Vilken IP borde Fria Ligan göra rollspel på härnäst?

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag önskade mig exakt detta i en annan tråd. Så stort JA! på det. Hade gärna sett fokus på utforskande på samma sätt som MÅ0, i typ Arizona eller annan glest befolkad del av Old West-USA.
De fördömda kanske? Det har ju många av de inslagen fast ett annat system och inte alla verktygen för utforskning.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Nu är det kanske inte det troligaste och kanske inte exakt uppfyller kriterierna för ett IP, men...

Gorkamorka! en helt annan take på mutant år noll där man är strandsatta Orks som fräser runt på en ökenplanet och lever Mad Max-liv, komplett med postapoc-bilar byggda av skrot, strid mot andra ork-klaner o även skumma mänskliga factions, osv. Metaplotten är såklart att få det stora rymdskeppet redo så man kan ge sig ut på WAAAGH i rymden igen. Många klasser funkar ju direkt, sen har man en del mindre förändringar som Slav = Grot (goblin), Boss = Grot Herder, Mutant med hund = Ork med Squig, osv. Regler för fordonsstrid blir säkert lätt med MYZ-motorn, klanen kan adapteras från arken, osv. Det skriver sig självt!

Inte för att GW lär släppa det till FL eller för att det är rimligt på något sätt alls, men vill ha!!
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Inte för att GW lär släppa det till FL eller för att det är rimligt på något sätt alls, men vill ha!!
Har nån nämnt Leif G.W.s böcker? Vore ascoolt att spela Grisfesten, Profitörerna och Palmemordet.
Att få jobba med legender som Lars-Martin Johansson, Bo Jarnebring, Anna Holt, Lisa Mattei och Evert Bäckström.
:)

//EvilSpook
 

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
Gamla Mutan. Fast först före och sedan efter katastrofen. Före katastrofen finns klasserna: Icke-muterad människa, husdjur, telefonsvarare och Uri Geller. Som sedan lägger grunden för fortsatt spelande efter katastrofen.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Kom till sist på en IP jag gärna hade spelat (och som FL därför gärna får göra spel av!): Camerons Avatar (inte den tecknade Avatar alltså, som redan har ett rollspel). Pandora är en plats som gjord för rollspel, och spelet skulle kunna bli en härlig blandning av SF och western (precis som Firefly fast på ett helt annat sätt) med betoning på såväl drama som action som det mystiska. Och inte minst: inte så förbannat dystopiskt (det är jag trött på nu efter en lång rad spel målade med den mörka färgskalan). Kan det bli bättre?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Att vi alla missade att föreslå/förutse The Walking Dead?

Ah, i tråden Stora filmer/böcker som saknar rollspel var Gurgeh o Khan rätt på bollen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Att vi alla missade att föreslå/förutse The Walking Dead?
Personligen förstod jag inte att The Walking Dead alls var ett hett franschise utan trodde att det för länge sen passerat sina glory days. Men i retrospekt handlade det nog mer om att jag slutade titta på serien för rätt länge sen, inte att den blivit inaktuell. Så jag hade nog absolut fel där.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Personligen förstod jag inte att The Walking Dead alls var ett hett franschise utan trodde att det för länge sen passerat sina glory days. Men i retrospekt handlade det nog mer om att jag slutade titta på serien för rätt länge sen, inte att den blivit inaktuell. Så jag hade nog absolut fel där.
Nä, du har nog helt rätt i det. Tittarsiffrorna har dalat ordentligt. Men, jag gissar att de som orkade med serien är en stor del av målgruppen. Samt de, som jag, som verkligen uppskattade de första säsongerna.

Även en avslutad och chanserad TV-serie har ofantligt mycket större värde än vad exempelvis Dragonbane har. Och iom FL:s goda rykte tror jag inte att det är någon fara alls. Alien som varumärke låg knappast på sin topp heller. Och även om Bladerunner 2049 mer än levde upp till förväntningarna så kom den 2017.

Så, givet detta lär vi se spel från FL från någon av följande:

  • Willow
  • Conan
  • Highlander
  • Ladyhawke
  • Narnia
  • Labyrinth
  • Predator
  • Akira
  • Pirates of the Caribeean (min önskedröm)
  • O.s.v.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Även en avslutad och chanserad TV-serie har ofantligt mycket större värde än vad exempelvis Dragonbane har. Och iom FL:s goda rykte tror jag inte att det är någon fara alls. Alien som varumärke låg knappast på sin topp heller. Och även om Bladerunner 2049 mer än levde upp till förväntningarna så kom den 2017.
Jag tror också att det har att göra med att zombie-apokalyps var ett hål i Ligans galleri. Det plus att det säkert inte skadade att Skjut dom I huvudet hade rätt stor svensk uppmärksamhet förra året. Inte för att vildhallon spelar i samma division storleksmässigt, men det visade ju att det fanns ett intresse av genren.

Men jag tror att man behöver tänka på vilka nischer som Ligan inte täckt ännu. Fantasy känns ju väldigt smockat med Forbidden Lands, Symbaroum, The One Ring, Dragonbane osv.

Det Ligan inte har är någon av de pastellfärgade lekfulla/barnvänliga rollspelen. Så jag skulle kunna tro att man kanske testar något för yngre snart (läs barnen till de köpstarka 30-40-åringarna som köpt de andra licensspelen). Säg Adventure Time eller något dylikt som är lite udda och lite otraditionellt magiskt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Det Ligan inte har är någon av de pastellfärgade lekfulla/barnvänliga rollspelen. Så jag skulle kunna tro att man kanske testar något för yngre snart (läs barnen till de köpstarka 30-40-åringarna som köpt de andra licensspelen). Säg Adventure Time eller något dylikt som är lite udda och lite otraditionellt magiskt.
Morwhayle?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Nä, du har nog helt rätt i det. Tittarsiffrorna har dalat ordentligt. Men, jag gissar att de som orkade med serien är en stor del av målgruppen. Samt de, som jag, som verkligen uppskattade de första säsongerna.

Även en avslutad och chanserad TV-serie har ofantligt mycket större värde än vad exempelvis Dragonbane har. Och iom FL:s goda rykte tror jag inte att det är någon fara alls. Alien som varumärke låg knappast på sin topp heller. Och även om Bladerunner 2049 mer än levde upp till förväntningarna så kom den 2017.

Så, givet detta lär vi se spel från FL från någon av följande:

  • Willow
  • Conan
  • Highlander
  • Ladyhawke
  • Narnia
  • Labyrinth
  • Predator
  • Akira
  • Pirates of the Caribeean (min önskedröm)
  • O.s.v.
Jag hoppas på Highlander och Narnia, på grund av personliga anledningar, men jag tror nog mer på Pirates of the Caribbean. Efter att de fått fatt på både Blade Runner och Alien känns det som om det borde gå att få tag på även en modernare licens. Och Pirates har för mig en femtioelva gånger större värld att leva runt i. Pirater runt 1750 med inslag av övernaturligt känns som om det går att göra nästan vad som helst i.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Morwhayle?
Sant, det hade jag glömt bort!
Dock är frågan om den fortfarande ingår i deras aktiva kollektion? När släppte de något senast till Morwhayle? Känns som den är lite avdankad, på samma sätt som Oktoberlandet.
 
Top