Vilken IP borde Fria Ligan göra rollspel på härnäst?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Ett Baker Street-hack?
Ja, typ så skulle jag säga. Bakerstreet har en rätt annorlunda mekanik för mysterielösning som jag har för mig kräver player-skill (de där ledtrådsarken som spelaren får dra slutsatser kring och som leder till lösningen)?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Henning Mankell


Hur vill du att skepp hanteras i ett age of sail/pirat-spel?
Det har jag faktiskt inte tänkt på men jag tycker inte att mekaniken med basen/arken/verksamheten är rolig och ser helst att ligan inte skulle ha med den i ett pirat/ age of sails spel i form av "skeppet" .

Det är ju iofs en högst personlig preferens och jag förstår att andra kanske tycker det är roligt och det är ju igentligen ganska lätt för mig att bara utelämna den mekaniken 😊
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Det har jag faktiskt inte tänkt på men jag tycker inte att mekaniken med basen/arken/verksamheten är rolig och ser helst att ligan inte skulle ha med den i ett pirat/ age of sails spel i form av "skeppet" .

Det är ju iofs en högst personlig preferens och jag förstår att andra kanske tycker det är roligt och det är ju igentligen ganska lätt för mig att bara utelämna den mekaniken 😊
Ja här finns ju inga rätt eller fel men intressant att veta hur folk tänker.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Som många nämnt vore någon form av spel med pirater och ”The age of sails” oerhört coolt, dock gärna med en annan motor än MYZ.
Det kunde bli flashigt!

(om jag inte får mitt Solomon Kane/En Garde!)

/C

och utan MYZ, det finns och blir över med den motorn
 
Last edited:

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Henry Dargers episka The Story of the Vivian Girls, in What Is Known as the Realms of the Unreal, of the Glandeco-Angelinian War Storm, Caused by the Child Slave Rebellion.

Myz-reglerna, gedigen beskrivning av the Realms of the Unreal, och en fet kampanj i tre delar om the Child Slave Rebellion. Allt illustrerat med Dargers egna bilder. Samt ett konfliktspel för the Glandeco-Angelian War Storm.

 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Mamma mia vad det var yellow peril-rasism på den tiden. Dr. No där till höger är inte nådig.
Off Topic: Jag hade för mig att Doktor No brukade vara grön i hyn i James Bond Jr och att det hade något med radioaktivitet att göra. Minns jag fel då?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Off Topic: Jag hade för mig att Doktor No brukade vara grön i hyn i James Bond Jr och att det hade något med radioaktivitet att göra. Minns jag fel då?
"His skin was rendered bright green - perhaps a call-back to his seeming death by radioactivity, but also not an uncommon treatment for Asian villains to receive in animation at the time. The cover art of Pan's 1960 paperback edition of Dr. No is the only other example to depict a green colouration"

 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Verkligen, det är sjukt att sånt var okej så nyligen.
När min fru och jag gifte oss och hon flyttade hit för 16 år sedan så var den minst sagt rasistiska bilden på kinapuff-godiset fortfarande kvar. Vet inte när nidbilden försvann men det var som sagt efter att min fru flyttat hit. Nu var nidbilden ett dåligt försök att skildra en kines och inte en japan, men min fru tyckte bilden var föga roande. Nu brukar jag alltid hänvisa till att jag sett minst lika rasistiska bilder som skall föreställa européer eller amerikaner i massor av länder i Asien(Japan och Kina speciellt). Det gör som sagt det hela med kinapuffarna eller liknande inte bättre, men det förklarar kanske det mänskliga psyket på något sätt?

Förlåt för OT och självklart tycker jag att man i nutida och framtida verk inte skall göra nidbilder av någon etnicitet eller liknande. Men man får nog se bilden som diskuteras ovan gällande Dr No som något av en tidskapsel och helt enkelt acceptera att det var så då men på just den punkten är vi idag inte riktigt lika dåliga.
 
Top