Nekromanti Vilken stad är bäst att studera i?

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Linköping ftw.

sköna studentområden(om man inte räknar med Ryd som är ett ghetto),
hrmph! skilj på delar av ryd; GhettoRyd dvs större delen av rydsvägen (vanliga lägenheter), StudentaRyd närmst centrum(10-månadershyror) och så finns också SocitetsRyd, villorna bortemot cykelvägen till skäggetorp.

Trivdes själv i Ryd, mest för att så många andra bodde inom kastavstånd :gremwink:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Det är inget fel på Ghettoryd [NT]

Nära till allt av värde, so what om jag har fula köksluckor? :gremsmile:
 

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
Re: Det är inget fel på Ghettoryd [NT]

Nä, precis. Studentryd är ärligt talat inte så farligt. Kanske inte så rent och snyggt som typ Irrblosset och andra mer nybyggda områden, men vad tusan. Fin natur, nära till affär, bra bussförbindelser och två stenkast från universitetet. Mer kan man ju inte begära :gremsmile:

Fast köksluckorna får de f-n göra något åt. :gremgrin:
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Linköpingsboenden?

Irrblosset? Var ligger det?

Studentlägenheterna i Lambohov brukade förresten var rätt schyssta och partiet Illuminaterna fick en person i kyrkofullmäktige med vallöfte om att få kyrkoklocka (som ligger brevid studenthusen) att låta bli att slå på söndagmorgar, tyvärr räkte inte ett mandat till att tysta klockan :gremlaugh:
 

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
Re: Linköping ftw.

haha vi är inte så fina av oss på flamman, vi ser det som människoryd och studentryd, vilket tillsammans uppgör ghettoryd ^^
 

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
Re: Det är inget fel på Ghettoryd [ANT]

repeat: Inte systemet, nää näää :p

ja alltså jag har inget emot Ryd direkt, men skulle jag söka boende i linköping hade jag inte sökt till Ryd, rätt lätt att bli isolerad bland studenter där, vilket kanske inte är fel, men inget för mig.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
En gång i den grå forntiden (läs: 1995) så fick jag förklarat för mig varför man skulle välja just Linköping. Så här lät det:

- Umeå och Luleå: För långt bort.
- Uppsala och Lund: För mycket humanister.
- KTH: Alla bor hemma, inget studentliv.
- Chalmers: inga overaller.

Kvar var Linköping. Fast det gällde ju civilingenjörsstudier och inte lärarstudier. Dessutom så valde jag inte Linköping när det väl kom till kritan.

Men det var en rolig förklaring.

Dewil
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
högskolan dalarna är inte så dum den heller mindre skola där man får bra kontakt med lärarna... hmm svenska och psykologi... då kommer du att studera i Falun skulle jag tro...

Många tjejer som pluggar där också... + i kanten

tar inte så lång tid med tåg hem till 08 för dig heller... och inga byten
 
G

Guest

Guest
Re: Vilken stad är bäst att studera i?[OT]

- Chalmers: inga overaller.
Vadå inga overaller, det finns visst precis som hängslebyxor och tungt modiferade rockar.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Re: Uppsala

Den risken finns egentligen bara om man pendlar mkt, och medvetet undviker att träffa folk i uppsala. Om man bor i uppsala kommer man in i studenumgänget nästan per automatik (om man som sagt, aktivt väljer att undvika det), speciellt om man börjar på ett program som t.ex lärare.

Så som någon som gjort flytten sthlm-uppsala så tycker jag inte att närheten till sthlm varit ett problem, tvärt om!
De relativt korta avstånde till sthlm har också en hel del fördelar, man Måste t.ex inte helt skära av allt gammalt umgänge, utan det är möjligt att t.ex hälsa på föräldrarna eller besöka sf-bokhandeln över dagen till en billig penning. :gremsmile:


Det finns mkt studentaktiviteter som inte är alkoholrelaterade , men tyvärr så är det ofta de som ny studenter först möter, men det tror jag gäller oavsett var man kommer.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Vilken stad är bäst att studera i?[OT]

Vadå inga overaller, det finns visst precis som hängslebyxor och tungt modiferade rockar.
På den tiden fanns inte overaller för vanligt folk, bara för sektionsaktiva. Sedan några år har dock flera sektioner infört overaller för vanligt folk. Först ut var D-sektionen hösten 2001.

Dewil, som spökskrev motionen till D-sektionens sektionsmöte
 

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
Re: Linköpingsboenden?

Valla

Jag har för mig att de nybyggda studentboendena där heter Irrblosset iaf,men jag kan ha rört till det.

