Nekromanti Vilken riktning ska mitt Svavelvinter-äventyr (DoD) ta?

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Jag spelleder Svavelvinter (DoD) och diskuterar gärna vilken riktning äventyret ska ta med de forumiter som själva har spellett, eller eventuellt spelat, äventyret.

Detta har hänt:
RPna har anlänt till Arhem och bekantat sig med delar av staden. De har av Gwelmyn fått uppdraget att hämta kvicksilver från kvicksilvergruvan. De har tagit sig in i gruvan via lönngången och sett till att hålla den vägen öppen. Därefter har de tagit kol på svartalferna och amöban, men den sistnämnda förgiftade en RP ner till STY 1 och en annan fick sin STY halverad. Dessutom är en tredje RP tillfälligt blind efter att ha tittat på kristallerna i gången med ledstång. En RP är oskadd. Med tanke på att RPna har stridit i grottorna och även i schaktet, har jag låtit Blatifagus (och även den vaktande trollkarlen Trodax Draconicus som är på besök) höra att han har gäster. Under tiden som RPna hämtar andan håller han på att locka upp dem, medan Trodax uppmanar dem att ge sig av.

Vad ska hända nu?
Det första jag funderar över är Blatifagus inställning till att RPna är i grottorna under honom. I äventyrshäftet står det att han blir rasande om något stjäls från hans skatt, men hur reagerar han på om RPna bara smyger ut ur grottorna utan att visa sig? Är inte det ett TJUVAKTIGT BETEENDE? Jag är lite sugen på att låta honom bli rasande och ta ut sin ilska först på Trodax och sedan på Arhem. Detta skulle kunna sätta igång lite dramatiskt kaos (fritagningsförsök av rebelledaren Guzier da Ollach, snapphanar som spanar efter en grupp äventyrare som misstänks ha koppling till drakens attack, osv.) som möter RPna när de kommer tillbaka till staden.

Det är fortfarande oklart om RPna kommer att få med sig något kvicksilver från gruvan. Detta påverkar så klart vilket mottagande de får av dvärgarna när de träffar dem igen. Om RPna har med sig kvicksilver till dvärgstaden Bethra Zur, tänker jag att de kommer att bli erbjudna att vila upp sig och läka sina skador där. Om Blatifagus har gått till attack mot Arhem kommer de att återse Gwellmyn, som har flytt dels från draken och dels för att undvika frågor om orsaken till drakens attack. Om RPna istället kommer tomhänta till Bethra Zur släpps de inte in genom portarna och dvärgarna låtsas inte om att något uppdrag har funnits. RPna kommer då behöva hitta någon annanstans att vila upp sig. Här skulle isdruiden Perrima kunna erbjuda något slags gömställe (vaktpatruller letar, som nämnts, efter RPna).

Vad tror ni om den här utvecklingen? Är det en överreaktion av Blatifagus? Är dvärgarna för gästvänliga som bjuder in? Har ni själva haft en liknande situation när ni spellett eller spelat äventyret? Kom gärna med förslag och idéer på andra riktningar än dem jag nämnt ovan!
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
553
Location
Gävle och Åland
Bara ett par tankar:
* Blatifagus behöver verkligen inte mycket konkret för att bli uppretad. Han kanske får för sig att något stulits från hans skatt fast ingen varit där och kräver det inbillade tillbaka varpå han arbetar upp sig själv till raseri över småfolkets lögnaktighet blandat med tårmild självömkan. En viss president kan tjäna som inspirationskälla.
* Dvärgarna kan ha gästkvarter i anslutning till Bethra Zur om du vill låta äventyrarna vila. Jag kan dock tänka mig att dvärgarna inte alls vill förknippas med fridstörarna, kvicksilver eller ej. Kanske kan dessa få hjälp att diskret fraktas till nästa anhalt i äventyret bara så att man blir av med dem. Kmordatemplet sägs ju vara en lugn och läkande plats på behörigt avstånd från Arhem…
* Blatifagus behöver inte elda upp hela Arhem. Kanske tycker han att det är ganska bekvämt med fårstek på bordet varje dag och vill mest statuera exempel. Sedan är förmodligen inte draken så bra på att dosera sin eld…
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Tack för tankar, Brior!
- Paranoia, självömkan och "trumpenhet" är verkligen drag att spinna vidare på! Visst är inte heller Trodax en SLP som dyker upp senare under konfluxsviten, utan kan offras för att på nära håll visa på drakens kapabilitet (att spruta eld).
- Kmordatemplet känns helt klart som en lämplig plats för vila, men bara för den som inte vet att det kryllar av odöda. Jag vet inte om jag vill låta RPna komma dit stukade. Jag har för mig att jag någonstans har läst regler om hur lång tid det skulle ta att återfå sin STY efter förgiftningen, men hittar det inte nu. Kan någon hänvisa mig (jag använder främst DoD 91)?
- Jag tänker att Arhem ändå ska gå under. BURN IT DOWN!!!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Fast lite synd om du missar när Arnhem invaderas av odöda. En av de coolaste grejerna är när en odöd härold rider in i staden, säger en mängd obegripligheter och försvinner...

