Nekromanti Vilken stad är bäst att studera i?

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Jag tog studenten förra året, sökte till en lärar utbildning i Malmö men kände att det inte var rätt beslut. Istället tog jag ett sabbats år för att jobba ihop lite pengar och försöka lära känna mig själv lite bättre. Att samla ihop pengar gick inte så bra för en föredetta natur-student, upptäckte att det var svårt att få jobb med endast en utbildning som fungerar som bas för att vidareutbilda sig. Men däremot lärde jag känna mig själv väldigt bra och tror nu att jag vet vad jag vill göra i framtiden. Efter att ha praktiserat på den gamla skolan så har jag upptäckt att jag vill bli lärare i svenska och psykologi.

Men nu kommer den svåra frågan, var ska jag studera. Jag känner att jag inte vill åka särskillt långt från min hemort(Stockholm) men att jag ändå vill åka iväg någon stans, slå mig fri så att säga och träffa lite nytt och roligt folk. Vilken är den bästa staden för en student, var är det roligast, var är lokalerna och lärarna bäst och så vidare? Jag har funderat på Linköping, men är det ett bra val?

- Jocke, undrar.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Tja, Linköping ligger onekligen nära om du inte vill läsa i Stockholm (jag antar att Uppsala också borde ha en lärarutbildning av något slag). Dessutom tror jag att lärarutbildningen här har ett gott rykte och Linköping är en mysig stad som är lagom stor i mina ögon. När det gäller att jämföra Linköping med andra studieorter så är det lite lurigt eftersom jag själv bara har erfarenhet av Lund och Linköping (och dessutom är det ganska stor skillnad mellan ekonom- och lärarutbildning). Enligt min erfarenhet är Lund mer hysteriskt studentikost och överdrivet medan Linköping är mer sansat. Här finns det inga gigantiska nationskomplex även om det finns tämligen gott om studentfestligheter trots detta.

När det gäller utbildningens kvalité så är det än svårare. Jag tror förstås inte att den är sämre i Linköping än någon annanstans. Det är en ganska stor högskola som har funnits ett tag och håller en bra nivå. De problem som jag har mött här existerar med all säkerhet även på andra högskolor och universitet. Jag tänker på dålig pedagogik, ointresserade lärare, resursbrist och så vidare. Sedan så beror säkert en del av min kritik på att jag har genomgått en ganska omfattande personlig utveckling under de år som jag har pluggat och jag är mycket mer kritisk och ifrågasättande än tidigare.
 

ostro

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
165
Location
tullinge
Lite mer angående Linköping och Norrköping

Liten rättelse bara. Linköping är ingen högskola utan ett universitet med omkring 18000 studerande. Förutom utbildningar i bara linköping så genomförs det utbildningar i Norrköping. Jag har för mig att i norrköping är det omkring 7000 studenter. Campus i norrköping ligger mitt i centrum i de gamla industrilokalerna som renoverades under slutet på 90-talet samt några nybyggda hus. Som studerande på LiU så har man även tillgång till en bussförbindelse, helt gratis, som åker direkt mellan de olika universitetsområdena.

Att åka mellan linköping och norrköping tar mellan 30 minuter till en timma. Beroende på transportmedel. Båda städerna har goda alternativ vad gäller underhållning i form av krogar och uteställen. Inte i samma skala som stockholm naturligtvis men ändå bättre än andra mindre städer.

Kårhuset i norrköping ligger mitt i stan och om man skulle få för sig att bege sig vidare fungerar det utmärkt.

Att hitta bostäder är inget problem alls. i alla fall inte i norrköping. Antingen kan du flytta in i någon av de mängder med studentbostäder som finns eller skaffa vanlig lägenhet.

Jag har inte pluggat på LiU men av de som jag har pratat med verkar de flesta trivas.

Linköping har ca. 130 000 invånare och Norrköping har ca 127 000 invånare.

