Vilken konstnär hade du helst sett illustrera och utforma ett rollspel?

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
I svallvågorna av en nylig diskussion om rollspelsestetik började jag fundera på vilken konstnär jag helst hade sett utforma ett rollspel (i vid bemärkelse, jag inkluderar även serieskapare och designers). Vem hade du helst sett (som inte redan har gjort det)?

Död eller levande spelar ingen roll. Skulle det va någon speciell typ av spel eller kanske t.o.m. ett specifikt spel? Jag återkommer själv när jag fnulat ihop ett förslag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
Ett pseudohistoriskt fantasyrollspel i senmedeltida Europa som förenar grisodling och mirakler, våld och extas, diskbänksrealism och magi - illustrerat av Albrecht Dürer.
Höll på att skriva det spelet, men blev aldrig klar :)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Som inte redan gjort det? Död eller levande? Det finns alldeles för många.

Tror dock för diskussionens skull att jag vill ha ett scifirollspel illustrerat av John Berkey.

(Egentligen vill jag ju ha ett AD&D med enbart illustrationer från mina favoritrollspelsillustratörer.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag tänkte gå in här och svara samma sak som @Dimfrost. Sen när han redan plockat mitt förstahandsalternativ så tänkte jag att jag skulle bidra med samma sak som @Gurgeh

Så då får jag väl säga att jag vill se ett cyberpunkrollspel illustrerat av Josan Gonzalez.

EDIT: Och ett superhjälterollspel av typ Frank Quitely och John Romita Jr. Där finns det många klassiska jäklar jag skulle vilja se göra bilder; typ John Byrne, Frank Silvestri… Ett New Mutants-spel illustrerat av Bill Sienkiewicz…

En sak jag så jävla gärna skulle vilja se är ett riktigt fett Claremont-era-superhjälterollspel med riktigt bra kampanj- äventyrsgeneratorer… Men det är lite offtopic.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
Så då får jag väl säga att jag vill se ett cyberpunkrollspel illustrerat av Josan Gonzalez.
Medhåll! Skrev detta i en annan tråd för ett tag sedan:

Vi snackade ju om detta i tråden om Mörk Borg, hur spelet verkligen tar den grafiska sidan till nya höjder och genom det skapar något större än delarna var för sig. Text och form flyter ihop och blir en spikklubba i ansiktet.

Så, vad hade ni velat göra, givet att ni hade pengarna, tiden och kompetensen?

Mitt val är ett cyberpunkspel baserat på Josan Gonzales fantastiska bilder, som lyfter fram detta i layout och text.

https://www.artstation.com/josan

http://andrewsmithdesigns.com/the-future-is-now/

Det hade blivit sjukt läckert!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
Jag vill se det @Dimfrost talade om i vrållådan nyligen, ett spel med parallella dimensioner och tider där vi glatt hoppar mellan dem och bygger upp en hög med noveller alla kopplade till olika inkarnationer av karaktärer eller föremål eller tankar som rör sig mellan dess tider och platser. Helt enkelt ett moorcock-rollspel. Och illustrationer av Kay Nielsen.
 
Last edited:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
I svallvågorna av en nylig diskussion om rollspelsestetik började jag fundera på vilken konstnär jag helst hade sett utforma ett rollspel (i vid bemärkelse, jag inkluderar även serieskapare och designers). Vem hade du helst sett (som inte redan har gjort det)?

Död eller levande spelar ingen roll. Skulle det va någon speciell typ av spel eller kanske t.o.m. ett specifikt spel? Jag återkommer själv när jag fnulat ihop ett förslag.
Mark Smylie har redan gjort ett rollspel av Artesia, och illustrerat själv. Serien är fantastisk, spelet har vackra illustrationer, det är en cool miljö, men själva spelet skulle nog må bra av ett samarbete med någon annan spelmakare. Så mitt förstahandsval är Smylie.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Turner är cool! The Fighting Temeraire tugged to her last Berth to be broken up är en av mina favoritmålningar. Jag tror att någon slags Jane-Austen-med-älvor-rpg med Turner hade blivit snyggt.
Jag skulle även kunna tänka mig Turner för att illustrera något där Jules Verne möter China Mielville, om man tänker sig en bok där texten levererar ett mörker som allt mer skär sig mot de romantiska målningarna, och allt mer ger känslan av propagandabilder.
 
Top