Jag skulle hoppa i tid för att låta dem läka. På väg till Kmordatemplet överraskad de av en snöstorm och är fast i 1t6 dagar, då ju styrka och annat återhämtas.

Du kan ju låta Draken bränna upp ett par båtar så att det sen blir rps "fel" att många inte kan evakueras.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,296
Location
Kullavik
I vår kampanj tömde jag Kmordahelgedomen på Shaguliter och lät massakern redan ha inträffat tidigare (jag valde dessutom att låta helgedomen bli offer för en RhabdoRana-mördare istället för Shaguliter, vilket var ett drag från Shaguls sida för att lägga skulden på sin gamla sekt och göra sig av med den utan att behöva konfrontera den).
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Nässe;n249165 said:
Fast lite synd om du missar när Arnhem invaderas av odöda. En av de coolaste grejerna är när en odöd härold rider in i staden, säger en mängd obegripligheter och försvinner...

Jag skulle hoppa i tid för att låta dem läka. På väg till Kmordatemplet överraskad de av en snöstorm och är fast i 1t6 dagar, då ju styrka och annat återhämtas.

Du kan ju låta Draken bränna upp ett par båtar så att det sen blir rps "fel" att många inte kan evakueras.
Det är sant att jag behöver spara Arhem till när de odöda kommer. Blatifagus får nöja sig med några båtar, som du skriver, några hus eller kanske slavlägret.

Tidshopp för läkning har jag tänkt oavsett var de gör det. Snöstorm skulle kunna bli bra!
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Henke;n249193 said:
I vår kampanj tömde jag Kmordahelgedomen på Shaguliter och lät massakern redan ha inträffat tidigare (jag valde dessutom att låta helgedomen bli offer för en RhabdoRana-mördare istället för Shaguliter, vilket var ett drag från Shaguls sida för att lägga skulden på sin gamla sekt och göra sig av med den utan att behöva konfrontera den).
Ah! Tack för tips! Jag har inte tänkt blanda in RhabdoRana förrän i Oraklets fyra ögon, men att shaguliterna har lämnat helgedomen skulle kunna funka.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,296
Location
Kullavik
Lalipat;n249210 said:
Ah! Tack för tips! Jag har inte tänkt blanda in RhabdoRana förrän i Oraklets fyra ögon, men att shaguliterna har lämnat helgedomen skulle kunna funka.
Detta beror såklart på hur vanilj man vill köra kampanjen. Jag såg en fördel i att etablera mördarsekten tidigt på samma sätt som att man mötte Arn innan Svavelvinter.

Att helgedomen är övergiven är inget jag själv hitttat på utan inspiration från romanerna. Har du inte läst dem så är det min varmaste rekommendation för fortsatta äventyret.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Henke;n249240 said:
Detta beror såklart på hur vanilj man vill köra kampanjen. Jag såg en fördel i att etablera mördarsekten tidigt på samma sätt som att man mötte Arn innan Svavelvinter.

Att helgedomen är övergiven är inget jag själv hitttat på utan inspiration från romanerna. Har du inte läst dem så är det min varmaste rekommendation för fortsatta äventyret.
Jag har läst de två första romanerna, men det var ett tag sedan. Att helgedomen är övergiven minns jag exempelvis inte.

