Nekromanti Vilken riktning ska mitt Svavelvinter-äventyr (DoD) ta?

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag gillar absolut diplomati-spåret. Låt dem bjuda in rollpersonerna som gäster och göra sitt bästa för att övertyga dem om att de inte är de onda. Låt dem släppa rollpersonerna fria att titta runt i järntornet och låt dem sedan anfalla där de är som sårbarast. Låt dem separera den som bär Ezers huvud från de andra om det går.

Det är ett utmärkt tillfälle att skapa en riktigt creepy stämning.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,053
Okej, säg att jag kör diplomati-spåret. Jag är lockad av det, men met finns en del besvärande incidenter som RP:na har blivit vittnen till.

1. Galtoran, Naltorag och ett gäng odöda blev tagna på bar gärning i Kmordatemplet.
2. En horndemon slukade Melobin vackre när han skrek om att få komma in i Järntornet, mitt framför ögonen på RP:na.
3. Tummen i ögat-orcherna attackerade så fort de såg RP:na i Gethornspasset.
4. När RP:na såg att 15 orcher var på väg mot dem flydde de ner från Gethornspasset genom bergen. Horndemonerna var högst delatkiga i jakten efter dem och var också dem som avslöjade deras gömställe.

Hur förklarar Shaguliterna de här incidenterna?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
1. Galtoran har blivit utesluten ur shagultsekten alt. var aldrig en medlem?
2 och 4. Horndemoner är vilda djur som shaguliterna tappat kontrollen över eller som fanns på platsen innan shaguliterna själva anlände.
3. Orcherna hade kommit för att plundra Järntornet. (Tack RP för att ni räddade oss)

Men som sagt, gärna att detta förmedlas genom en fånge som utsatts för sinneskontroll. :).

Gillar verkligen tanken med att RP skall känna en enorm osäkerhet kring om shaguliterna verkligen är onda eller inte. I min kampanj planterade jag information om shaguliterna redan i Tricilves bibliotek där de benämndes som "Shagulitkyrkan" eftersom jag hoppades att kyrka skulle ge en mer positiv klang än sekt (förövrigt en propagandainsats från Broder Harkaton vid drottning Heneguyas hov). I Arhem fick RP se hur shagulitkyrkan stod för sjukstuga och fattighus och en RP med helande förmåga blev högst delaktig i sjukstugans arbete. Eftersom jag lät RhabdoRana stå för massakern i kmordahelgedomen så pekade inte heller det på shaguliternas ondska även om marjurerna hade en annan uppfattning.

Det var först långt senare när RP´n med den helande förmågan försvann (kidnappades av shaguliterna), när Melobin introducerades som RP (och kände till hur shaguliterna lurat med sig gamla och sjuka till experiment i Järntornet) och när man bröt sig in i Villa Solstunden och fann den grönhudade Malek Mangus som man insåg sitt misstag. Jag lät sedan Malek Mangus fly från fängelset och lämna kvar sin benmask vilket gjorde att Melobin och en förklädd RP med masken kunde ta sig in i tornets huvudingång och övriga RP angrep via källardörren.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag tycker Henke har bra tankar. Generellt sett så tycker jag att Shaguliterna kan medge problem med att svaga individer kan bli galna eller maktfullkomliga av kraften i läran. Lite lure of the dark side. Låt ledarna verka "besvärade men öppna" runt frågan, låt dem berätta att på senare tid sedan någon av de nya ledarnas uppstigelse (hitta bara på någon, hen behöver inte finnas) så har flera noviser visat oroande tendenser och vissa har till och med behövt fängslas.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,053
Henke;n266291 said:
1. Galtoran har blivit utesluten ur shagultsekten alt. var aldrig en medlem?
2 och 4. Horndemoner är vilda djur som shaguliterna tappat kontrollen över eller som fanns på platsen innan shaguliterna själva anlände.
3. Orcherna hade kommit för att plundra Järntornet. (Tack RP för att ni räddade oss)
Tack för bra förslag! Eventuellt låter jag Shaguliterna hävda att horndemonerna är på orchernas sida. Det kan verka rimligt. Kanske till och med att orcherna var allierade med Galtoran.

Henke;n266291 said:
Men som sagt, gärna att detta förmedlas genom en fånge som utsatts för sinneskontroll. :).
Jag är ganska bokstyrd, vilket du nog redan har märkt, och hittar ingen besvärjelse eller färdighet för den här sinneskontrollen. Har du någon regellösning för det eller tänkte du mer att jag skulle höfta?

