Vilken konstnär hade du helst sett illustrera och utforma ett rollspel?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,722
Saga, tredje upplagan, illustrerad av François Bourgeon (Skymningens färdkamrater, Resande med vinden). De nya reglerna är den perfekta men omöjliga blandningen mellan Burning Wheel, Mythras och friform á la Archipelago.

1607419488138.png
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag skulle vilja se ett tungt, mörkt och karaktärsdrivet rollspel om Första världskriget illustrerat av Otto Dix. Det skulle vara ödesmättat, ångestfullt och innehålla låglevel-fantasy i form av profetiska sanndrömmar om vilka som kommer att överleva till slutet och sättet de som inte gör det kommer att dö på. Ingen kommer dock att överleva. Det är det som ska vara själva grejen. Så spelarnas främsta uppgift skulle vara att se till att ens rollpersons död både blir meningslös och poetisk.

Visa källbilden
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Mark Smylie har redan gjort ett rollspel av Artesia, och illustrerat själv. Serien är fantastisk, spelet har vackra illustrationer, det är en cool miljö, men själva spelet skulle nog må bra av ett samarbete med någon annan spelmakare. Så mitt förstahandsval är Smylie.
Håller med att Artesia-rollspelet och hans serier är visuellt fantastiska och att rollspelet/världen borde få en andra chans med nya regler.

Han har faktiskt börjat producera lite nytt rollspelsmaterial till Artesia/Sword & Barrow, men nu systemoberoende, eller stattat till flera olika spel om man så vill.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Yoshiki Haruhana (art director för delar av Legend of Zelda-serien) - skulle kunna göra kanske världens mysigaste fantasy-rollspelsillustrationer.





Andra starka konkurrenter skulle kunna vara:
Salvator Dali - cyberpunk/eclipse phase-likande rollspel. Skulle vara så hysteriskt trippy.

Francisco de Goya - Historiebundet mysterierollspel skulle vara härligt med hans murriga stil.

Zdzisław Beksiński - Solklart någon form av MÖRK BORG-klon. Ångest till MAX.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Yoshiki Haruhana (art director för delar av Legend of Zelda-serien) - skulle kunna göra kanske världens mysigaste fantasy-rollspelsillustrationer.





Andra starka konkurrenter skulle kunna vara:
Salvator Dali - cyberpunk/eclipse phase-likande rollspel. Skulle vara så hysteriskt trippy.

Francisco de Goya - Historiebundet mysterierollspel skulle vara härligt med hans murriga stil.

Zdzisław Beksiński - Solklart någon form av MÖRK BORG-klon. Ångest till MAX.
Jag tänkte också Dalí, fast kanske till ett psykedeliskt skräckspel.

Jordan Cronenweth är ju den som skulle göra ett Cyberpunk/Noir-spel.

Hayao Miyazaki skulle få göra ett mysigt urban fantasyspel för barn.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Jordan Cronenweth är ju den som skulle göra ett Cyberpunk/Noir-spel.
Filmfotografen som plåtat Blade Runner? För även om jag älskar hans bilder skulle jag väl snarare säga att den du vill åt om du vill ha art stylen från Blade Runner är snarare Syd Mead, som var konceptartist.

Även om Cronenweth var viktig för looken, men designen är ju framförallt Production Designern som sätter (ihop med hens medarbetare), ibland baserad på konceptartister. I alla fall i sådana här sammanhang.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Filmfotografen som plåtat Blade Runner? För även om jag älskar hans bilder skulle jag väl snarare säga att den du vill åt om du vill ha art stylen från Blade Runner är snarare Syd Mead, som var konceptartist.

Även om Cronenweth var viktig för looken, men designen är ju framförallt Production Designern som sätter (ihop med hens medarbetare), ibland baserad på konceptartister. I alla fall i sådana här sammanhang.
Jo helst hela teamet om det ska vara cyberpunk. Nu tänkte jag dock inte bara på blade runner och cyberpunk. :)

Jag var på en utställning för ungefär 20 år sedan, något år efter Jordan Cronenweths död, med inte bara snuttar ur filmer han fotat utan även foton han tagit i andra sammanhang. Hans film noir-inspirerade stil där han fångade det dystra och mörka fick mig att bli helt förälskad i det bildspråket. Om jag fick välja skulle han gärna få komma tillbaka från de döda och ta bilder till alla lite mörkare rollspel. Bildspråket är det viktiga om rollspelet sedan är noir, cyberpunk, western eller skräck spelar egentligen mindre roll.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,877
Location
Marjura
Oj så mycket roligt!
Hub till ett Okko-rpg.
Mike Mignola för Cthulhu/Chock
Johan Egerkrans till ett Vikingamytspel. Eller De Odöda.
Baranger Cthulhu.
Frank Miller mörkt superhjältespel.
Marten Toonder till ett Tom Puss-liknande spel, folklore/antropomorfisk saga.
Richard Corben till Chock.
Tecknaren av Head Lopper gör Barbarians of Lemuria.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Oj så mycket roligt!
Hub till ett Okko-rpg.
Mike Mignola för Cthulhu/Chock
Johan Egerkrans till ett Vikingamytspel. Eller De Odöda.
Baranger Cthulhu.
Frank Miller mörkt superhjältespel.
Marten Toonder till ett Tom Puss-liknande spel, folklore/antropomorfisk saga.
Richard Corben till Chock.
Tecknaren av Head Lopper gör Barbarians of Lemuria.
Jag hade fucking köpt Frank Millers superhjälte spel omedelbart. Dark Knight Returns the game? Jaaaaaaaaaaaa!!!!!!
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Jag var på en utställning för ungefär 20 år sedan, något år efter Jordan Cronenweths död, med inte bara snuttar ur filmer han fotat utan även foton han tagit i andra sammanhang. Hans film noir-inspirerade stil där han fångade det dystra och mörka fick mig att bli helt förälskad i det bildspråket. Om jag fick välja skulle han gärna få komma tillbaka från de döda och ta bilder till alla lite mörkare rollspel. Bildspråket är det viktiga om rollspelet sedan är noir, cyberpunk, western eller skräck spelar egentligen mindre roll.
Ja, Cronenweth var en helt makalös fotograf och helt i min smak, med starka och tydliga kontraster (och mycket kickers!) samtidigt som han lyckades fantastiskt bra med att motivera allt ljus i sina filmer. Klart en inspiration på den tiden jag sysslade med filmfoto (men största är för evigt Dean Cundey).
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
När foton nämndes kom jag att tänka på en utställning på fotografiska, som jag inte har sett, men bara läst en recension av och sett ett par bilder. Fotografen heter Kirsty Mitchell, och jag skulle gärna se ett rollspel med bilder i den stilen, troligen något med magi och älvor, eller kanske en ny upplaga av Nobilis?

Fotografiska
 
Top