Jag hade funderingar på att blanda in element från romanerna, men valde att skippa det helt. Jag har nog inte tillräckligt med SLP-självförtroende att hantera alla olika spår som uppstår. I och för sig har en RP ett eget spår (ska lönnmörda Bodvill Skoffare för Moggers räkning), men det påverkar inte vanilj-versionen av äventyret nämnvärt. Det spåret motiverar för övrigt att RPna får återvända till Arhem innan de drar till helgedomen. Helgedomen leder dem ju till Cruri och därefter möjligen direkt till Järntornet (vilket skulle kunna innebära att de missar härolden!!!). Det vore synd om lönnmördaren inte får någon ny chans att fullborda sitt uppdrag.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
553
Location
Gävle och Åland
Glöm inte Domonaskällans läkande vatten om du skickar äventyrarna till Kmorda-templet. Kanske en novis skickats i förväg med vatten till något ställe och sedan har hans kamrater inte dykt upp vilket gjort honom orolig. Äventyrarna kan snabbt helas med vattnet mot att de hjälper honom undersöka.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Supportsvar inom tre timmar för en 30 år gammal produkt.

Släng dig i väggen apple!
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Brior;n249248 said:
Glöm inte Domonaskällans läkande vatten om du skickar äventyrarna till Kmorda-templet. Kanske en novis skickats i förväg med vatten till något ställe och sedan har hans kamrater inte dykt upp vilket gjort honom orolig. Äventyrarna kan snabbt helas med vattnet mot att de hjälper honom undersöka.
Just det! Helt klart en life saver. Då slipper jag kolla upp/komma på regler för när amöba-giftet slutar verka. Perrima lär ju ha en och annan dos av det i Arhem också.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Trots fina tips, slutade det med att jag nästan inte följde något av dem.

Det blev så här:
Blatifagus uttryckte att han kände sig orättvist behandlad av människorna, eldade Trodax och försökte sedan locka upp RPna genom att säga att han kunde hjälpa dem. De flydde istället genom lönngången, som de hade lämnat öppen, utan kvicksilver. När de kom upp till kontornet såg de en rasande Blatifagus ta sig ut genom gruvans portar och flyga mot Arhem. Fyrbåken tändes röd av vakterna i vakttornet.

RPna mötte upp sin dvärgguide, som inte var helt nöjd med läget, men gick med på slå följe genom bergen till Bethra Zur. Väl där lämnades emellertid RPna utanför. När de blickade ner mot Arhem såg de att delar av staden stod i lågor. I brist på andra alternativ, tog de sig ner och blev erbjudna vård och gömställe (de var eftersökta, med tanke på sin frånvaro i samband med drakens attack, av vaktpatruller) av Perrima. Under vistelsen hos henne bad hon om eskort till helgedomen. RPna sa ja, och efter ett par dagar var de både avgiftade och av med kristallernas effekter.

Väl vid helgedomen hanterade gruppen fienderna förvånande snabbt. Framförallt halvorchen Gluffe imponerade stort genom att ta kol på horndemonen med två krroksabel-hugg. Spelmötet avslutades med att Perrima fann sin syster.

Vad händer nu?
Jag är ganska klar över att vi kommer följa det uppenbara spåret ner i kryptan och att RPna därefter blir uppvaktade kvurerna. Jag reder dock gärna ut två detaljfrågor kring efterspelet i helgedomen.

-I ceremonirummet kan RPna hitta en nyckelknippa. Vart går den? Till dörren i gravkammaren?

- Det finns en ganska uppenbar hänvisning till luckan på gårdsplanen i utkikstornet. Hur har shaguliterna missat den när de har letat efter huvudet? Är den inte uppenbar för dem? Varför?

