- Världsbyggaren (säger sig själv att den här spelledaren motiveras av att bygga en värld med inre logik, omfattande historia, kartor, politiska system, m.m. Spelvärldsfokus).
- Författaren (drivs av att skapa en berättelse med dramatik, stämning, karaktärsutveckling, m.m. Narrativt fokus).
- Taktikern (motiveras av systemets förmåga att skapa mekaniska utmaningar som kräver taktiskt tänkande (och inte sällan, optade karaktärer). Taktikfokus).
- Domaren/Moderatorn (tycker det är roligast med dynamiken kring spelbordet och att leda grupper av individer. Gruppfokus).
Jag är mest "författare" och "moderator". Vissa specifika spel/kampanjer har dragit fram världsbyggaren i mig, men det är ingen stor del av min allmänna motivation. Jag är knappt taktiker alls.
Jag noterar en viss diskussion om huruvida "författare" är det bästa begreppet. Jag tror man kanske också skulle kalla det för regissör? Men just målet att ha cool dramatik, kanske tänka i form av karaktärsutveckling, dramaturgisk kurva, balansera intensiva scener med lugnare sådana. Ja, det driver mig. Jag vill få spelarna att uttrycka sina rollpersoners KÄNSLOR, jag vill leka med troper(?). Rollspelsintresset har fått mig att återuppväcka mitt gamla intresse att skriva skönlitterärt (noveller mm), så jag kan se likheterna mellan spelledande och författande.
Och gruppdynamik är väldigt viktigt. Jag föredrar verkligen att spela med personer jag känner, och njuter när jag ser spelarna ha en lång scen "in character" där rollpersonerna lär känna varandra eller debatterar vad de ska göra härnäst. Och helst inte från en taktisk synpunkt, utan pga olika värderingar.
Världsbygge är något jag bara gjort ibland, och sällan särskilt bra. Jag ser det som att världen är till för att skapa en viss stämning eller ett särskilt dilemma för rollpersoner att agera på (se "författare") snarare än att jag är någon Tolkien som gillar att skapa kartor, språk och politisk historia för sakens skull.
Eftersom min främsta motivation till att spelleda handlar om att jag har en berättelse som jag vill få ur mig och få folk att interagera med, så använder jag sällan färdigskrivna äventyr. Varför ska jag berätta någon annans historia när jag har mina egna, som ibland känns som om de kommer att spränga min skalle ifall jag inte gör något av dem?
En grej som saknas här är också spelledaren-som-skådespelare. Dvs, att man tycker det är kul att gestalta en mängd olika spelledarpersoner. Som spelare tenderar man att bara spela sin egen rollperson, som spelledare hoppar man mellan en massa olika. Och jag tycker det är rätt uppenbart ett många spelledare tycker det är kul, och drar till med olika röster och gester för olika SLPer.
Edit: det finns också någon form av "tycker det är kul att andra har kul"-grej. Man själv tycker det är kul att vara spelare i rollspel, gruppen behöver en spelledare, och man kan bli motiverad av att veta att ens spelare har det kul. En slags rollspelets motsvarighet till
service/pleasure dom? Spelledaren som underhållare?