Henke;n266291 said:
Gillar verkligen tanken med att RP skall känna en enorm osäkerhet kring om shaguliterna verkligen är onda eller inte. I min kampanj planterade jag information om shaguliterna redan i Tricilves bibliotek där de benämndes som "Shagulitkyrkan" eftersom jag hoppades att kyrka skulle ge en mer positiv klang än sekt (förövrigt en propagandainsats från Broder Harkaton vid drottning Heneguyas hov). I Arhem fick RP se hur shagulitkyrkan stod för sjukstuga och fattighus och en RP med helande förmåga blev högst delaktig i sjukstugans arbete. Eftersom jag lät RhabdoRana stå för massakern i kmordahelgedomen så pekade inte heller det på shaguliternas ondska även om marjurerna hade en annan uppfattning.

Det var först långt senare när RP´n med den helande förmågan försvann (kidnappades av shaguliterna), när Melobin introducerades som RP (och kände till hur shaguliterna lurat med sig gamla och sjuka till experiment i Järntornet) och när man bröt sig in i Villa Solstunden och fann den grönhudade Malek Mangus som man insåg sitt misstag. Jag lät sedan Malek Mangus fly från fängelset och lämna kvar sin benmask vilket gjorde att Melobin och en förklädd RP med masken kunde ta sig in i tornets huvudingång och övriga RP angrep via källardörren.
Imponerande uppbyggnad! Jag gillar också idén om osäkerheten, men har nog hittills mest förmedlat Shaguliternas dåliga rykte. Jag tror emellertid att ett försök att vända RP:nas inställning kan bli intressant.

Ram;n266297 said:
Jag tycker Henke har bra tankar. Generellt sett så tycker jag att Shaguliterna kan medge problem med att svaga individer kan bli galna eller maktfullkomliga av kraften i läran. Lite lure of the dark side. Låt ledarna verka "besvärade men öppna" runt frågan, låt dem berätta att på senare tid sedan någon av de nya ledarnas uppstigelse (hitta bara på någon, hen behöver inte finnas) så har flera noviser visat oroande tendenser och vissa har till och med behövt fängslas.
Det här är också ett bra spår, som på sätt och vis kanske kan vara rimligare för RP:na att köpa. Tänker du att Grafficanus och Gobrugda tar emot och visar upp sig som de är då (de ser ju ganska onda ut) eller får Malek föra sektens talan?

För tillfället lutar jag åt att låta Malek ta emot RP:na och köra typ som om en trakorier var på besök (huliganer i yttre biblioteket osv.). Därefter är Shaguliternas agenda att få tag på Ezers huvud innan de tillfångatar RP:na. Vad tror ni om att låta dem nå Järnkammaren, där Shaguliterna kör något slags koordinerad paralyseringsattack!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Lalipat;n266309 said:
Det här är också ett bra spår, som på sätt och vis kanske kan vara rimligare för RP:na att köpa. Tänker du att Grafficanus och Gobrugda tar emot och visar upp sig som de är då (de ser ju ganska onda ut) eller får Malek föra sektens talan?

För tillfället lutar jag åt att låta Malek ta emot RP:na och köra typ som om en trakorier var på besök (huliganer i yttre biblioteket osv.). Därefter är Shaguliternas agenda att få tag på Ezers huvud innan de tillfångatar RP:na. Vad tror ni om att låta dem nå Järnkammaren, där Shaguliterna kör något slags koordinerad paralyseringsattack!
Tänker du dig att rollpersonerna skall guidas runt i Järntornet eller att de skall få röra sig fritt?

Nu vet jag inte hur du tänker dig att detta skall spelledas, men ett välplanerat bakhåll av flera shauguliter är en otroligt svår strid och kommer troligen att leda till att rollpersonerna förlorar eller dödas. Om de släpps fria så kan de ha tvingats sätta upp ett flertal mindre bakhåll i stället. Om de guidas så hoppas och tror jag att de skall ana tillräckligt med oråd för att inte gå i en fälla...

Jag minns att när jag spelledde detta så hade rollpersonerna förutom Perrima och Ezers huvud med sig Stor-Thule och Bastimor Armgrove samt någon mer som jag inte kommer ihåg, att de var mycket kompetenta äventyrare och de var ändå väldigt nära att stryka med.

Men för att svara på din fråga så tycker jag att Gobrugda passar bäst att ta emot dem. En blandning av visad "sårbarhet" och arrogans tilltalar mig oerhört. Men det beror kanske på hur stort hot shauguliterna ser att äventyrarna utgör.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Lalipat;n266309 said:
Jag är ganska bokstyrd, vilket du nog redan har märkt, och hittar ingen besvärjelse eller färdighet för den här sinneskontrollen. Har du någon regellösning för det eller tänkte du mer att jag skulle höfta?



