Vilken IP borde Fria Ligan göra rollspel på härnäst?

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Sant, det hade jag glömt bort!
Dock är frågan om den fortfarande ingår i deras aktiva kollektion? När släppte de något senast till Morwhayle? Känns som den är lite avdankad, på samma sätt som Oktoberlandet.
Defintivt, det känns ju väldigt 1st Gen Fria Ligan
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Så, givet detta lär vi se spel från FL från någon av följande:
  • Conan
  • Labyrinth
Conan har precis fått nytt rollspelshem:


Labyrinth dök upp för ett litet tag sen:

 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Labyrinth dök upp för ett litet tag sen:

Japp, jag skrev lite om spelet medan jag läste det:
(2) RECENSION - Jim Henson's Labyrinth -- The Adventure Game | rollspel.nu
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag tror också att det har att göra med att zombie-apokalyps var ett hål i Ligans galleri. Det plus att det säkert inte skadade att Skjut dom I huvudet hade rätt stor svensk uppmärksamhet förra året. Inte för att vildhallon spelar i samma division storleksmässigt, men det visade ju att det fanns ett intresse av genren.
Jag tror snarare att SDIH är ett resultat av exakt samma zombietrend som gör att WD fortfarande röner intresse. Skulle bli oerhört förvånad om FL betraktar det spelet som någon slags intressemätare givet att det redan fanns en drös betydligt större internationella zombiespel, för att inte tala om filmer, TV-serier, dataspel etc.

Men jag tror att man behöver tänka på vilka nischer som Ligan inte täckt ännu. Fantasy känns ju väldigt smockat med Forbidden Lands, Symbaroum, The One Ring, Dragonbane osv.
Nischen "göra förbannat bra spel av stora IP" räcker gott och väl. Snarare ser vi ju det omvända, att FL ger sig in på nya marknader, som nya Mutant-figurspel. Det är betydligt smartare att växa än att nischa sig. Det här visar all forskning som finns på området. Ju fler produkter dina kunder kan köpa, desto fler produkter kommer dina kunder att köpa. Givet att du kan backa upp det med trovärdighet och att de finns på lämpliga platser som är enkla att nå.

Det Ligan inte har är någon av de pastellfärgade lekfulla/barnvänliga rollspelen. Så jag skulle kunna tro att man kanske testar något för yngre snart (läs barnen till de köpstarka 30-40-åringarna som köpt de andra licensspelen). Säg Adventure Time eller något dylikt som är lite udda och lite otraditionellt magiskt.
Kanske. Det finns så många vägar FL kan gå. I dagsläget är de nog i sitsen att det mesta de tar sig för kommer gå bra. Deras utmaning, på sikt, är att rulla på efter att rollspelsboomen klingat av.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Piratkonceptet hade varit kul.
Synd att de inte kunde varit först på fallout och Dune
PotC (med eller utan serienummer) vore coolt på riktigt. Start med ett eget skepp (ark?), egen dold piratbas som mål (kanske bilda ett Libertalia på sikt?), navigera mellan dåtidens stormakter, handelsregler, sjöstrider, YZ lämpar sig väl åt swashbuckling osv.
Villhöver!
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
204
Jag vill ha A Series of Unfortunate Events-rollspelet! Uppfinningsdelen från M:Å0 blandat med ankar-mekaniken från Varselklotet och undersökningsaspekten från Nordiska Väsen. Det skulle kunna bli Ligans största regelcrossover i en häftig värld full av hemliga sällskap, sockerskålar och ögonbryn. Allt illustrerat av Johan Egerkrans och skrivet av @Nässe förstås.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Nån blandning av Pirates of the Caribbean or Lex Occultum vore coolt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
PotC (med eller utan serienummer) vore coolt på riktigt. Start med ett eget skepp (ark?), egen dold piratbas som mål (kanske bilda ett Libertalia på sikt?), navigera mellan dåtidens stormakter, handelsregler, sjöstrider, YZ lämpar sig väl åt swashbuckling osv.
Villhöver!
Bättre utan serienummer. Swashbuckling i det historiska karibien. Skulle köra lite tidigare: kanske 1680 eller så. Så många olika RP-alternativ:
- Buckanjär
- Maroon
- Musketör
- Häxa
- Superkargör
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Och Pirates har för mig en femtioelva gånger större värld att leva runt i. Pirater runt 1750 med inslag av övernaturligt känns som om det går att göra nästan vad som helst i.
Sedan ett par år kör mitt spelgäng en sådan kampanj: ett piratskepp i Karibien år 1718. Vi har upplevt en massa remarkabla äventyr med sjöodjur, illasinnade magiker, alkemister, spöken, indianshamaner and what not. Upplägget har stor potential.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Bättre utan serienummer. Swashbuckling i det historiska karibien. Skulle köra lite tidigare: kanske 1680 eller så. Så många olika RP-alternativ:
- Buckanjär
- Maroon
- Musketör
- Häxa
- Superkargör
Något sådant har varit på gång ett tag från Firelock Games, med Year Zero Engine:

