Nekromanti Vilken stil??

CoraX

Veteran
Joined
25 Mar 2002
Messages
11
Location
Upplands Väsby
Vilken stil är den roligaste att spela enligt er?
Cyberpunk-stilen...Eurostyle..Nipponstyle..Gothic..Orbitstyle..
Militär eller Mystic..

Själv föredrar jag Cyberpunk..Gothic och Mystic, tja..även Orbitstyle kan vara spännande, däremot har jag lite svårt för de övriga tre stilarna.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Störst inspiration till Neotech har jag själv hämtat ur filmen Blade Runner och de efterföljande böckerna av KW Jeter, Samt TV-serien Total Recall.
Jag antar att dessa skapar sin egen stil men kanske ligger i närheten av någon annan av Neogames definierad.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
cyberpunk kombinerat med mystic är det som går mest hem i mitt spelgäng. Vi behöver sällan grotta ner oss i mörkret (gothic) då detta blir för deprimerande i längden. Orbitstyle kan funka men enbart som omväxling. Den stora inspirationskällan är William Gibsons Neuromancer-trilogi samt burning chrome. Om vi någon gång åker till Mars kommer det nog att vara inspirerat av total recall.
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Jag har provat på de flesta stilarna (jag säger jag, eftersom min gamla spelgrupp är som tidigare nämnt lite konstig), och själv jag har alltid tyckt bäst om den skitigaste Cyberpunk-stilen (typ Johnny Mnemonic, Blade Runner), fast naturligtvis gillar jag också Nipponstyle (nu blev ni förvånade, va???). Orbitstyle - tja, kan vara roligt, men jag tycker Cyberpunk skall vara på jorden.
 

Jerry Sköld

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
70
Ingen av NeoTech-bokens klardefinierade "stilar", är jag rädd.

Våra omgångar brukar präglas av en kombination av supermodern "kontemporär"-hitech inspirerad av William Gibson´s Idoru och All tomorrow´s parties, som tillsammans med neal Stephenson´s Snow Crash har fått stå för cyberkulturen, och Frank Miller´s Sin City-serier, Azzarello´s 100 Bullets och Andrew Vachss´ böcker fått bidra med den hårdkokta gatstämningen med dess svarta marknader, blandade etnotyper och kallhamrat noir-våld.

I grund och botten gillar jag min hightech litet mer "jordnära" än Gibson´s mer "flippade" böcker såsom Sprawl-trilogin (Neuromancer, Count Zero, Mona Lisa Overdrive) eller Burning Chrome; sålunda inga klonade företagsninjor, neuralkopplade supernätverk etc. Mer visir och VR-handskar a´la Johny Mnemonic-filmen, även om vi kan ta och stryka övriga likheter. ;)

Likaledes har jag en stark förkärlek för gatans miljöer, med gäng som hämtade från Krigarens Själ, och den lätt melankoliska/filosofiska stämningen från Ghost in the Shell med sina spekulationer om artificiell intelligens och människans natur, framför Tom Clancy-inspirerade "technothrillers" (som, i trots mot böckerna, ofta tenderar att urarta i militärfetischistiska våldsorgier). Rainbow Six need not apply.
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
I vår förening går Cyberpunkstilen hem allra bäst hos spelarna. De flesta spelledare envisas dock med att spelleda Militär- alt Eurostylekampanjer. Dessa uppskattas inte lika mycket av spelarna - de tycker inte att "framtidskänslan" infinner sig, det blir för mycket "nutid" över kampanjen.
 
Top