Imponerande uppbyggnad! Jag gillar också idén om osäkerheten, men har nog hittills mest förmedlat Shaguliternas dåliga rykte. Jag tror emellertid att ett försök att vända RP:nas inställning kan bli intressant.



Det här är också ett bra spår, som på sätt och vis kanske kan vara rimligare för RP:na att köpa. Tänker du att Grafficanus och Gobrugda tar emot och visar upp sig som de är då (de ser ju ganska onda ut) eller får Malek föra sektens talan?

För tillfället lutar jag åt att låta Malek ta emot RP:na och köra typ som om en trakorier var på besök (huliganer i yttre biblioteket osv.). Därefter är Shaguliternas agenda att få tag på Ezers huvud innan de tillfångatar RP:na. Vad tror ni om att låta dem nå Järnkammaren, där Shaguliterna kör något slags koordinerad paralyseringsattack!
Skummade igenom stats:en för shaguliterna och där finns ju som sagt ingen sådan besvärjelse så det kanske inte funkar. Är dock helt inne Ram´s linje att låta Gobrugda (den som förutom sin gröna hud fortfarande ser ut som en vanlig människa) ta emot och visa dem runt. Gillar också tanken med att försöka dela upp dem så de får bort Ezers huvud. Kan eventuellt Järnkammaren även häva effekten från Ezers huvud som all kastad magi och att agendan är att lura in RP dit? Håller även med om att Gobrugda någonstans behöver spelas rätt arrogant.

Det viktiga är att RP inte blir för "trigger-happy" och kastar sig över shaguliterna så fort de öppnar dörren för då går ju spänningen förlorad till stor del. Mina spelare var inställda från start på att smyga sig på Järntornet. En faktor som jag tror spelade in var att en RP vad kidnappad och man ville undersöka vart han befann sig innan man angrep. Om det går att skapa något som RP är rädda om inne i Järntornet så blir de antagligen mer försiktiga. Vad sägs t.ex. om att Malek Mangus anländer innan RP och de får se att han tvingat med sig någon SLP från Arhem som RP bryr sig om?
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,053
Ram;n266316 said:
Tänker du dig att rollpersonerna skall guidas runt i Järntornet eller att de skall få röra sig fritt?

Nu vet jag inte hur du tänker dig att detta skall spelledas, men ett välplanerat bakhåll av flera shauguliter är en otroligt svår strid och kommer troligen att leda till att rollpersonerna förlorar eller dödas. Om de släpps fria så kan de ha tvingats sätta upp ett flertal mindre bakhåll i stället. Om de guidas så hoppas och tror jag att de skall ana tillräckligt med oråd för att inte gå i en fälla...

Jag minns att när jag spelledde detta så hade rollpersonerna förutom Perrima och Ezers huvud med sig Stor-Thule och Bastimor Armgrove samt någon mer som jag inte kommer ihåg, att de var mycket kompetenta äventyrare och de var ändå väldigt nära att stryka med.

Men för att svara på din fråga så tycker jag att Gobrugda passar bäst att ta emot dem. En blandning av visad "sårbarhet" och arrogans tilltalar mig oerhört. Men det beror kanske på hur stort hot shauguliterna ser att äventyrarna utgör.
Jag tänker mig nog att de får röra sig fritt men i sällskap av en guide (som kanske föreslår vart de ska gå härnäst). Jag vill att Shaguliterna ska vara svåra att besegra och att de ska ha en smart plan för att oskadliggöra RP:na. Det är okej för mig om det innebär att de lyckas, för då kan Barbica befria RP:na ur sina fängelsehålor senare. Det är även okej om RP:na misslyckas med sitt rymningsförsök, eftersom det öppnar för scenen där Shagul förgiftar hela sekten inför ögonen för RP:na.

Shaguliterna ser nog RP:na som ett hyfsat stort hot. Horndemonerna bevittnade när RP:na slaktade hela orchförbandet i bergen söder om kratern och Shaguliterna gissar nog att de är ganska fientligt inställda till sekten.

Henke;n266319 said:
Skummade igenom stats:en för shaguliterna och där finns ju som sagt ingen sådan besvärjelse så det kanske inte funkar. Är dock helt inne Ram´s linje att låta Gobrugda (den som förutom sin gröna hud fortfarande ser ut som en vanlig människa) ta emot och visa dem runt. Gillar också tanken med att försöka dela upp dem så de får bort Ezers huvud. Kan eventuellt Järnkammaren även häva effekten från Ezers huvud som all kastad magi och att agendan är att lura in RP dit? Håller även med om att Gobrugda någonstans behöver spelas rätt arrogant.

