Vilken franchise borde bli rollspel för barn?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,882
Bamse. Man bor bland kullarna och gör olika uppdrag. Hämta ingredienser för dunderhonung åt farmor, vakta Lille Skutts morotsland eller testa uppfinningar åt Skalman. Antagonisterna är vanligtvis Krösus Sork, Knocke och Smocke eller vargkusinerna. Sedan kan det ju komma längre mer episka kampanjer med skattjakter, onda häxor o.s.v.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Franz;n340032 said:
Bamse. Man bor bland kullarna och gör olika uppdrag. Hämta ingredienser för dunderhonung åt farmor, vakta Lille Skutts morotsland eller testa uppfinningar åt Skalman. Antagonisterna är vanligtvis Krösus Sork, Knocke och Smocke eller vargkusinerna. Sedan kan det ju komma längre mer episka kampanjer med skattjakter, onda häxor o.s.v.
Jag började skissa på ett postapokalyptiskt Bamsespel med undertiteln Förbrända kullar en gång, men tror inte att jag kom någon vart... :cool:
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Att inte Cirkeln blev rollspel när böckerna var som störst är rätt mysko.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Nuförtiden finns det ju ganska mycket schysst fantastik för barn i serie/film/bok-format att ösa ur och jag tror många av dem skulle funka bra.

Annars tänker jag Star Wars, för 10-åringar har det varit en av de största grejerna hela deras liv - tecknade serier, leksaker, allt. Konstigt faktiskt att det inte finns ett barnspel där utan bara supertjocka böcker för en äldre publik.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Franz;n340045 said:
Star Warsböcker för barn verkar ha en brokig historia, åtminstone om man ser till namnöversättningarna :D
Mmmm. I en översättning jag hade tror jag Chewie hette "Tuggbuss" och kallades för Tuggis =)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,607
Location
Uppsala
Läste första delen i Brandon Sandersons Skyward nyss. Ungdomsbok som skulle göra sig väldigt bra som rollspel. Kanske någon av alla ungdomsböcker-turned-movies? Maze Runner, Her Dark Materials, etc?
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
477
Location
Uppsala
Svarte Faraonen;n340091 said:
Harry Potter är väl egentligen störst hos åttio- och nittiotalister?
Som störst ja, men om 10-talisterna hemma hos mig är något att gå på så är återväxten ganska stark. :)
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Monokel;n340095 said:
Som störst ja, men om 10-talisterna hemma hos mig är något att gå på så är återväxten ganska stark. :)
Det är svårt att hitta en mellanstadieelev som inte har läst åtminstone de tre första böckerna. Handbok för superhjältar och Lassemajas detektivbyrå är dock också ganska stora.
Överlag har svenska mysmysterier har gjort en stark återkomst de senaste tio åren. Du vet. Listiga tjuvar och snälla men lätt korkade poliskonstaplar som behöver hjälp ifrån några kluriga barn för att lösa brott. Så ett detektivspel i den andan hade nog inte varit fel.
 

Poromaa

Veteran
Joined
3 Jul 2016
Messages
90
Trockel;n340079 said:
Medhåll. Man bävar i andanom inför utsikten att faktiskt konstruera ett passande äventyr men världsbygget är onekligen löftesrikt. Monsterboken kunde nog också bli läsvärd, jag har i annat sammanhang redan stulit Isfrun och har inga tankar på att lämna henne åter.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Vad mina syskonbarn (fyra tjejer mellan 4 och 9 år) skulle älska: Frost

Vad jag själv vill spela: Doktor Snuggles
 
Top