Bodde i Lambohov förut, men tröttnade tyvärr på att vara totalisolerad från omvärlden. Ska väl påpeka att jag inte bodde i studentlägenheterna dock.
Sedan kan flytten till Ryd ha att göra med att Linköpings budoklubb huserar i Ryd, och där var jag fyra till fem gånger i veckan. 140 meter till träningslokalen slår 2-3 kilometer ganska hårt när det är snöigt och kallt ute.
 

ostro

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
165
Location
tullinge
OT Vadå för mycket humanister?

Om något så finns det väl för lite humanister och samhälsvetare i världen?! Hur kan man få för mycket utav oss?? Vi behövs vi med faktiskt. Jätte mycket! faktiskt.....typ...
 

ostro

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
165
Location
tullinge
Tjejer, tjejer och tjejer [OT]

Många tjejer som pluggar där också... + i kanten
Många tjejer som pluggar överallt. 62% av alla studerande eller något sådant är väl kvinnor. Det går i alla fall fler flickstudenter för varje pojkstudent.

Något en snubbe på kåren hade svårt att tro. Han var nämligen av åsikten kåren egentligen var till för de manliga studerande och att det var de som var de "riktiga" studenterna. Tjejerna var ju mest där för att locka killarna. Han tyckte dessutom att det borde vara fler kvällar med playboy-tema för att locka flera av de manliga studenterna till kår-kvällarna. (det har varit problem med att få dit folk överhuvudtaget.) Annars tyckte han att det var bra. Han gick dit oavsett vad det var.

På högskolan i gävle studerar det 4960 kvinnor och 2861 män enligt 04-05 upplaga av studenthandboken. Kårstyrelsen består av 4 kvinnor och 4 män. Kvinnorna sitter på alla tunga poster som Ordförande, Vice Ordförande och Studentombud. Klubbmästaren är man och resten är ledamöter.

Även i fullmäktige är det överlag väldigt jämnstäldt med en viss slagsida åt kvinnorna om jag inte misstar mig.

Efter en snabb genomkoll av Studenthandboken ser man att det är i princip bara Chalmers och Handelshögskolan plus några till som har övervägande manliga studenter.

De allra flesta ställen är det en kvinnlig majoritet:

Göteborg 20 317 kvinnor av 30 814 studenter
Karlstad 6 719 av 10 515
Konstfack 395 av 580
DI 282 av 494
Linköping 10 047 av 18753
Lund 15 549 av 28 710
Luleå Tekniska 5006 av 9 482 (enda av de tekniskt inriktade med kvinnlig majoritet)
Stockholm 16 297 av 26 412
Umeå 11 119 av 17 918
Uppsala 14 082 av 23 154
Växjö 5 736 av 9 785
Örebro 6 817 av 10 540

Det här Bara universiteten och några av "Instutitionerna". Trenden upprepar sig överlag på högskolorna.

De med kvinnlig minoritet är:

Blekinge tekniska 1 659 (k)vinnor av 3555 (s)tuderande
Chalmers tekniska 2300 k av 9 371 s
Gammelkroppa skogsskola 1 k av 15 s
Handelshögskolan i Stockholm 557 k av 1 509 s
Johannelunds teologiska 43 k av 96 s
Kungl. tekniska 3 613 k av 13 004 s
Örebro teologiska 88 k av 195 s

Observera att jag har räknat upp antalet kvinnliga studenter i båda exemplen ovan. I listan med kvinnlig majoritet har jag bara gjort ett urval av universiteten och inga högskolor medan i listan med kvinnlig minoritet har jag tagit med alla exempel.

Siffrorna har jag hämtat ur 04-05 upplaga av studenthandboken.


Att säga att det är mycket tjejer är alltså lite av en självklarhet om man inte studerar något tekniskt, ekonomiskt eller teologiskt.

Ekonomer slängde jag in här på grund av handels och att killen jag snackade med på kåren gick ekonomprogrammet. Något som fått mina fördommar mot ekonomer att blomstra. Men att hålla det manliga och männen som norm som den här killen gjorde torde te sig en aning löjligt med det här i ryggen. Ändå verkar det inte vara Något som många reflekterar över.

Urtypen till student ses fortfarande som manlig. Det "studentikosa" livet har en stark manlig prägel och det finns tydligen manliga studenter som fortfarande idag ser kvinnliga studenter lite på "låtsas". Detta i en värld som gärna framhåller sig som objektiv och sanningssökande.

Med ovan nämda fakta i ryggen hadde jag nog valt lite annorlunda och börjat plugga i göteborg i stället.

- ostro
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Tjejer, tjejer och tjejer [OT]

Luleå Tekniska 5006 av 9 482 (enda av de tekniskt inriktade med kvinnlig majoritet)
Räkna bort vård-, lärar- och samhällsvetenskapsutbildningarna så hamnar könsfördelningen på ca 80 % killar och 20 % tjejer. Som teknolog träffar man sällan några icke-teknologer. (Eller rättare sagt, det är icke-teknologerna som sällan träffar några teknologer.)

Dewil
 
Top