Vilken/vilka utgivare/kreatörer dominerar era rollspelshyllor?

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Efter som jag tills förhållandevis nyligen samlade på LotfP så tror jag att de, Chaosium och Äventyrsspel är vinnarna. fick dock en ganska omfattande Eon samling av en kompis som hans mamma inte ville ta med när hon flyttade så en inventering är nog på sin plats...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Måste förresten ge Eden Studios en honorable mention. Försöker samla ihop åtminstone grundböcker till alla deras spel. De är/var lite bättre än alla andra. :)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Räknat i antal böcker blir svaret WotC, lustigt nog, eftersom jag inte spelat D&D på åratal. Men två editioner av världens största rollspel gånger tre grundböcker blir summa sex böcker, och det är mer än något annat förlag kan stoltsera med.
 

enstoering

Veteran
Joined
13 May 2020
Messages
11
Efter en snabb genomgång i minnet skulle jag säga att samlingens topp 5 (till antal produkter) är som följer:

1. Äventyrsspel/Target Games (utan tvekan och närmare konkurrens)

2. GDW (uteslutande T2K)

3. Fria ligan (börjar likna ett missbruk)

4. Riotminds (kan liksom inte låta bli)

5. Neogames (främst Neotech, men även en del Eon och så ... trumvirvel ... Viking, såklart!)

Honorable mentions: White Wolf, Helmgast, Järnligan, Lancelot Games och SagaGames. Usw.

Inser att jag måste ta mitt samlande till en ny nivå och sätta igång med ett ordentligtarkiveringssystem. Check.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Helmgast, Fria Ligan, Wotc har nog mest ( har en massa 5e produkter för kartorna). Sen har jag tre spel från Wilhelms games, ska dessutom snart köpa alla hydra och köpman i röd zon, tror Wilhelm kommer gå upp topp 3 efter det.

Ps har en Hel del Äventyrsspel i källaren också
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
Jag har en 5*5 Expedit från Ikea som jag har alla mina rollspelsböcker i. https://webimg.secondhandapp.com/w-i-mgl/5a5af655c8b39d1ec5c3a8c7
De spel som tar upp mest yta:

Vampire the Masquerade - 1.5 hyllor
Eon( 3) - 1 hylla
Drakar och Demoner 6, 6E, Trudvang - 1 Hylla.
Call of Cthulhu - 1 hylla

MUA - 0.75 hylla (delat med tre av MÅ0-lådor)
Bortom/Leviathan 0.5 hylla
King Arthur Pendragon har 0.5 hylla

Werewolf the Apocalypse och Mage the Ascension delar på 1 hylla.
Sen har Symbaroum, LotFP och Gemini delar på 1 hylla
Mage the Awakening och Werewolf the Forsaken delar på en hylla med Changeling the Lost (bara 1 bok).
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
243
Fria ligan. Började spelleda i min grupp när jag blev sugen på mutant sen fortsatte det. Enstaka ex av andra spel som jag har varit spelledare. Jobbar på att bredda mig har en del andra saker på ingång från kickstarters.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Totalt sett: Äventyrsspel, flera hyllmeter.

Aktuellt: Fria Ligan, utan konkurrens. Boxar tar plats!
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Mest räknat i antalet böcker/häften/boxar så är det Äventyrsspel/Target Games men i volym så är nog även Fria Ligan och Järnringen där uppe. Har en förrådsskrubb där det mesta är men framme i bokhyllan i storarummet är just nu mest Symbaroum (Fria Ligan/Järnringen).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
I antal spel/tillbehör är det nog Fria Ligan följt av Helmgast. Historiskt givetvis Äventyrsspel men mycket är sålt. Hade rätt mycket Järnringen, Neogames och Hogshead förr med.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Först med marginal - Äventyrsspel
Delad andraplats - Järnringen och Fria Ligan
Tredjeplats - Helmgast
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Pinnacle Entertainment - Deadlands. Jag har så många böcker att jag inte kan bli av med dem.

Historiskt var det Äventyrsspel men jag gav bort alla DoD-böcker jag hade till en barndomskompis. Behöll några, nu när jag tänker efter, så den är på andraplats.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Helt klart Fria Ligan. Förutom de så är det mest en blandning av olika små internationella förlag, typ necrotic gnome, och POD.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Onyx Path leder för mig vilket kanske inte är jättekonstigt i och med att jag skriver för dem. Detta följs av White Wolf, gamla Neogames-böcker från 90-00-talet och sen lite strögrejer.
 
Top