Nekromanti Vilken sorts fantasy är intressant, förutom gamla märken?

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Ymir;n262395 said:
Eoooooooooooooon
Just det, det kom också 2014. Hur som, känns inte som att det förtar min poäng, konkurrensen (inom fantasy och i allmänhet) var mindre då för tre år sedan än idag.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Björn Wärmedal;n262365 said:
Fast säljer inte Forbidden Lands till stor del för Nils Gullikssons bilder? Det är förvisso inte ett franchise, men ändå tätt sammanknutet med gamla DoD. Hade det sålt lika bra med helt ny konst?
Jag var helt ointresserad av spelet när det benämndes som "Gulliksson"-spelet. Har ingen relation till eller något större intresse av de bilderna. När jag såg kickstartern var det helt andra saker som lockade: OSR-känsla, Granström som skribent, utforskningsfokus och inte minst att de hyrt in Patrick Stuart m fl som skribenter. Så ur mitt perspektiv sålde Forbidden Lands trots Gullikssons bilder. Och givet hur lite fokus det var i kickstartern på just de bilderna i slutändan har jag en känsla av att många andra med mig lockades att backa av andra orsaker än dem.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Eksem;n262097 said:
Att bilderna var tecknade av någon med faktiskt konstärlig vision och att layouten var gjord av någon åtminstone normalbegåvad människa.

Och säkert en massa ruiner, smygskelett och kulter och sånt där som man alltid går igång på, även tusende gången man ser det.

smygskelett? :)

Det där med bilderna kommer ju sänka mig iaf
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Jag tror att Gulliksson och Granström förvisso ger extra draghjälp, men det som verkligen säljer Forbidden Lands är Mutant År Noll och i viss mån Coriolis. Ett icke-fantasyspel på samma premisser hade förmodligen också gått väldigt bra.

Eftersom Forbidden Lands inte har någon USP, lockar det inte mig.

(Unique Selling Point)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Rangertheman;n262490 said:
Eftersom Forbidden Lands inte har någon USP, lockar det inte mig.
På temat "oj så olika man kan tänka": Jag ser kombinationen av Ligans känsla för moderna och lätta regler samt Granströms världsskapande, kombinerade med klassiskt fantasy-hexcrawl, som en uppenbar anledning att kasta pengar på projektet.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
luddwig;n262493 said:
På temat "oj så olika man kan tänka": Jag ser kombinationen av Ligans känsla för moderna och lätta regler samt Granströms världsskapande, kombinerade med klassiskt fantasy-hexcrawl, som en uppenbar anledning att kasta pengar på projektet.
Visst kan År Noll-motorn, Granströms fantastiska författarskap och klassisk hex-crawl vara starka säljargument, men inte så värst nyskapande. Ska jag lägga pengar på ett annat fantasyspel, ska det vara något väldigt ovanligt/unikt. Forbidden Lands kommer säkert att bli väldigt bra, men tycks i grund och botten bli Mutant År Noll i fantasyskrud. Tryggt, hög spelbarhet, välbeprövat, utmärkt kvalitet, men knappast unikt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Rangertheman;n262502 said:
Tryggt, hög spelbarhet, välbeprövat, utmärkt kvalitet, men knappast unikt.
Det beror på vad du lägger in i ordet unikt. Å ena sidan är nästan ingenting unikt, å andra sidan kan jag inte komma på något annat rollspel på svenska som har eller har haft ett så tydligt fokus på hexcrawl som jag ser hos Forbidden Lands.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
luddwig;n262506 said:
Det beror på vad du lägger in i ordet unikt. Å ena sidan är nästan ingenting unikt, å andra sidan kan jag inte komma på något annat rollspel på svenska som har eller har haft ett så tydligt fokus på hexcrawl som jag ser hos Forbidden Lands.
Zonfärder i Mutant År Noll känns tämligen hex-kräliga.

För att det inte ska bli några missförstånd: Hade jag varit på jakt efter ett nytt spel, hade jag tveklöst investerat i Forbidden Lands. Fria Ligan gör väldigt mycket rätt med det spelet. Men eftersom jag inte letar, utan är rätt nöjd med det jag har, krävs det något exceptionellt för att dra till sig min blick och mitt intresse.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Rangertheman;n262508 said:
Zonfärder i Mutant År Noll känns tämligen hex-kräliga.
Du kan ha rätt. Jag har inte testat den aspekten av År 0. Uppfattar hur som helst att Forbidden Lands har ett tydligare fokus på just hexcrawl än År 0. Dessutom kommer Forbidden Lands att använda det korrekta geometriska mönstret! :wink:
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
luddwig;n262493 said:
På temat "oj så olika man kan tänka": Jag ser kombinationen av Ligans känsla för moderna och lätta regler samt Granströms världsskapande, kombinerade med klassiskt fantasy-hexcrawl, som en uppenbar anledning att kasta pengar på projektet.
För mig är det snubblande nära ett must-have, ja! Det enda jag hakar upp mig på är regelmotorn. Färdighetsslag med en bunte T6:or låter så extremt osexigt.. allt jag läste om FL:s T6-system nu när det avhandlades senast var helt kaviar-i-saften för mig. Ska höra vad folk säger när det kommit, om det blir hyfsat enkelt kanske jag kör det fast med annat regelsystem.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
zonk;n262548 said:
Det enda jag hakar upp mig på är regelmotorn.
Samma för mig, samtidigt som jag inte gett den en ordentligt chans i kampanjspel. En tanke jag haft är i alla fall att omarbeta BRP-hacket från År 0 till Forbidden Lands.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Under pågående diskussion känner jag att jag stärks i min första reflektion!

