Nekromanti Vilken svensk rollspelsvärld skulle ni helst leva i?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Det förvånar mig att så många skulle välja att leva i världar där livet verkligen vore skitjobbigt att leva, även för "hyfsat resursstarka och lyckade 25-åringar". Jag menar, vilken fantasyvärld som helst till exempel.
Det kan ha att göra med att det inte är ett val som kommer att bli verklighet, och då kan man ju önska lite vad som helst man tycker är coolt. :D
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Åh, jag hade valt Berlin från Nya mutant eller Dai Tokyo. Typ jobbat som lärare i någon trygg medelklass förort.
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
180
Location
Södertälje
Wastelands! Inga regler, inga lagar. Bara jag och mina vänner, feta muskelbilar (eller volvos) som vi mirakulöst har driv till. Glida runt med Ak:s och leva livet och jaga efter toapapper!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Det kan ha att göra med att det inte är ett val som kommer att bli verklighet, och då kan man ju önska lite vad som helst man tycker är coolt. :D
Så med andra ord är frågan mer typ vilken spelvärld man skulle vilja vara rollperson i? =)

I dunno. Jag antar att för mig är den yttersta eskapismen, det jag drömmer om och skulle vilja göra, är att bara leva tryggt och lugnt och med god tillgång till internet och ett minimum av stress =)
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
I dunno. Jag antar att för mig är den yttersta eskapismen, det jag drömmer om och skulle vilja göra, är att bara leva tryggt och lugnt och med god tillgång till internet och ett minimum av stress =)

Det här fick mig att tänka på orden som någon säger i ett spel där de påpekar att den högsta önskan är att få leva resten av livet i lugn och ro på en bondgård. Tänk att bara få leva i en lugn, trygg värld fri från stress. Den spelvärlden skulle jag leva i oavsett vilken värld det än var. Det skulle vara min drömvärld.

Annars Mundana, trots sina många faror och höga dödlighet. Som en lantbrukare med ett litet värdshus som samlar berättelser från när och fjärran.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Knappast en tillfällighet att (nästan?) inga rollspel skrivs så, dock…
Nej det hänger väl samman med att rollspel är konfliktspel och berättelser i många fall bygger på konflikter som ett nav kring vilket spänning byggs upp :gremsmile:
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,055
Nej det hänger väl samman med att rollspel är konfliktspel och berättelser i många fall bygger på konflikter som ett nav kring vilket spänning byggs upp :gremsmile:
Vilket är varför man oftast hellre inte vill bo i rollspelsvärldar. I alla fall inte tills någon får licensen till ett Culture-rollspel.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om jag skall svara mer seriöst så skulle jag troligtvis vilja leva i vår värld i vår tid fast med magi

Behöver jag ett hus nä men då trollar jag fram ett och behöver jag mat,dryck, kläder så trollar jag fram det , vill jag åka på semester så kastar jag bara en teleportations trollformel och vips är jag på en solig strand nånstans . Ingen anledning att jobba och slita en endaste dag mer i mitt liv.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Det här fick mig att tänka på orden som någon säger i ett spel där de påpekar att den högsta önskan är att få leva resten av livet i lugn och ro på en bondgård. Tänk att bara få leva i en lugn, trygg värld fri från stress.
Min bild av det riktiga livet på en bondgård är knappast "lugn och ro", iofs. Snarare rätt så extremt mycket jobb, och det ganska kontinuerligt. Jag blir stressad bara jag tänker på det… =)

Ska man få lugn och ro får man nog leta efter ett post-scarcity-samhälle istället…
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Min bild av det riktiga livet på en bondgård är knappast "lugn och ro", iofs. Snarare rätt så extremt mycket jobb, och det ganska kontinuerligt. Jag blir stressad bara jag tänker på det… =)

Ska man få lugn och ro får man nog leta efter ett post-scarcity-samhälle istället…
Det här håller jag med om, jag tror att påståendet i sammanhanget ska ses i kontexten en fantastisk värld i en medeltida stad. Då verkade nog bondgården lockande. Även om jag personligen skulle föredra en modern värld med alla behov uppfyllda utan större problem. =)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det här håller jag med om, jag tror att påståendet i sammanhanget ska ses i kontexten en fantastisk värld i en medeltida stad. Då verkade nog bondgården lockande. Även om jag personligen skulle föredra en modern värld med alla behov uppfyllda utan större problem. =)
Där har du rätt , frågan man bör ställa sig är compared to what ?

Att leva i ett gistet uthus i x-antal minusgrader på Sibiriska tundran är nog ett helvete jämfört med att leva ett bekvämt liv i moderna Sverige men är nog lugnt och rena paradiset jämfört med att leva i en krigszon nånstans

På samma sätt så är det nog pure bliss att slita på en bondgård i en fantasy värld jämfört att raida dungar och slåss mot monster
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Alla skräckspel går bort. Vägrar leva i Kutulu, Kult eller Skrömt. Aldrig! Gritty/Elak fantasy går bort. MB är ju inte ens ett alternativ men även Symbaroum och alla OSR-kloner försvinner. Svärdets sång räknas dig. Blodsdimma liksom!? Nej tack! Ur Varselklotet och Handbok för Superhjältar faller, för där är man barn. Jag ska ju vara 25 år enligt reglerna. Alla spel som har med svält och sjukdom som tema går bort. Så M:Å0, T2000 (om nu det är svenskt) odyl ryker.

Det som återstår är: Western, Mutant: UA, The Troubleshooters, Kopparhavets hjältar, Eon, Coriolis och NeoTech. Det är hyfsat jämt mellan dessa. Har svårt att välja, men jag gissar att en resursstark 25-årig äventyrare har en rätt bra liv i både Kopparhavet och Coriolis. Eventuellt även Neotech. Western har lite för mycket sjukdom och elände. Samma med MUA. Troubleshooters är ju skönt, men vill man verkligen ha så stor näsa/öron/mjuka ben/etc? Tvek! Så, topp 3 svenska spelvärdar att leva i som resursstark 25-åring är:
  1. Coriolis - Välbeställd rymdfarare i estetiskt tilltalande SciFi med tillgång till alla resurser, läkarvård och socialt liv som krävs.
  2. Kopparhavets hjältar - Klimatet! Maten! Äventyren! Och, du kan vara anka!
  3. Neotech - Här gäller det dock att ha skygglappar på. Du kan ha det rätt bra, men du vet att det är på andras bekostnad. Kan sluta med djup depression. Så varning på Neotech, men jag vill inte utesluta det.
Disclaimer: Det känns som att det finns ett otäckt mysterium i Coriolis. Jag vet inte hur metaplotten ser ut där, så jag kommer leva lyckligt ovetande om eventuella mörka krafter som slukar hela rymden.
 

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
174
Mutant Chronicles. 3 omgångar i Freedom Brigades! Boom!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,055
Så, topp 3 svenska spelvärdar att leva i som resursstark 25-åring är:
Är man resursstark är ju cyberpunkvärldar alldeles utmärkta också. Som nu fast med bättre tech. Så Mutant 2089 borde väl hålla?
 
Top