- ostro
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Linköping

Jag vald i alla fall Linköping i din sits. Lagom nära hem och lagom gamla traditioner. Inga problem att växla mellan liv och studentliv, rätt schysst boende (studentkorridorerna lär tillhöra de bättre lösningarn i landet), ett stort konvent, hade alltid rätt att hitta rollspelare (verkar gå att hitta någon vettig sådan i Norrköping också). Om du vill ha mindre tid för studier, kan jag utöver rollspel rekomendera LiSS (Spexet) och sakna att Radio Ryd (studentraion) inte är som den var.

Uppsala och Södertörn tyckte jag var för nära och Örebro för liten stad och sämre kommunikationer hem.

När det gäller lärare har jag bara läst en kurs på lärarfakulteten, men den var bra och över lag hade jag bra lärare på Universistet.
 

ostro

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
165
Location
tullinge
ett annat alternativ

Om du istället tittar lika långt norrut från stockholm som norrköping ligger söderut hittar du Högskolan i Gävle. Där läser jag.

Högskolan i Gävle ligger på en gammal militärförläggning en bit ifrån gävle centrum. Lokalerna är relativt fräsha, renoverade kring 98 skulle jag tro. Vi har även ett helt nytt bibliotek som är så nytt att det inte ens blivit invigt.

Bostäder är inga som helst problem då det dräller av studentlägenheter, både vanliga lägenheter och korridorboende. En del av dem ligger tillochmed på campus. Smidigt om man vill ha närhet. Alla studenlägenheter har en månads uppsägningstid vilket är smidigt om man inte trivs i just den lägenheten man har fått eller tröttnat på ens korridorskompisar. De flesta av lägenheterna betalas med 10 månaders hyra, vilket innäbär att de två sommarmånadernas hyra är utspridd på de övriga tio. Alla studentlägenheter har bredband.

Utelivet är ok. Mesta dels lokalband som spelar men de spelar ofta. På dansställena kommer man oftast in gratis mot uppvisande av kårlegg. Själva kåren är varje onsdag och lördag. Den traditionella gå ut dagen är onsdag och det brukar oftast hända något. Tyvärr känns kåren lite som ett matsalsdisko, vilket till stor del beror på lokalen, som just är en matsal. Men då kan man ju lika gjärna dra till en pub på stan eller teknologernas tillhåll som inte är allt för långt därifrån.

De studenter som det satsas mest på är teknologer, naturvetare och ekonomer. Men även de som går lärarprogrammet verkar ha det ganska bra. Deras fackorganisation har en bemannad disk på skolan och det anordnas temadagar för jämnan.

Själv läser jag Kultur och komunikationsprogrammet så mer kan jag tyvärr inte berätta.

Gävle har ca. 94 000 invånare. Gävle har tydligen också blivit utsedd till sveriges näst bästa studentstad. Men jag vet inte hur undersökningen har gjorts och vad för saker man har tittat på. Jag skulle ta det med en nypa salt. Personligen tror jag att Norrköping/Linköping är roligare att bo i. Hur det är att studera som lärare kan jag dock inte säga.

- ostro
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Om du inte vill långt från Stockholm så är väl Linköping ditt bästa alternativ skulle jag säga. Roligt studentliv och många studenter gör att du kommer träffa en jäkla massa intressanta och nya människor.

Annars vill jag slå ett slag för Lund där jag studerade. Nordens äldsta universitet, nära till Malmö och Köpenhamn, mycket studenter, roligt studentliv. Tja, det var kul att plugga där.

