är inte på något vis en D20-fanboy, men det känns som att D20-spelen har axlat White Wolfs fallna mantel sedan ett par år.

Är reglerna för detaljerade? Eller är det helt enkelt bara för mycket regler? Något annat?

Gordeg
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,579
Re: Det uppenbara svaret?

På vilket sätt är D&D 3.5 föråldrat?
För att det i grund och botten fortfarande är ett mycket gammalt spel. Även om lite av spelmekanismerna putsats så är det fortfarande samma grundkonstruktion.

Det är ungefär som en gammal Volvo med lite plastspoilers, lättmetallfälgar, sänkt hjulupphängning, en skrikig motivlack och lurviga tärningar i backspegeln. Hottad nostalgi, inget mer.

Man har ställt sig utanför den utveckling som skett på området, istället för att försöka leda den eller hänga med.

Jag är inte på något vis en D20-fanboy, men det känns som att D20-spelen har axlat White Wolfs fallna mantel sedan ett par år.
Lita inte på försäljningssiffror som ett kvalitetsmått. I så fall skulle Windows vara världens bästa och säkraste operativsystem...
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
De och de

Ett alternativ kan vara gamla D&D, alltså det som Oldtimer översatte i tidernas gryning innan Dunder&Drakar. Den sista inkarnationen av de reglerna är samlade i Rules Cyclopedia, men det är samma grejer som i Basic Set, Expert Set, Companion Set och Master Set.

Varför nämner jag det när du tydligt efterfrågade AD&D eller 3.5?
Jo, gamla D&D är enklare än 3.5, mer i stil med AD&D som många körde det (med en del klurigheter bortskalade). Men det är logiskt och välbalanserat och snyggt symmetriskt.

Det är för övrigt mer likt AD&D än det är likt 3.5, så som AD&D-are är det inga kvantsprång i tanken som krävs.

Men annars håller jag med resten av tråden: 3.5 är det bättre spelet med alla tänkbara objektiva mått mätt. AD&D är smidigare om man moddar det lite, men egentligen inte om man kör med alla regler.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Det uppenbara svaret?

För att det i grund och botten fortfarande är ett mycket gammalt spel. Även om lite av spelmekanismerna putsats så är det fortfarande samma grundkonstruktion.

Det är ungefär som en gammal Volvo med lite plastspoilers, lättmetallfälgar, sänkt hjulupphängning, en skrikig motivlack och lurviga tärningar i backspegeln. Hottad nostalgi, inget mer.

Man har ställt sig utanför den utveckling som skett på området, istället för att försöka leda den eller hänga med.
Ännu en objektiv sanning från Troberg.

Tack
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,579
Re: Det uppenbara svaret?

Ännu en objektiv sanning från Troberg.
Jag tror inte att objektiva sanningar är möjliga. Det är min vy av saken, vissa tycker annorlunda.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Re: Det uppenbara svaret?

Man har ställt sig utanför den utveckling som skett på området, istället för att försöka leda den eller hänga med.
Det är min vy av saken, vissa tycker annorlunda.
Ganska många faktiskt. Uppenbarligen betydligt fler än de som delar din uppfattning. :gremgrin:

Lita inte på försäljningssiffror som ett kvalitetsmått.
Det gjorde han väl inte heller. Han bara uttryckte sin vy... att D20-spelen har axlat White Wolfs fallna mantel. Vad fanns det för kvalitetsmått i det?

I så fall skulle Windows vara världens bästa och säkraste operativsystem...
I och för sig finns det väl inget som talar emot det heller... :gremtongue:

/Mikael
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Det uppenbara svaret?

Systemändringarna är visserligen inte större än att man fortfarande känner igen spelet från AD&D-tiden, men jag tycker nog ändå att de har spottat fram några nya ideer, som grejen med class level/character level.

Nya D&D är ett oerhört mycket bättre spel än AD&D, inte för att jag tycker att version 3.5 är bättre än andra rollspel på marknaden, utan för att AD&D var så jämrans dåligt!

Gordeg
 
Top