Vilken IP borde Fria Ligan göra rollspel på härnäst?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Vad som helst bara de släpper det där dåliga d6-systemet! Det blev visserligen mycket mer intressant med stress-tillägget, men allvarligt, nu räcker det.
T2000 och (som det verkar) Blade Runner, använder ett liknande system men där man slår bara två tärningar.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Ligan började som tredjeparts-författare till Coreolis, och Symbaroums författare följde med när Ligan för andra gången köpte Järnringen och är nu en del av ligan. Så både ja och nej.
Ligan har bara köpt Järnringen en gång, men typ så ja. :)
Nya Järnringen som skapade Symbaroum är en del av Fria Ligan nu så det spelet och varumärket är utan tvekan vårt eget IP.
Coriolis skapades av gamla Järnringen och varumärket såldes till Paradox Interactive när gamla Järnringen lade ner 2011. Ligan gav ut nya Coriolis på licens från Paradox under några år, men senare köpte vi "tillbaka" varumärket, så nu är även det hemma hos de ursprungliga kreatörerna igen.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,933
Location
Ereb Altor
Exakt, och dessutom Coriolis och Symbaroum.

En långsiktig strategi ur ett affärsmässigt perspektiv borde vara att flytta fokus från licensierade IP:n över till de man äger själv för att slippa dyra licenskostnader, samt att på sikt bygga vidare på egna IP:n i andra produktlinjer (brädspel, kortspel, skönlitteratur, datorspel eller kanske rent av film/tv)
Ja, jag tog inte med Symbaroum och Coriolis men du har helt rätt. Och jag hade också tänkt så. När Coriolis The Movie kommer behöver FL inga fler licenser!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag hade inte koll på att det fanns en färdig kickstarter och nytt på gång. Gillar mycket med Svärdets Sång, så det var en glad överraskning.
Finns bara förutsättningarna så vet jag att Erik Granström redan har många tankar kring en till bok efter detta, om Alderland. Så potentiellt finns det absolut fler böcker som kommer att komma ut, men det kan vara i ett makligare tempo än man är van vid från t.ex. D&D.

Det finns annars en hel del Free League Workshop till Svärdets sång på DrivethruRPG.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
343
Location
Södertälje/Uppsala
Det finns visst redan ett gammalt Ghostbusters-rollspel som jag undrar om inte År Noll-motorn är baserad på, för i det har man fyra grundegenskaper och slagen görs genom att slå GE+FV antal T6. Skillnaden är att man räknar ihop summan istället för att räkna framgångssiffror.
System d6 -- länk >>>

Varianter av detta system används bland annat i WEG:s Star Wars-rollspel från 1987 (utgivet på svenska av Äspel 1988) och i mitt fantasyspel Gondica (länk >>>).
Det får mig att fundera lite, vad är År Noll-motorn baserad på? Systemgenealogier är alltid intressant. Regelverket i MÅ0 känns som en rätt tydlig utveckling från Svavelvinter-systemet. Och jag har för mig att det ska vara inspirerat av FATE?

Så utvecklingen går något i stil med:
FATE>SV>MÅ0?
Baserat på hur yngre människor pratar om den så borde Vintergatan 5 vara lockande. Jag har dock inte sett den, så jag vet inte om världsbygget eller handlingarna som företas är intressanta, eller om det mer är karaktärerna som bygger serien.
Som en yngre människa skulle jag nog säga att det beror lite på hur man gör den. Grejen är dels att det är ett gammalt barnprogram vilket innebär att en stor del av uppskattningen för serien är en blandning av nostalgi och av att man uppskattar den som just ett barnprogram.

Själv minns jag att jag tyckte att det var de olika planeterna med underliga och bitvis skrämmande varelser som var mest spännande. Men minns jag rätt så fokuserade serien mest på huvudpersonerna och deras relationer.

Annars känns ju Barda som det hade varit en naturlig inkörsport i rollspels- och lajvvärlden.
 