Det viktiga är att RP inte blir för "trigger-happy" och kastar sig över shaguliterna så fort de öppnar dörren för då går ju spänningen förlorad till stor del. Mina spelare var inställda från start på att smyga sig på Järntornet. En faktor som jag tror spelade in var att en RP vad kidnappad och man ville undersöka vart han befann sig innan man angrep. Om det går att skapa något som RP är rädda om inne i Järntornet så blir de antagligen mer försiktiga. Vad sägs t.ex. om att Malek Mangus anländer innan RP och de får se att han tvingat med sig någon SLP från Arhem som RP bryr sig om?
Har du förslag på hur gruppen kan splittras? Perrima bör nog vara den sista som sänker garden, men en RP är riktigt intresserad av nerkomanti, så honom kan de nog lura iväg ;).

Om Ezers huvud slutar funka i Järnkammaren blir fighten där ännu mer ojämn. Jag tänker att det räcker att Shaguliterna är ett gäng och att de vet vad de ska göra.

De enda SLP från Arhem som RP:na eventuellt kan vilja rädda är nog ankorna. En av RP:na är anlitad av Moggers för att lönnmörda Bodvill Skoffare och de har etablerat lite kontakt. Kanske kan de se och höra en färggrann i en horndemons klor i skyn. Det skulle å andra sidan inte vara så bra för Shaguliternas image som schysst kyrka ;).
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Lalipat;n266341 said:
Har du förslag på hur gruppen kan splittras? Perrima bör nog vara den sista som sänker garden, men en RP är riktigt intresserad av nerkomanti, så honom kan de nog lura iväg ;).
Svårt att säga. Shaguliterna skulle även kunna försöka sig på någon skenmanöver där någon medvetet blir skadad och behöver vård och samtidigt som någon annan ropar på hjälp från ett annat håll (den där giftmakaren på kryckor kanske behöver hjälp med något t.ex.). Kanske låtsas man att zombies, skelett och horndemoner anfaller järntornet? Låt Perrima falla ner i falluckan? Låt guiden försvinna in i lönngången och RP behöver bestämma om de skall följa efter eller hjälpa Perrima eller någon annan som behöver hjälp?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag tänker mig egentligen något enkelt. Någon leder dem, någon annan fördröjer dem och sedan stänger de en dörr eller ett fällgaller. Idealt så lyckas de isolera bara Perrima och Ezers huvud. Bäst av allt vore om det gick att göra så att det inte är uppenbart vad som hänt. En horndemon som "anfaller", Perrima lockas in i "skydd", horndemonen "angriper" shauguliten och bär iväg med denne och Perrima är bara borta. :)
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,053
Tack för tips!

Shaguliternas (min) plan är i nuläget:
- Gobrugda tar emot RP:na tillsammans med de tre kvarvarande huliganerna.
- RP:na erbjuds mat och dryck (förgiftad av doktor Zeed) i matsalen.
- Därefter försöker Shaguliterna splittra gruppen:
- Gobrugda försöker få med Perrima till guldkammaren för att där lämna över ett bidrag till återuppbuggandet av hennes orden.
- En huligan visar upp det yttre biblioteket och om frågor uttryckligen ställs om nekromanti vidare till det inre.
- En huligan erbjuder gruppens anka att hälsa på Ronald Mogger som "vårdas" i källaren.
- En huligan erbjuder ett besök hos Shaguliternas drogmakare.
- Planen går ut på att Gobrugda först oskadliggör Perrima och tar Ezers huvud från henne. Därefter tillfångatas RP:na.

Vad tror ni om det här?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Ha även somutgångspunkt att shaguliterna skall vinna över RP och tillfångata dem. Kanske ett litet skådespel där shagulitnoviser kommer rusande till stora porten (från källardörren) och ber de barmhärtiga shaguliterna om hjälp från skador eller hotande horndemoner? Dels skapar det bilden av shaguliterna som snälla men också tillfälligt kaos med möjlighet att splittra upp gruppen.

Vilka yrken har ni inom gruppen?
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,053
Ja, det är ett bra uppslag! Det kan locka ut RP:na på bron, bort från Ezers huvud, där horndemonerna kan komma åt dem.