Ingen av frågorna är så klart några jättevinster för mig som SL, men jag är nyfiken på hur andra har löst situationen.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
En av RPna brinner i Kung Ottars grav efter att ha tafsat på minotaurens urna. Jag tror inte att hon kommer överleva och funderar på vem spelaren skulle kunna spela istället. Jag är inte helt sugen på att bara låta någon random äventyrare dyka upp bakom en kulle utan testar i huvudet hur det vore att göra Perrima eller en kvur till RP. Hur tror ni att det skulle funka? Perrimas förmågor är ju kopplade till Kmorda. Hur fungerar de om hon lämnar Marjura?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,296
Location
Kullavik
Lalipat;n262024 said:
En av RPna brinner i Kung Ottars grav efter att ha tafsat på minotaurens urna. Jag tror inte att hon kommer överleva och funderar på vem spelaren skulle kunna spela istället. Jag är inte helt sugen på att bara låta någon random äventyrare dyka upp bakom en kulle utan testar i huvudet hur det vore att göra Perrima eller en kvur till RP. Hur tror ni att det skulle funka? Perrimas förmågor är ju kopplade till Kmorda. Hur fungerar de om hon lämnar Marjura?
I vår kampanj blev Melobin en RP efter att tidigare RP gick sitt öde till mötes i Rirbas spegel. Vinklade honom till en mer sympatisk kmordadruid som lurats av shaguliterna. Hans kmordaförmåga kändes obrukbar i kommande kampanjdelar, så jag lät Ezers huvud ha förmågan att låta honom nyttja kmordad gåva även där det inte fanns snö och is.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,296
Location
Kullavik
Lär inte vara svårt stt hitta intressanta SLP att göra till RP. Har själv tänkt att vid eventuellt omspel använda enbart SLP som RP. Perrima, Trodax, Rurik, Hildur, Moska, Abenazer, etc etc
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Det är sant! Det kryllar av dem i Arhem och även i Järntornet är det ganska lätt att låta en spelare ta över en SLP (Barbica exempelvis). Eftersom RPna är i Cruri nu hade jag dock velat ha någon som kan ansluta redan där. Perrima har följt med RPna, men väntar i kvurerbyn.

Har du tolkat det som att Kmorda genomsyrar all vinter och kyla eller bara glaciären på Marjura?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,296
Location
Kullavik
Egentligen all vinter tror jag, men pga e ers huvud har frågan inte kommit upp.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
RP:n som brann i Kung Ottars grav räddades i sista sekund och vårdades därefter av kvurerna. Hon är rejält brännskadad och bröt senare även benet, vilket har gjort henne halt för livet, men hon kämpar på! Gruppen är alltså intakt och har även Perrima, bärandes Ezers huvud, med sig.

Nu har gruppen just slaktat Tummen i ögat-orcherna och står framför grinden till Järntornet. På vägen fram till grinden har de sett hur en utestängd och panikslagen Melobin vackre bli slukad av en horndemon. Sedan tidigare har de dödat Garotlan och Naltorag (i Kmorda-templet) och den vilda horndemonen flög för nära Ezers huvud och försvann. I övrigt är alla shaguliter och horndemoner friska. De har haft full koll på RP:na sedan Cruri genom orchspanare och horndemoner och vet också att de har Ezers huvud med sig. Därför tänker jag att de gör sig redo för strid, vilket bör påverka hur de placerar ut sig i Järntornets alla rum.

- Hur ser shaguliternas taktik ut i det här läget?
- Försöker de även i det här läget dölja sin sekts natur och välkomna fienderna som gäster?
- Vem står var? (ange gärna rumskoder om ni orkar)
- Är Malek Mangus i Järntornet, med tanke på att sekten är hotad?
- Utnyttjar de balkongerna på framsidan för att angripa fienderna redan vid grinden?
- Går de i närstrid för att få tag på Ezers huvud och därmed kunna utnyttja odöda och horndemonerna mot fienderna?

Tips på hög och låg nivå mottages gladeligen. Kör!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,296
Location
Kullavik
Jag hade funderat över hur Shaguliterna skulle kunna stoppa Ezers huvud så det inte blir en alltför ojämn fight. Jag hade antingen välkomnat RP på ett fredligt men vaksamt sätt (de kanske får lite svårt att angripa shaguliterna om de håller sig passiva) och kanske rent av använt någon slags sinneskontroll på järntornets fångar (tänk skräckfilmen "Get Out!" där en fånge i någon sekund får tillbaka sin vilja och försöker varna RP). Alternativt så har shaguliterna gömt sig och angriper med sin magi i bakhåll i mindre grupper.

Malek Mangus kanske har hunnit fram precis innan RP för att varna, eller dyker upp strax efter att RP anländer.
 
Top