Vilken IP borde Fria Ligan göra rollspel på härnäst?

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,877
Location
Marjura
Jag tänker att de avsnitt av Seinfeld som bara utspelar sig på en enda plats skulle göra sig särskilt bra som rollspel, till exempel den när de väntar på bord på restaurangen eller den när de ska gå på bio men av olika omständigheter råkar ränna in och ut från biografen.
Tycker det låter/känns som när man planerar en rollspelsession snarare än att spela den…
 
Last edited:

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
kanske det där Lovecraft-spelet som ligger i röret (möjligen inte pulp beroende hur man ser det)
Beror väl lite på. Känns som om att alla har ett Lovecraft-spel just nu, så hur ska det skilja sig? Jag hade ju gått post-kolonialt med avstamp i The Innsmouth Legacy och Lovecraft Country.

Men annars hoppas jag på Art Deco-fantasy för DoD.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
Det jag saknar är ett riktigt bra noir-spel. Om det är 30-tals noir, fantasy-noir (typ Blades in the Dark men med en motor jag gillar och på svenska) eller nutids-noir (typ Sin City) spelar mindre roll. Det är noir-stämnningen och noir-attityden jag vill ha. Kanske Ligan kan ta över Helmgasts Noir och ge den en motor jag orkar ta mig igenom?! Det är ett spel som fick alldeles för lite kärlek!
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Beror väl lite på. Känns som om att alla har ett Lovecraft-spel just nu, så hur ska det skilja sig? Jag hade ju gått post-kolonialt med avstamp i The Innsmouth Legacy och Lovecraft Country.
Frågan är om man behöver ett nytt spel för det?

OK, Innsmouth Legacy förmänskligar ju sina monster rätt ordentligt på ett sätt som gör att det ju inte riktigt ens är skräck längre, så där skulle det nog säkert behövas något nytt. Men både jag och Gabbie är ju rätt inne på den där riktningen, och flera av äventyren i Mardrömmar från Amerika är ju skapade utifrån det perspektivet. Jag har också minst ett sånt äventyr i pipen själv, även om vi får se om och när det faktiskt blir något av det…
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Det är väl känslan givet allt utgivet utom DoD och ToR (väl?) kör på YZE. Eller?
Och Symbaroum. Eventuellt skulle man även kunna se År noll-motorn med tärningspölar samt År noll-motorn med två tärningar som två skilda regelsystem.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Och Symbaroum. Eventuellt skulle man även kunna se År noll-motorn med tärningspölar samt År noll-motorn med två tärningar som två skilda regelsystem.
Hm, jo. Det är i alla fall rejält annorlunda känsla i dem. Vet inte vad sannolikheten säger generellt om möjligheten att lyckas, men pressa-mekaniken är ju betydligt mindre drabbande med bara två tärningar.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Det är väl känslan givet allt utgivet utom DoD och ToR (väl?) kör på YZE. Eller?

YZE med lite mods beroende på spelvärld...

Cog.
Twilight 2000 (samt det insomnade Oktoberlandet) använder inte YZE heller.

Men ja, motorn är ohemult populär annars.
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Star Wars känns som nästa steg. Finns potential för flera olika boxar eller böcker. En för jedis och siths, en för smugglare och prisjägare, en för rebeller och en för imperietrupper. Eller så kör man en bok med olika klasser att välja mellan och sedan expansioner för att spela i olika tidslinjer som old republic osv.

En massa olika folkslag, droids och olika yrken/arketyper. Regler för rymdstrid. Kartor över rymden. Beskrivningar av planeter och varelser.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Star Wars känns som nästa steg. Finns potential för flera olika boxar eller böcker. En för jedis och siths, en för smugglare och prisjägare, en för rebeller och en för imperietrupper. Eller så kör man en bok med olika klasser att välja mellan och sedan expansioner för att spela i olika tidslinjer som old republic osv.

En massa olika folkslag, droids och olika yrken/arketyper. Regler för rymdstrid. Kartor över rymden. Beskrivningar av planeter och varelser.
Edge Entertainment gick ut nyss med att de börjat återpublicera FFGs Star Wars-böcker, och med lite tur är nästa steg helt nya moduler. FFGs Star Wars är det bästa regelsystemet någonsin, så personligen hoppas jag att licensen stannar hos Edge.
 

FlamingoFred

Gammal och god
Joined
22 Nov 2022
Messages
23
Location
Stockholm
Kul tråd! Själv hinner jag inte alls med i allt som Ligan släpper men min första tanke var Stiftelsen. Kanske för jag såg den på frukt-tv igår kväll 😄 Något de inte har (väll?) är något i stil med Vampire eller Mage. De gamla World of Darkness klassikerna. Tänker att båda vinklarna skulle komplettera deras katalog. Även något som Ars Magica skulle vara intressant från dem. Eller Bond kanske 😆
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Kanske ett One Piece-rollspel vore något, i och med live action-seriens framgångar? Jag hade kunnat se det funka med vissa av Coriolis designpremisser.
Det är en jättebra idé!!! One Piece är verkligen omåttligt populärt! Har flera elever som är tokiga i serien och är helt övertygad om att ett One Piece RPG skulle vilja få dem att testa rollspel även om de inte varit intresserade tidigare!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,049
Det känns som att Peak Lovecraft har passerats vid det här laget? Kommersiellt låter något manga- eller animerelaterat rimligt, även om jag är kliniskt ointresserad av det personligen.
 
Top