DoD Vilken utgåva är bäst?

Vilken är din favoritutgåva av Drakar och demoner?


  • Total voters
    140

Badmojo

Swordsman
Joined
21 Sep 2011
Messages
556
Drakar och Demoner med År-0-motor? Det känns väl som ett annat spel än Drakar och Demoner, och lite falsk marknadsföring?
Som ett appendix, eller fristående modul, för oss som älskar Å0, och tröttnat på BRP… :) grundspelet skall vara BRP såklart.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,539
Location
Nordnordost
Expert, eftersom det var den man körde mest när det begav sig (men började med den gröna boxen).
Skall bli kul att se vad Ligan i toppform åstadkommer och Egerkrans senaste bilder ser ju kanon ut.

PS Är det bara jag som ändå hoppas på en År Noll-motor som alternativ (känner till Svärdets osv, men vill ändå ha ngt specialanpassat och officiellt :).
Tror bara det är du. :-D
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,539
Location
Nordnordost
Hjältarnas Tid har ju redan gjort rätt och valt T100, och nya DoD kan ju inte vara en HT-kopia.
Det oförklarliga wurmandet över DoD91 som ligger bakom där kanske. Men ja, jag har också sett att FLDoD blir t20-baserat.
 

Anthrox

Spelar bara seriösa rollspel.
Joined
8 Jun 2017
Messages
441
DoD -91 är bäst (för det har jag vuxit upp med, har knappt spelat någon av de andra) och alla som säger något annat har fel och spelar inte rollspel SERIÖST!
 

luddwig

På fel plats vid fel tidpunkt
Joined
30 Jan 2013
Messages
4,339
FLDoD blir t20-baserat.
Just den detaljen tycker jag känns så oerhört trist. Jag har redan flera smidiga fantasyrollspel som använder T20 men inte något som använder T100 och att få växla mellan olika spel som använder olika tärningar är något jag uppskattar.
 

luddwig

På fel plats vid fel tidpunkt
Joined
30 Jan 2013
Messages
4,339
Men det blir ju bara ett Svärdets sång med ankor isåfall!
Just så. Och personligen tycker jag att Svärdets sång redan är mer DoD än allt Riotminds någonsin gav ut (möjligtvis med undantag av DoD16 som istället var illa utfört). Inte så att Trudvang är en dålig spelvärld, men Svärdets sång känns mycket pulpigare och mycket mer Ereb Altor, så som DoD kändes när jag spelade det under 80-talet.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,539
Location
Nordnordost
DoD -91 är bäst (för det har jag vuxit upp med, har knappt spelat någon av de andra) och alla som säger något annat har fel och spelar inte rollspel SERIÖST!
Nästan så man borde gå till sina gamla Sinkaduser och leta fram insändaren som startade flamewaret om "Seriöst rollspel" i insändarspalten och se vad kronan av svensk rollspelskultur gör av samma frågeställning snart 40 år senare.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
471
Did Swedes ever have the "Role play vs Roll play" debate that used to be all the rage in English language magazines in the 90s?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
6,391
Did Swedes ever have the "Role play vs Roll play" debate that used to be all the rage in English language magazines in the 90s?
Vi har haft den länge och nu är det nog bara lite detaljer kvar att fixa innan vi får det slutgiltiga svaret som löser problemet för gott.
I'm kidding of course. At rollspel.nu it's more "ROLLspel vs rollSPEL", but the arguments are the same as the ones in US.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,107
Location
En mälarö
PS Är det bara jag som ändå hoppas på en År Noll-motor som alternativ (känner till Svärdets osv, men vill ändå ha ngt specialanpassat och officiellt
Ja, jag hoppas då inte på det. Jag är ett stort fan av År noll-motorn. Och har spelat en hel del Svärdets sång. Och även om jag har haft mycket kul med det så tycker jag att det systemet passar mindre bra för genren. Att den Svärdets sång-kampanjen trots det blev så lyckad som den blev handlar mer om att mina medspelare är awesome än något annat.

I spel i andra genrer, som till exempel Ur varselklotet och Alien, funkar År noll-reglerna utmärkta och sitter verkligen som en smäck. I klassisk trad-fantasy a la Drakar och Demoner modell Ä? Not so much.
 

Dubbelyxa

Veteran
Joined
1 Mar 2019
Messages
181
Expert för mig. Det var här svenska fantasyrollspel växte upp och blev något eget tycker jag, där DoD1 och 2 mest verkar vara översatt BRP. B-färdigheter (kul och eget koncept, färdigheter man inte behöver slå för utan en slags kunskapsgräns eller kompetens, bra!). Socialt stånd, livsmål. Hjältepoäng. Inget av detta känner jag igen från andra spel från den tiden. Sen är ju kroppsdelsträffar ett måste, det får ju i alla fall striderna att ta slut snabbare då det ofta räcker med en träff (missad parering m a o) för att det hela ska vara över. Och det passar perfekt för BRP:s simulationistiska ansats. Ska jag vara kritisk så kunde vapnen, som var i princip oförändrade från DoD2, kanske göra lite mindre skada eftersom just kroppsdelarna var så ömtåliga. Och som många påpekat, alldeles för många färdigheter, som dessutom var alldeles för kompartmentaliserade. Skulle jag fixa något i EDD så vore det att ordna färdigheterna i något slags trädsystem, som i EON. Du lär dig en grundfärdighet, t ex Närstrid eller Rörlighet, sedan kan du specialisera dig på individuella vapen, eller Klättra, Hoppa, respektive.

91-an är en bra ansats, men är fruktansvärt brutet. Gillar idén med ett köpsystem för grundegenskaper, men då måste det vara ett väldigt vältempererat klaver, med meningsfulla avvägningar istället för dump stats och no brainers. 91 är upplagt för min-maxning, vilket kan ta död på den bästa kampanj. Har sett väldigt få som funkar, D&D 3.5 och uppåt är de som klarat det bäst. Jag gillar yrkena i 91, som känns mer varierbara till skillnad från EDD, där man blir mer inboxad och begränsad. Däremot är ju karaktärsutvecklingen sedan friare i EDD, vilket är ett stort plus. Gillar PSY-slag för att kunna fortsätta slåss när man blir nollad i en kroppsdel, däremot har man sabbat perfekt träff helt - max skada utan rustning som inte kan pareras är ju lika med autodeath, det innebär att det bara är en tidsfråga innan karaktärer som hamnar i strid regelbundet dör. William Marshal hade aldrig haft den karriär han hade med de här reglerna.

Mitt bästa DoD skulle kombinera de bästa aspekterna av de båda ovanstående.

Jag provade förresten att leda en kampanj i DoD1 någon gång på 90-talet, av nostalgi (redan då!). Det var stämningsfullt och kul, men en spelare gjorde en magiker som var bra på Kontrollera Person, och det fanns inga motståndare som kunde motstå detta så det blev tyvärr lite brutet i längden. Annars gillar jag att de behöll reglerna för spetsning från BRP. Jag tror inte det finns någon DoD-krigare som använt spjut sedan den versionen.
 
Top