C.
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Gäller det utbud - Lund

Tja, om det är utbud du funderar på, så är det inte mycket att tveka på. Lund (och jag antar Uppsala, men där har jag inte vart) har en miljon grejer för studenter att göra. De polare jag känner som pluggar i storstäder, men inte studentstäder(Stockholm, Göteborg) tycker att allt är så utspritt.
Att det skulle vara hysteriskt studentikost ställer jag mig frågande till. Det är klart, är man med i ett nationsspex, så får man räkna med det, men annars är det rätt "normalt". Ok, stuff to do (I Lund):

2 Bioföreningar
4 biografer
~10 olika spex
student-TV och radio
~4 teaterföreningar
Lundakarneval!
13 Nationer, alla med bostäder, nattklubbar, lunchservering, pubar, idrottsutskott, fotoutskott, kulturutskott(iofs inte mkt att hurra för), baler m.m.
>10 Konsthallar, gallerier och konstmuséer
Ett antal motionsanläggningar, en exklusiv för studenter
Akademiska föreningen (Diverse aktiviter, bla föreläsningar av författare o.dyl.)
12 kårer
Utrikespolitiska föreningen
Ordkonst (litteraturförening)
ca 50 föreningar varav jag redan nämnt flera
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Gäller det utbud - Lund

Åtminstone Spex och utrikespolitisk studentförening finns i Linköping också. Vill man sitta i något meninglöst utskott för att ha en ursäkt att festa så går det att ordna även utan förekomsten av uppsvällda nationer. De där studentjävlarna är allt bra fyndiga när det gäller att hitta på ursäkert för att dricka billig öl. :gremwink:
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
En supsaliensares betraktelser...

Själv är jag ju partisk till Uppsala (har iofs varit på studiebesök på Örebro Universitet när jag gick i gymnasiet där, och det såg väl ok ut den korta tiden).
Risken finns väl att det är ganska studentikost. Själv klarar jag mig med kåren, har knappt varit på nation mer än på tentafest (och då är det som vilken klubb som helst, fast med billigare sprit och färre desperata 30-åringar). Men vill du grotta ner dig i studentliv så borde det gå utmärkt.
Utbildningen kan jag inte säga mycket om, jag grottar ju ner mig i piller istället. Den utbildningen är iofs ganska bra (finns några lärare som... inte är så bra, men det finns nog överallt).

Tja, det är vad jag kan komma med.

/Hellzon - supsaliensare

EDIT: Kan ju göra en motsvarighet till Gorgers lista iofs. Inkomplett lista dock, jag är inte så aktiv i föreningslivet som sagt.

4-5 biografer
X antal olika spex
student-radio (tror inte vi har TV)
13 Nationer, alla med bostäder, nattklubbar, lunchservering, pubar, idrottsutskott, fotoutskott, kulturutskott(iofs inte mkt att hurra för), baler m.m.
Två motionsanläggningar för studenter
2 kårer (en för farmaceuter och en för det andra packet :gremwink: )
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Ska inte uttala mig mkt om lärarna på ILU här i Uppsala, men de som jag känner som läst svenska här har tyck mkt bra om de kurserna.

Till skillnad från den andra uppsalastudenten som svarat så har jag (och till viss del, är) engagerad i nationslivet, något som gett mig väldigt mkt.
Studentlivet i Uppsala är extremt stort och varierat, bortsett från nationerna, som är mkt mer än klubbar och pubbar, även om det lätt blir det som märks mest, så finns det ett otal föreningar, kårer och dylikt, det finns verkligen platser och sällskap är precis alla passar in.
Jag skulle nog säga att Uppsala är oslagbart vad gäller aktiviteter för studenter!

Bostad är ett mindre problem än många tror, ofta räcker det med mindre än ett halvår hos studentstaden för att få bostad hos dem, och beroende på nation och tur, kan det räcka med 4,5h i bostadskön hos nationerna. :gremwink:

Och Hellzon, dissa inte kulturnämnder och utskott! Onsdagar kl19 har Uplands spelkvällar (i huset och inte i puben), alla hjärtligt välkomman! :gremlaugh:

Dessutom är Uppsala äldre än lund som universitet.
 

ostro

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
165
Location
tullinge
OT. Sveriges äldsta universitet

Dessutom är Uppsala äldre än lund som universitet.
om man nu ska pissa längst om vilket som är äldst så ligger sveriges äldsta och första universitet i estland en bit utanför talinn.

