Nekromanti Vilken sorts fantasy är intressant, förutom gamla märken?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Ponera att du är inne på sfbok eller din lokala rollspelsbutik, eller ser länken till en ny kickstarter i ditt flöde. Det är ett spel du aldrig hört talas om. Uppenbarligen ett fantasy-rollspel utan anknytning till existerande franchises. Efter att ha sett presentationen, eller bläddrat igenom boken, så är du helsåld.

Vad var det som gjorde dig helsåld på det?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
1) Att reglerna är fantastiska, med ett magisystem som känns enkelt. överskådligt, men ändå reglerat fast mångsidigt (alltså inte bara "du kan göra vad du vill med eld, hitta på effekt, svårighetsgrad och kostnad själv").

2) Fantastiska bilder.

3) Överskådliga böcker. Jag har gjort min tid som studen. Jag vill inte få ryggskott av att släppa en skitstor väska böcker fram och tillbaka. Jag vill inte tillbringa varje vaken stund av min fritid med att plugga för att lära mig det nödvändigaste.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Att bilderna var tecknade av någon med faktiskt konstärlig vision och att layouten var gjord av någon åtminstone normalbegåvad människa.

Och säkert en massa ruiner, smygskelett och kulter och sånt där som man alltid går igång på, även tusende gången man ser det.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Att det finns en fet och genomtänkt kampanj som inte bara innehåller strid.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Att det drar åt OSR-hållet.

Att det har många slumptabeller.

Att det har snygga illustrationer och genomtänkt layout.

Att det finns många monster.

Att det innehåller något, litet som är helt unikt för det spelet.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Minst en, men gärna flera av följande punkter.

-- Bra grafisk design som fångar ögat och har bra och konsekventa bilder.

-- Minst ett rejält äventyr i grundboken, gärna fler.

-- Max 25% av boken är regler.

-- Något rejält nytt och annorlunda som täcks av reglerna.

-- En "annorlunda" fantasy på en grundläggande nivå. Lite svårt att förklara, men Exalted första utgåvan är ett bra exempel. Superhjältar i en fantasyvärld utan alver, dvärgar, troll och orcher. Anime-fantasy med ett västerländskt stuk i en bisarr värld. En svår hisspitch, men det fångade mig direkt. Ännu ett spel om fantasyvikingar, eller en "Tolkiens Midgård, fast våra alver är inte odödliga" kan kvitta. Jag har redan sådana spel.

***************************
Mycket av det jag hade överseende med som ung för att det var så det var har jag ytterst dåligt tålamod med idag. Jag skulle aldrig orka lära mig alla relationer mellan stammarna i Werewolf: The Apocalypse, deras egenheter, politiska företrädare och så vidare idag. Men när jag var femton var det det coolaste som fanns.
 

SiggeX

Veteran
Joined
7 Oct 2016
Messages
44
Svår men sjukt bra fråga!

Att det är snygga illustrationer och layout som får fantasin att gå igång, gärna färg!

Bra regler! För mig är det bra regler när man kan gissa sig till saker när man kan grunderna. Tex att om du läst att du får en viss minusmodifikation av att smyga med rustning och sen ska man klättra med rustning sen ser man att det fungerar på samma sätt. Det tycker jag om, hatar olika tabeller som fungerar olika för olika saker, tycker inte om att avbryta rollspel för att läsa regler. Ska man ha tabeller för olika saker överallt då ska det följa med en kickas SL-skärm med alla tabeller.

Att den innehåller nått guldkorn som en häftig värld, nytänkande regler eller nått annat som jag nästan vill föra in i det spelet jag spelar nu för att det är så bra.

Ett bra system för karaktärsutveckling.

Gärna något kortare äventyr eller förslag på hur du gör ett eget som passar med spelet.
Slutar här, har redan skrivit för mycket.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
Att bilderna är snygga.

Att det på något sätt skiljer sig från de andra fantasyspelen, antingen genom reglerna eller temat.

Att de lovar att regelboken kommer bli max 100 sidor tjock.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Det är svårt nu för tiden att fånga min uppmärksamhet får jag erkänna men några saker sticker ut när jag tänker på det.