 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Synd att de inte kunde varit först på fallout och Dune
Jag känner detsamma, men för Terminator och Stargate, som båda nu fått spel som verkligen inte intresserar mig det allra minsta utan mest känns som bortslösad potential…
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Jag tror snarare att SDIH är ett resultat av exakt samma zombietrend som gör att WD fortfarande röner intresse. Skulle bli oerhört förvånad om FL betraktar det spelet som någon slags intressemätare givet att det redan fanns en drös betydligt större internationella zombiespel, för att inte tala om filmer, TV-serier, dataspel etc.
Jo, det är inte omöjligt. Däremot tror jag att det som händer på svenska marknaden ändå kan ge Ligan lite inspiration om vart hobbyn är på väg. Om inte annat för att många av deras medarbetare hänger här på forumet.


Nischen "göra förbannat bra spel av stora IP" räcker gott och väl. Snarare ser vi ju det omvända, att FL ger sig in på nya marknader, som nya Mutant-figurspel. Det är betydligt smartare att växa än att nischa sig. Det här visar all forskning som finns på området. Ju fler produkter dina kunder kan köpa, desto fler produkter kommer dina kunder att köpa. Givet att du kan backa upp det med trovärdighet och att de finns på lämpliga platser som är enkla att nå.
Samtidigt så börjar de ju snart tävla mot sig själv när det gäller fantasy. Nu är ju varje fantasy-rollspel som FL har relativt tydligt i sin stil och syfte. Men ju fler system man har desto mindre blir nyanserna mellan dem. Det finns ju lite olika lösningar för att undvika det förvisso.



Kanske. Det finns så många vägar FL kan gå. I dagsläget är de nog i sitsen att det mesta de tar sig för kommer gå bra. Deras utmaning, på sikt, är att rulla på efter att rollspelsboomen klingat av.
Ja, det är frågan. Jag undrar om man kommer satsa mer på figurspel, nu när Zone Wars-kickstartern gick så trögt. Jag hade satsat på att man kanske skulle försöka göra en Black Library (eller Erik Granström) och släppa skönlitterära böcker till sina spelvärldar. Man har ju redan börjat lite med det med Stålenhags böcker och Call of Cthulhu.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Något sådant har varit på gång ett tag från Firelock Games, med Year Zero Engine:

Högintressant!

PS lite konstigt att tredjeparts YZ inte "slår" så bra. T ex Tombs & Temples (Pulp YZ) och War Stories.

PPS Skulle jag köra swashbuckling på the High Seas utan YZ så skulle det vara med Honour + Intrigue (dvs Barbarians of Lemuria-motorn). Fäktningsreglerna (Advantage) där är grymma (och portbara till t ex lasersvärdsdueller).
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
  • Willow
  • Conan
  • Highlander
  • Ladyhawke
  • Narnia
  • Labyrinth
  • Predator
  • Akira
  • Pirates of the Caribeean (min önskedröm)
  • O.s.v.

Jag gissar att Predator kan ligga bra till. Det är många som spelar Alien som ständigt tjatar om det finns stats för dessa troféjägare.
Önskar att de knipit Terminator och gjort något riktigt bra med den IPn, det hade varit enormt coolt!
 
Last edited:
Top