1) Med tanke på hur olika folk tycker är det lite av ett under att något fantasyspel alls säljer i mer än några få ex (fast i generella termer kanske mer eller mindre alla bara säljer i "några få ex" egentligen -- till och med Symbaroum och Eon)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Björn Wärmedal;n262567 said:
Under pågående diskussion känner jag att jag stärks i min första reflektion!
1) Med tanke på hur olika folk tycker är det lite av ett under att något fantasyspel alls säljer i mer än några få ex (fast i generella termer kanske mer eller mindre alla bara säljer i "några få ex" egentligen -- till och med Symbaroum och Eon)
Det finns en anledning till att så gott som alla som tillverkar rollspel säger att enda sättet att göra sig en liten förmögenhet på det är att börja med en stor förmögenhet =)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Björn Wärmedal;n262567 said:
Under pågående diskussion känner jag att jag stärks i min första reflektion!

1) Med tanke på hur olika folk tycker är det lite av ett under att något fantasyspel alls säljer i mer än några få ex (fast i generella termer kanske mer eller mindre alla bara säljer i "några få ex" egentligen -- till och med Symbaroum och Eon)

Jag tänker nog lite annorlunda.

I många fall inte behöver man inte vara helsåld på något för att köpa det. Ibland kan det nästan räcka med att man blir smånyfiken, eller helt enkelt känner för lite omväxling. Sen är Sverige är fullt av gamla rävar som håller liv i rollspelandet genom att konsumera snarare än att spela – nu när de har mer pengar än tid.

Dessutom, skulle vi ha diskuterat vilken typ av actionfilmer vi gillade hade det säkerligen funnits lika många olika perspektiv. Det betyder inte att det är omöjligt att göra actionfilmer som folk går för att se.

Sen är det givetvis så att rollspel inte är något man ger sig in i för att tjäna storkovan. Och särskilt generiska produkter från okända tillverkare har troligtvis en rejäl uppförsbacke. Men jag föredrar att vara lite optimistisk. :)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
luddwig;n262565 said:
Samma för mig, samtidigt som jag inte gett den en ordentligt chans i kampanjspel. En tanke jag haft är i alla fall att omarbeta BRP-hacket från År 0 till Forbidden Lands.
Har funderat på att köra det med Genesys-motorn, om FFG tar o släpper den nån j-a gång.. Hur är BRP-hacket?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
zonk;n262578 said:
Har funderat på att köra det med Genesys-motorn, om FFG tar o släpper den nån j-a gång.. Hur är BRP-hacket?
Jag har varken läst eller provspelat, bara fått förklara för mig av ett År 0-fan att hacket är för bakåtsträvare. ????

(Vore det måhända på sin plats med en separat tråd för att diskutera Genesys - det namnet får mig alltid att tänka på Terminator - och andra alternativ till Ligans standardmotor?)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
ceruleanfive;n262573 said:
I många fall inte behöver man inte vara helsåld på något för att köpa det. Ibland kan det nästan räcka med att man blir smånyfiken, eller helt enkelt känner för lite omväxling. Sen är Sverige är fullt av gamla rävar som håller liv i rollspelandet genom att konsumera snarare än att spela – nu när de har mer pengar än tid.
Absolut! Det verkar ju ha gått bra för exempelvis Järn och HT, som sagt. Även om de faller på flera kriterier som satts upp här i tråden (alla faller väl på några, iofs - speciellt eftersom många kriterier som tagits upp är ömsesidigt uteslutande). Jag antar att vi får se om några år ifall någon av dem har blivit ett av "de stora" som lyfts på samma sätt som År 0, Eon eller Symbaroum. Det är svårt att mäta styrkan i ett varumärke, eller hur ikonisk någon produkt upplevs vara, naturligtvis.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Björn Wärmedal;n262588 said:
Även om de faller på flera kriterier som satts upp här i tråden (alla faller väl på några, iofs - speciellt eftersom många kriterier som tagits upp är ömsesidigt uteslutande).
Att olika människors kriterier krockar gör det ju givetvis svårt för ett rollspel att tilltala alla. Men å andra sidan kan då två rollspel kanske tilltala respektive grupp. :)
 

SiggeX

Veteran
Joined
7 Oct 2016
Messages
44
Björn Wärmedal;n262567 said:
Under pågående diskussion känner jag att jag stärks i min första reflektion!

1) Med tanke på hur olika folk tycker är det lite av ett under att något fantasyspel alls säljer i mer än några få ex (fast i generella termer kanske mer eller mindre alla bara säljer i "några få ex" egentligen -- till och med Symbaroum och Eon)
Kan ju också vara så att dom som hänger här på forumet och skriver inte riktigt representerar marknaden så bra? Om jag sitter på ett bil-forum och pratar bilar kommer det kännas som att alla har helt galna bilar, bara en massa trimmade och stylade bilar som man knappt hört talas om. Ingen har en vanlig gammal Toyota som har sålts i hur många X som helst.

Så som sagt, tror det kan vara svårt att få ett bra svar på det här forumet vad som lockar i olika produkter, dom flesta här är nog lite mer entusiaster än vanliga konsumenter.
 
Top