Last edited:

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Det får mig att fundera lite, vad är År Noll-motorn baserad på? Systemgenealogier är alltid intressant. Regelverket i MÅ0 känns som en rätt tydlig utveckling från Svavelvinter-systemet. Och jag har för mig att det ska vara inspirerat av FATE?
Grundegenskap + färdihget = Tärningspöl och räkna framgångar tänker jag mest är från Vampire, skador som sänker ens egenskapsväden förknippar jag med Dr Who rollspelet mer än något annat (men det kan vara jag). Läka genom att använda tex sprit och närhet tror jag är en helt egen grej, men med tydlig inspiration från Story Games / The Forge smaken av indie.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Det får mig att fundera lite, vad är År Noll-motorn baserad på? Systemgenealogier är alltid intressant. Regelverket i MÅ0 känns som en rätt tydlig utveckling från Svavelvinter-systemet. Och jag har för mig att det ska vara inspirerat av FATE?

Så utvecklingen går något i stil med:
FATE>SV>MÅ0?
Version Noll som Tomas H gjorde innan Ligan´s Svavelvinter kom ut har en variant med 2st T6:or för grundegenskaper / grundslaget och kan lägga till T6:or för bla förmågor. Men där räknas resultaten ihop till skillnad från Mutant År Noll. Delvis är väl År Noll baserat på detta (som möjligen inspererats av något annat ännu äldre system).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,933
Location
Ereb Altor
Version Noll som Tomas H gjorde innan Ligan´s Svavelvinter kom ut har en variant med 2st T6:or för grundegenskaper / grundslaget och kan lägga till T6:or för bla förmågor. Men där räknas resultaten ihop till skillnad från Mutant År Noll. Delvis är väl År Noll baserat på detta (som möjligen inspererats av något annat ännu äldre system).
Ja, det stämmer. Grunden till detta ligger i diskussioner på Järnringens gamla forum men till stor del är det Tomas egna tankar. De parades med Svavelvinter och sedan med Apocalypse World för att bli MÅ0.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Ja, det stämmer. Grunden till detta ligger i diskussioner på Järnringens gamla forum men till stor del är det Tomas egna tankar. De parades med Svavelvinter och sedan med Apocalypse World för att bli MÅ0.
Jo precis, massor av indiespel och massor av diskussioner på Järnringens gamla forum är grunden till År Noll-systemet, kan man nog säga. Sen har det förstås utvecklats vidare, inte bara av mig utan även @Nässe
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Själv skulle jag helst se en ny version av Mutant där ambitionen är att både gå tillbaka till spelets kärna Pyrisamfundet och utforska något nytt. Alltså inte Hindenburg och Nordholmia en gång till, utan tidigare bara omnämnda zoner, skogar och byar. Spelet, som inte nödvändigtvis behöver ges ut av FL, utgår ifrån en moderniserad BRP-variant och självklart är @Peter Johnsson spelets illustratör. Möjligen kan spelet heta Mutant År 50 och utspela sig vid ungefär samma tidpunkt som klassikern I reptilmännens klor (kanske 10-20 år efter händelserna där, men i samma geografiska miljö). Jag tror att det skulle kunna bli riktigt coolt.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Själv skulle jag helst se en ny version av Mutant där ambitionen är att både gå tillbaka till spelets kärna Pyrisamfundet och utforska något nytt. Alltså inte Hindenburg och Nordholmia en gång till, utan tidigare bara omnämnda zoner, skogar och byar. Spelet, som inte nödvändigtvis behöver ges ut av FL, utgår ifrån en moderniserad BRP-variant och självklart är @Peter Johnsson spelets illustratör. Möjligen kan spelet heta Mutant År 50 och utspela sig vid ungefär samma tidpunkt som klassikern I reptilmännens klor (kanske 10-20 år efter händelserna där, men i samma geografiska miljö). Jag tror att det skulle kunna bli riktigt coolt.
Det där skulle jag backa omedelbart bums!
Mutant med BRP

C
 
Top