Vilken IP borde Fria Ligan göra rollspel på härnäst?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,291
Location
Kullavik
Sen finns det ju en del bra datorspel och deras franchises som man skulle kunna bygga rollspel av.
Maniac Mansion
Det här skulle iofs kunna bli hur bra som helst i Tales from the Loop/Things from the Flood.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
503
Baserat på hur yngre människor pratar om den så borde Vintergatan 5 vara lockande. Jag har dock inte sett den, så jag vet inte om världsbygget eller handlingarna som företas är intressanta, eller om det mer är karaktärerna som bygger serien.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
De är duktiga spelskapare, vad som helst, men kul och köpvärt om de vågar gå ifrån MYZ motorn för min del ( o andra sidan så får jag ju det med DoD)
C
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,102
Location
Tindalos
Det verkar inte finnas något spel baserat på DC:s superhjältar just nu.

Men eftersom ingen bryr sig om de flesta av dem kanske det räcker med en licens för den populäraste, och då kan man dessutom hålla det på en mer jordnära nivå, som skulle fungera för Ligans regelsystem.

Så nästa rollspel från Fria Ligan blir: The Batman!
Monolith kickstartar nu...

 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
539
Location
Mörkmården (småland)
Masters of the universe
Kommer och använder Cortex.

Men jag skulle säga ett mindre IP: Dominion of the Fallen, en serie böcker och novelleter skrivna av Aliette de Bodard. Gotisk postapokalyps i tidiga 1900-talets Paris med fallna änglar, alkemihäxor, mänskliga drakar och odödliga agenter. Mysterier, politisk intrig, och sarkastiska romanser.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,971
Location
Ereb Altor
Måhända är jag en gammal surgubbe, men jag hoppas att det inte blir fler nya IP på ett rätt långt tag. Än så länge har de lyckats hålla även de gamla produktlinjerna vid liv, men riskerna ökar för varje nytt spel. Fast å andra sidan är det kanske så rollspelsmarknaden ser ut, att köparna vill ha nya, häftiga spel och att de tappar intresset för de befintliga ganska kvickt? Det har FL mycket bättre koll på än jag har.
Ja, FL är ju numera ett stort företag som, även om de är entusiaster i grunden, nog behöver fatta marknadsmässigt kloka beslut. Jag vet inte hur deras organisation ser ut men om jag skulle författa spel på heltid och jobba med distribution, produktion, projektsamordning etc, etc så skulle jag helst göra det och samtidigt få en hyfsad lön för det. Om det innebär att nästa spel som släpps är licensspelet WILLOW RPG istället för det engna ip:t ÄVENTYR I FANTASTIA RPG så hade jag utan att tveka en sekund valt WILLOW.

De har eget IP i Svärdets Sång som de fortsätter släppa grejer till. De flesta har inte skapat något eget spel alls ;)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,017
Location
Sthlm
De har eget IP i Svärdets Sång som de fortsätter släppa grejer till. De flesta har inte skapat något eget spel alls ;)
Är det inte en rätt bra stund sen det kom något till Svärdets Sång?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,876
Location
Nordnordost
Kommer och använder Cortex.

Men jag skulle säga ett mindre IP: Dominion of the Fallen, en serie böcker och novelleter skrivna av Aliette de Bodard. Gotisk postapokalyps i tidiga 1900-talets Paris med fallna änglar, alkemihäxor, mänskliga drakar och odödliga agenter. Mysterier, politisk intrig, och sarkastiska romanser.
Det där tar nog ledningen av saker jag faktiskt skulle vilja ha som rollspel ur den här tråden. Aldrig hört talas om de böckerna förr, men nu blir det att leta upp dem!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Håller med @Måns att om man skall försörja sig på rollspel så är det en smartare business modell att köra på kända IP:n .

Troligtvis kommer fler folk att köpa ditt rollspel om ett känt ip är kopplat till rollspelet än om du släpper ditt eget rollspel knäckebrödsriddarna från knäckebröhult.

Om rollspel är din main source of income så vill du sälja , säljer du inte så får du heller inte mat på bordet .
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,291
Location
Kullavik
De har eget IP i Svärdets Sång som de fortsätter släppa grejer till. De flesta har inte skapat något eget spel alls ;)
Exakt, och dessutom Coriolis och Symbaroum.

En långsiktig strategi ur ett affärsmässigt perspektiv borde vara att flytta fokus från licensierade IP:n över till de man äger själv för att slippa dyra licenskostnader, samt att på sikt bygga vidare på egna IP:n i andra produktlinjer (brädspel, kortspel, skönlitteratur, datorspel eller kanske rent av film/tv)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Exakt, och dessutom Coriolis och Symbaroum.

En långsiktig strategi ur ett affärsmässigt perspektiv borde vara att flytta fokus från licensierade IP:n över till de man äger själv för att slippa dyra licenskostnader, samt att på sikt bygga vidare på egna IP:n i andra produktlinjer (brädspel, kortspel, skönlitteratur, datorspel eller kanske rent av film/tv)
Ursäkta min okunskap men coriolis och synbaroum är väll licenser som fria ligan tatt över efter Järnringen och inget som dom själva utvecklat in house ?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,017
Location
Sthlm
Ursäkta min okunskap men coriolis och synbaroum är väll licenser som fria ligan tatt över efter Järnringen och inget som dom själva utvecklat in house ?
Ligan började som tredjeparts-författare till Coreolis, och Symbaroums författare följde med när Ligan för andra gången köpte Järnringen och är nu en del av ligan. Så både ja och nej.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ligan började som tredjeparts-författare till Coreolis, och Symbaroums författare följde med när Ligan för andra gången köpte Järnringen och är nu en del av ligan. Så både ja och nej.
Tack för förtydligande
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Vad som helst bara de släpper det där dåliga d6-systemet! Det blev visserligen mycket mer intressant med stress-tillägget, men allvarligt, nu räcker det.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,204
Ursäkta min okunskap men coriolis och synbaroum är väll licenser som fria ligan tatt över efter Järnringen och inget som dom själva utvecklat in house ?
Coriolis utvecklades som sagt av Järnringen och togs över av Paradox (tror jag) när de la ner första gången (2011). Nu har dock Ligan sedan några år köpt tillbaka varumärket.
 
Top