- Bra regler. Antingen nya och intressanta eller en smart variant på något existerande. En personlig preferens är att de inte skall vara så detaljerade (rulings not rules) för varje liten detalj. Här slog MÅ0 mig som ett bra exempel. Det hela hängde ihop bra och enkelt. Det får gärna vara special-tärningar och liknande, det tillför inte komplexitet för mig utan döljer det i tärningsslaget och jag räknar snabbt och enkelt ihop olika symboler eller applicerar lite olika regler beroende på färg på tärning (mutant år noll t.ex.)

- Att världen/settingen har något unikt och som kan presenteras i en 'elevator pitch' och som man inte behöver investera att läsa flera hundra sidor för att ta till sig.

- Lite luddigt och kanske motsats till punkt två men det är ändå viktigt för mig att man inte "försöker för mycket" att påvisa hur jävla unik och speciell man är. Låt beskrivningen av settingen tala för sig själv utan att i parti och minut berätta hur unikt detta är från t.ex. Tolkien eller annan känd källa.

- När man börjar läsa får man uppslag och förslag till äventyr. En presentation som inte andas status qou (jag tittar på dig gamla Vampire: the Masquerade där hela städerna var ordnade med liten möjlighet för spelare att påverka när mäktiga elders spelade sitt spel) utan det finns krokar att ta tag och nysta i.

Cog.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Björn Wärmedal;n262090 said:
Ponera att du är inne på sfbok eller din lokala rollspelsbutik, eller ser länken till en ny kickstarter i ditt flöde. Det är ett spel du aldrig hört talas om. Uppenbarligen ett fantasy-rollspel utan anknytning till existerande franchises. Efter att ha sett presentationen, eller bläddrat igenom boken, så är du helsåld.

Vad var det som gjorde dig helsåld på det?
  • Riktigt snygga bilder, som visar intressanta miljöer och intressanta karaktärer som gör intressanta saker.
  • Det har bra grafisk form och layout.
  • Det är inte "standardfantasy". Inte så mycket Eddings, inte så mycket Tolkien.
  • Det är nästan helt säkert ganska mörkt.
  • Det är inte så mycket medeltid/forntid över det. (Om det utspelar sig i något slags forntid så ligger iaf inte fokus på den primitiva teknologin eller den primitiva proto-civilisationen).
  • Det har fokus på det intellektuella snarare än det våldsamma.
  • Det har en intressant skapa-scenario-motor som hjälper SL att generera intressanta, bra scenarier som inte har så mycket strid i sig.
  • Nästan inga sidor handlar om regelmekanik.
"Bra regelsystem" skulle jag ha kunnat skriva, men det tror jag ju inte på att det finns några, typ. Jag har ju aldrig köpt ett rollspel med ett regelsystem jag gillat. Jag kanske kan hoppas på ett regelsystem som är såpass ointegrerat i resten av spelet att det åtminstone går att transplantera loss utan större bekymmer?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,020
Location
Sthlm
Att jag "fattar" det på en gång. Och att det jag fattar bekräftas av att bläddra i boken. Tex Symbaroum och LotfP tycker jag gör det här bra. Du ser DIREKT på framsidan vad grejen är, och den blir tydligare av hur böckerna är upplagda, vilka bilder som finns osv. Båda de här spelen skulle jag vilja spela efter att ha kikar på dem utan att egentligen veta mer än en snabb bläddring kan visa.

Sen så måste det ju vara en grej jag VILL spela också. Pathfinder fattar jag ju också direkt men skiter i att köpa, liksom. Men om inte boken kan förmedla en känsla och den känslan inte tycks vara bokens grej så får det vara. (burning wheel får jag tex en bra känsla av, men spelet tycks inte alls passa den).
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
1:Snygga illustrationer för att jag ens ska öppna boken/länken och titta.
2: Ska ge mig något unikt som jag inte har sett i 100 olika fantasyverk. Ve den jävel som försöker säga "Jag säljer en regelmotor, inte en setting". Jaha din late fan, varför skulle jag betala för det?
3: Reglerna ska göra något unikt/spännande, som är väl integrerat i hur settingen är beskrivd. Se hur öde fungerar i Svavelvinter, tex.
4: Ha en nyanserad värld där det spelar större roll att spela olika typer av personer/klasser/folkslag än "+2 sty, -2 dex". Ge mig unika förmågor och egenheter.
5: Komma med en grym scenario-generator, helst i onlineformat, som lätt kan uppdateras av spelare och skaparna själva.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
Har själv klurat och diskuterat en hel del kring exakt samma sak på sistone!

