Nekromanti Vilket är bättre

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Magnus kvalitetsidex ...

Här finns Magnus Seters kvalitetsidex över diverse d20-produkter (v9).

Det kanske kan vara till någon hjälp.
 
G

Guest

Guest
Stort tack!

Hans index var grymt!

Det vore ännu bättre om han kunde betygsätta fler gamla produkter, kanske t.o.m. ADD 2nd Ed äventyr.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Tusen tack!

Du nämnde "regelbuggar". Vad menar du med det? Ge gärna något exempel!
Det är väl egentligen inga fasansfulla grejer - man kan ju alltid ändra saker själv eller helt enkelt strunta i att allt inte följer systemet. I NG:s tidigaste produkter (Rappan Athuk, Crucible of Freya och Maze-serien) var det rätt ofta felaktiga CR och EL, odöda hade CON-score, Open Lock-svårighet var angivet i -30% etc. Det berodde väl mest på att de skapade de äventyren med ett utkast till PHB som grund; de kom ut strax efter publiceringen av 3e (Crucible kom ut före MM publicerades), så lite hann ändras när den riktiga versionen kom ut, samt att man helt enkelt var ovana vid att arbeta med det nya systemet. Detta märks mest i Rappan Athuk 1, som dessutom har några felaktiga hänvisningar till rum etc. Rappan Athuk två hade dessutom gräsligt fula kartor, men eftersom NG fick kritik från fansen för detta lät man en ny kartritare rita nya kartor som lades upp på hemsidan som fri download. Jag tror att Rappan Athuk Reloaded kommer ut i april nästa år och det kommer att vara en riktigt massiv hårdinbunden dungeon, så den tycker jag att du skall köpa (har ingen aning vad den kommer att kosta, men 300-350 kr är väl en rimlig gissning).

Mazeseriens missar beror nog mycket på att Rob Kuntz (en riktig räv i D&D-sammanhang) hatade att arbeta med D20/3e samt att han hade psykiska och fysiska problem, så att han inte korrläste sitt material ordentligt och NG var nog inte heller själva lika bra då på korrläsning och regler. Äventyren i sig var dessutom i grunden konventsäventyr från tidigt 80-tal, som omarbetades till D20, och var i sig inga riktiga höjdare. Jag köpte två ex (av totalt tre äventyr - ettan äger jag inte) på Tradition för 1 resp 20 kr när de sålde ut hela sitt sortiment av gamla D20-prylar och det är väl ungefär vad de är värda...

Tack för dina ovärderliga tips på bra äventyrsmoduler. Jag är särskilt förtjust i dem större varianterna, men som du skrev kan det vara bra med något mindre äventyr ibland.
Varsågod! Av de äventyr jag har nämnt är Demons & Devils tre korta högleveläventyr (minidungeons med bra story + det finns massa extramaterial att ladda ned om man äger modulen), Siege of Durgams Folly ca 48 sidor, Vault of Larrin Karr ca 100 sidor kombinerat dungeon och wilderness och Lost City of Barakus över 200 sidor "mini campaign setting" med blandade äventyr, Tomb of Abysthor 96 sidor dungeon och Rappan Athuk 1-3 drygt 200 sidor dungeon (finns en massa wildernessmaterial att ladda ned).

Här är i alla fall en länk till recensioner av NG:s prylar på ENWorld:
http://www.enworld.org/reviews/index.php?sub=yes&where=publist&which=Necromancer+Games
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,579
Re: Raggare?

Du kanske borde införa en ny klass: Raggare.
Nej, det är bara att man kan hitta bra analogier till det mesta i bilar.

Däremot så är det vissa andra klasser som saknas, tex föreslog en annan forumit (som jag barmhärtigt nog ska låta vara anonym) klassen (eller prestigeklassen) gyttebrotterska. Det finns ingen existerande klass som riktigt täcker in hennes unika kampstil och charm. Med lite väl placerad gyttja så kan man till och med klara sig undan den ökända bröstvårteparagrafen...
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Hmm, lite problem...

Det har visat sig väldans svårt att hitta denna fil som jag var övertygad om fanns som PDF hos WotC. Själva lilla broschyren/pamfletten fanns gratis i samband med att D&D3E lanserades, jag hittade min i en hel bunt på SF-Bokhandeln. Den ser ut som vilken reklampryl som helst och innehåller alltså de kompletta konverteringsregler som man behöver.

Namnet på framsidan är: Conversion Manual och författaren är Skip Williams. Jag vet inte varför, men det verkar tyvär som om den inte finns att få tag på hos WotC (jag kan inte ens se den omnämnd på deras sajt).