Gruppen består av:
- Arne (människa/magiker), som är besatt av att återuppväcka sin döde son. Han har tagit sig till Marjura för att komma i kontakt med Shaguliterna, som enligt ryktet har kunskaper för att hjälpa honom.
- Gluffe (halvorch/krigare), som är anlitad som livvakt åt Arne. Uppväxt i fångenskap i Klagga och har efter sin flykt därifrån anslutit sig till Banzikan.
- Skule (anka/lönnmördare), som har skickats till Marjura från Fanzimle för att lönnmörda Bodvill Skoffare för handelshuset Moggers räkning.
- Beatrix (människa/helare), som är pacifist och bosatt i Tocmeskogen. Där viskade Melealinas älvor i hennes öra att en vilande ondska är på väg att väckas på Marjura. Beatrix begav sig dit för att försöka förhindra det och är även emot svavelutvinningen och framförallt svavlets användning i vinproduktion. Beatrix dricker bara naturviner!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Vet Shaguliterna om gruppens olika målsättningar? Shaguliterna borde ju kunna ljuga för Arne så han följer med någon av dem åt sidan för att få veta mer kring hur man återväcker döda. Har han med den döde sonen eller hur skall han kunna återuppväckas?

Skule bör ju kunna ha en relation till Moggers och om någon av dem dyker upp i Järntornet (eskorterad av Malek Mangus) så borde han kunna dras åt det håller.

Beatrix verkar ju inte vilka slåss och hon borde ju inte vara något hot för shaguliterna. Om man ändå skall lura henne så borde man kunna ledas iväg till drogmakaren efter någon ört eller drog?

Gluffe är väl den enda som kan vara lite svår att tillmötesgå. Om han är livvakt och ute efter guld så kanske shaguliterna skulle erbjuda honom en ansenlig summa pengar för att skydda dem i något experiment (frammaning av demoner?).

Hoppas du återrapporterar hur det gick :)
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,053
Nej, Shaguliterna har bara förstått att RP:na är intresserade av sekten. De sökte upp Malek Mangus i Arhem, kollade i sektens sjukstuga och har därefter tagit sig närmare Järntornet, via deläventyren.

Arnes spelare har lyckats övertala mig att hans sons lik förvaras i ett balsamerande träsk av skogsalverna i Gwondel Leigu. Han har det alltså inte med sig, men kommer nog att vilja följa med till biblioteken. Jag har faktiskt tänkt exakt samma som du skriver.

Nästa spelmöte blir nog inte förrän nästa år, men jag återkommer med rapport då! Tack för bollandet!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Lalipat;n266539 said:
Arnes spelare har lyckats övertala mig att hans sons lik förvaras i ett balsamerande träsk av skogsalverna i Gwondel Leigu. Han har det alltså inte med sig, men kommer nog att vilja följa med till biblioteken. Jag har faktiskt tänkt exakt samma som du skriver.
Kan riktigt se situationen där en av shaguliterna vinkar Arne åt sidan och viskar att sekten har ett livsgivande extrakt, men att det är förbjudet för utomstående att ta del av det. Men för en summa guldtrakiner så kan Arne ensam och i hemlighet få följa med och hämta en dos. :)
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,053
Har glömt att återrapportera om det här.

Gobrugda kom ut tillsammans med huliganerna och hand i hand med den späda flickan ("vilket vackert väder det är!") från källaren. Han lyckades lugna RPna och Perrima (men hon var fan arg, allstå!) och bjöd in dem till Järntornet. Där inne blev gruppen erbjudna att vila och efter ett tag dukades en måltid (förgiftat människokött!) fram i matsalen.

Längre än så här kom inte finliret. RPna försökte överrumpla shaguliterna mitt i maten, vilket slutade med att samtliga blev paralyserade och förda till finkan. Därifrån blev de räddade av Barbica och sedan tog de yttervägen, via sidoingången, till huvudingången för att hämta sina grejer (som Barbica trodde låg kvar i mottagningsrummet). Väl där inne träffade de på tre horndemoner, som de lyckades ta kål på, men sedan droppade shaguliterna in och paralyserade dem igen. Grafficanus höll ett otäckt tal, innan porten öppnades och Malek Mangus förkunnade att Shaguls grav hade öppnats. Gravscenen spelades enligt boken. Gobrugda väste om hjälp och fick hjälp.

Sedan hann vi inte längre och jag planerar att köra efterspelet utan tärningsslag under en bilresa som hela spelgruppen ska med på och att det då mest handlar om beskrivningar av Järntornet, av resan över glaciären och de platser de väljer att ta sig till. Tror ni att jag tappar mycket genom att göra så?

Min förhoppning är att de ska ta sig till Clusta Noba för att "gå med" i något av munkklostrena där. Har någon omvandlat en sådan vistelse i färdigheter, förmågor och erfarenhetspoäng?
 
Top