Håller med många föregående talare:
  • Fantasieggande illustrationer.
  • Stark identitet och tydligt koncept.
  • Något ganska unikt – inte standardfantasy.
  • En världsbeskrivning som förmedlar en tydlig känsla och ger äventyrsuppslag – inte hundratals sidor med mer eller mindre menlösa detaljer.
  • Ett regelverk som förhöjer spelupplevelsen och är relativt enkelt.
  • Bra språk och layout.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
ceruleanfive;n262151 said:
  • Fantasieggande illustrationer.
  • Stark identitet och tydligt koncept.
  • Något ganska unikt – inte standardfantasy.
  • En världsbeskrivning som förmedlar en tydlig känsla och ger äventyrsuppslag – inte hundratals sidor med mer eller mindre menlösa detaljer.
  • Ett regelverk som förhöjer spelupplevelsen och är relativt enkelt.
  • Bra språk och layout.
Precis så.

För att klargöra så är fantasieggande i mina ögon inte detsamma som påkostade. Jag tilltalas snarare av svartvita bilder i gammal serietidningsanda. Vidare blir jag avskräckt om spelet antyder att det ska komma feta expansionen och episka kampanjer. Jag orkar inte tugga i mig sådant.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,130
Eftersom jag har hittat ett fantasyspel som jag verkligen trivs med krävs det rätt mycket för att sälja ett nytt fantasyspel till mig. FATE-settingen A Far off Land, som finns på Kickstarter just nu är dock lockande, dels på grund av upplägget, dels på grund av FATE.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Björn Wärmedal;n262090 said:
Ponera att du är inne på sfbok eller din lokala rollspelsbutik, eller ser länken till en ny kickstarter i ditt flöde. Det är ett spel du aldrig hört talas om. Uppenbarligen ett fantasy-rollspel utan anknytning till existerande franchises. Efter att ha sett presentationen, eller bläddrat igenom boken, så är du helsåld.

Vad var det som gjorde dig helsåld på det?
Forbidden Lands fick ju min fantasy-o-meter att gå i taket så jag gissar att den kickstartern gjorde det mesta rätt.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Nu ska vi se, vilka spel har jag köpt, eller kan tänka mig att köpa inom fantasygenren? (Full disclosure: jag är en såndär sorglig typ utan grupp som köper grejer för att man kanske någon gång, i framtiden, får tag på en grupp att spela med, och tid att lägga på det)....

-blades in the dark, oktoberlandet, svavelvinter världsbok, ärans väg, och kanske fantasy.

Gemensamma nämnare? Kanske snygga bilder och layout, en icke-standard fantasyvärld, gärna korta, koncisa regler - bonus om de gör något unikt (som blades in the dark), världsbeskrivning som är kort, koncis och fokuserar på spännande krokar och konflikter.

Och allt med Erik Granström på författarlistan köpes av ren reflex.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,419
Location
Malmö
Jag skulle vilja ha ett spel som erbjuder episka kampanjer, i en genomarbetad värld och inte har levels.Sen får det gärna vara snyggt också.

Jag har en massa Fantasy spel, jag behöver mest en bra kampanj, Finns det inte färdiga äventyr till det kommer jag nog inte att köra det eftersom jag redan är insatt i 5 världar varför skulle jag sätta mig in i en till.

Köpte Forbidden lands för att Granström skriver kampanjen, reglerna kommer jag nog att skita i och köra med någonslags moddad Eon eller One ring,
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,118
Att antingen världen eller regelsystemet har nåt som känns jävligt gött - eget, unikt, skruvat, annorlunda, smart. Eller att systemet är så fett (fullt med bra content - besvärjelser, monster, föremål, och välgjorda grejer oxå) att det helt enkelt blir stort på det sättet. WFRP 2e och D&D 5e är två fina exempel, på lite olika sätt.
 
Top