Kanske är det så illa att man helt enkelt får leta hos en av landets återförsäljare, kanske står det en liten bunt av dessa pamfletter kvar hos någon.

Jag ska se om det går att göra en PDF av MITT exemplar...
 
G

Guest

Guest
Re: Hmm, lite problem...

Jag skulle bli jätteglad över ett ex av Conversion Manual. Jag ska införa flera stora ADD äventyr i vår 3.5 kampanj. Kanske en idé skicka ett email till Wizards...
 
G

Guest

Guest
Conversion

Tack för det! Jag laddade ner manualen från Wizards.

Är det egentligen så mycket mer att tänka på förutom då man konverterar skurkarna och NPC´s? Jag menar, reglerna i 3.5 kan man ju ändå?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Det uppenbara svaret

Of Sound Mind från Fiery Dragon (utgivet via Sword & Sorcery/White Wolf) är ett riktigt bra lågnivåäventyr. Dock så kanske det inte faller alla i smaken, då det använder psionics (vilket även kräver lite konvertering till 3.5 om du använder de psireglerna).
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Conversion

Det kan vara värt att ta en titt på äventyrets motstånd och belöningar för att se om de är lagom höga för att passa till 3e. Eventuellt kan man vilja byta ut stora mängder relativt klena varelser mot en mindre mängd tuffingar, då det kan vara jobbigare att hålla reda på högvis med monster i 3e. Monster som i 2e beskrevs som "tuffare variant av X" (t ex neo-otyugh eller orcledare) kan med fördel bytas ut mot en X med extra HD och/eller klassnivåer (i stället för att orchövdingen har 13-16 hp och slåss som ett 3-HD monster med +2 på skada p g a Str så är han en 3:e nivåns barbar).
 
G

Guest

Guest
Re: Conversion

Jo, fast det är så gött med Greater Cleave på en massa "småttingar"...

Även om det tar tid med conversions, så är det rätt kul sitta uppe på natten och snickra ihop bad-guys med 3.5 regler!
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Elektroniska verktyg

Om du inte är av den typen som absolut måste göra allt när det gäller att skapa NPCs för hand, så rekommenderar jag dig något av de elektroniska verktygen; PCGen, eTools (är vad jag använder), etc.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Elektroniska verktyg

eTools kan man köpa på http://www.codemonkeypublishing.com
Man behöver grundprogrammet och dataset för 3.5 om man ska använda 3.5 reglerna. 3.0 regler följer med programmet.

PCGen finns på flera ställen att ladda ned, i flera versioner. Det är bara att göra en goggle sökning på. Med det programmet följer ett dataset som baserar sig på SRDn (gratis dokument som beskriver hur d20 systemet från DnD fungerar). Fullständiga dataset finns att köpa på länken ovan.

eTools har fördelen att man kan generera grundegenskaper, det är lätt att lära sig programmet. Nackdelen är att det kostar en del.

PCGen har fördelen att det är gratis. Nackdelen är att man inte kan generera slumpmässiga värden till grundegenskaperna, det körs genom java, och det är tämligen instabilt.

Det finns fler verktyg på marknaden, men detta är de två jag har testat.
 

Lich

Veteran
Joined
29 Sep 2004
Messages
16
Location
Katrineholm
Allt var inte bättre förr

När jag började spela var det 1st edition som gällde, sedan kom Unearthed Arcana och var frän och gjorde spelet obalanserat men kul.

Sedan 89 tror jag var det dags för 2nd edition AD&D och allt kändes nytt och fränt.

När väl tredje utgåvan kom kändes den i sin tur oerhört ny och annorlunda. 3.5 är ju bara en liten upphottning men enligt mitt tycke till det bättre - tack för att vi slapp partial charge och annat skräp.

Så vilket är bäst?

I AD&D var det mycket utrymme för rollspel och när det väl blev strid handlade det mycket om att alla gjorde allt.

I 3.5 och i tredje utgåvan blir det hela brädspel när väl striderna börjar.

Jag tycker att det är till det bättre att när det väl bir strid blir det ganska mycket brädspel. Det har blivit klart bättre för de som spelar magiker och präster. De kan måtta sina formler utan att hoppas på att DM säger att man kan - det är ju bara att titta på spelplanen. Å andra sidan kan det ju bli lite svårt att direkt när man slutat räkna rundor återgå till normalt rollspel igen.

På det hela taget får jag utbrista - det är bättre nu.

Allt var inte bättre förr.

Jag kan också hålla med om att gamla AD&D äventyren, framförallt 2nd edition var bättre överlag än de som kommit nu. Jag har väl en 60-70 stycken från 1st edition och framåt och det funkar bra att återanvända en del även nu.
 
Top