(med reservation om att jag kan ha blivit felinformerad eller kommer ihåg helt fel.)

- ostro
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Universitetsålder [OT]

Dessutom är Uppsala äldre än lund som universitet.
Är inte detta något som "di lärde" tvistar om. Jag som läst i Lund har fått lära mig att Lund är det äldsta Universitetet i Norden och det torde göra det äldre än Uppsala?! :gremsmile:

Men jag har inga årtal så jag går bara på hörsägen egentligen :gremwink:

C.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Uppsala

Risken jag hört från kompisar är att om man flyttar från sthlm till uppsala är det lite väl nära hem... så man får räkna med risken att man inte helt kommer in i studentlivet utan har en och en halv fot kvar i sitt gamla sthlmsumgänge. Bättre än att bo kvar och plugga i Huvfudstaden, men lite längre garderar. Dryga två timmar tåg skilden en rätt lagom i mitt tycke från hemmalivet, men man kunde fortfarande få folk att komma och hälsa på (om man inte vill det, tror jag mycket gott om Ume som studentstad).

(Måste ställa mig frågande till vad som är så bra med att ha många spex i en stad, ett bra räcker och så massa gästande)
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: En supsaliensares betraktelser...

Risken finns väl att det är ganska studentikost.
Det där går att undvika med ofantlig lätthet. Bara man går med i Skånelandens har man sitt på det torra, i princip. (I och för sig har förstås jag...eh...»begränsad« koll på utelivet, eftersom jag avskyr alkohol, människor och alla kombinationer därav.)

Och som tillägg till listan har vi typ tio antikvariat bara i stadskärnan, vilket, y'know, woo, yay!


/Feliath — ändlös nörd
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Lund rekommenderas

Att det skulle vara hysteriskt studentikost ställer jag mig frågande till. Det är klart, är man med i ett nationsspex, så får man räkna med det, men annars är det rätt "normalt".
För tjugå-plus år sedan pluggade jag i Lund och stormtrivdes, trots att jag inte var så där jättestudentikos (inga frackmiddagar, såg bara ett spex och det var rätt trist). Det jag njöt av var den avspända och nördiga anda som genomsyrade studentlivet. Det var "helt normalt" att jag hårdpluggade ett märkligt språk eller sysslade med rollspel och tolkienism.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Re: Universitetsålder [OT]

Där ser man! Man lär sig något nytt varje dag :gremsmile:

C.
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
poängen

(Måste ställa mig frågande till vad som är så bra med att ha många spex i en stad, ett bra räcker och så massa gästande)
Ok, poängen med många spex.
Fler kan vara med (Det största spexen i Lund har 100-120 medlemmar, de minsta kanske 30-40. Säg medel 80 gånger 12 = 960. Alla de kan inte sätta upp ett spex)
Spex med olika inriktningar (Lundaspexarna (studentikosast och endast killar på scen), Boelspexarna (som lunda fast bara tjejer på scen), nationsspexen (lägre ambitionsnivå), Kårspexen(mediciare, ekonomer osv) (interna skämt?), fria spex (obundna)
 

mcwolfe

Veteran
Joined
11 Dec 2001
Messages
172
Location
Vänersborg
Re: Gäller det utbud - Lund

När det gäller lund kan man också tillägga att man kan knalla ner till centralstation, sätta sig på tåget söderut, och en halvtimme-40 minuter senare gå av i centrala köpenhamn, om man vill lite då och då se lite större städer.

Inte för att det behövs så där ofta, men ibland kanske man vill se lite annat än lilla vackra Lund.

McWolfe
 

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
Linköping ftw.

Linköping är ett riktigt bra val, specielt som lärare, det anses ha sveriges bästa lärarutbildning..

Sedan skadar det inte med bra uteliv, sköna studentområden(om man inte räknar med Ryd som är ett ghetto), bra universitet och allmänt småmysig stad.

Plus att det är rätt många wrnu:re i linköping om man nu skulle vilja vara social.
 
Top