Vilken franchise borde bli rollspel för barn?

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
480
Location
Uppsala
Nässe s tråd om Legendarerna fick mig att fundera över vad det finns för filmer/böcker/tv-serier/seriealbum/tv-spel/franchises som skulle passa att göra barnvänliga rollspel av.

Legendarerna är på många sätt ett klockrent exempel - serien handlar ju om att det går runt och äventyrar, inklusive besök i dungeons. Ska man väga in hur stort intresset kan vara så är det däremot inte en klockren idé - seriealbumen finns inte översatta till svenska och intresset för tv-serien hade rimligtvis sin topp när den gick som ett av programmen i Sommarlov nu i somras.

Så vilka andra serier skulle passa? Vad borde vara nästa stora grej efter Elosos Handbok för superhjältar?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,147
PAX, Star Stable eller kanske Warriors som en variant av Secret of Cats (Fate). I synnerhet Star Stable som har så många tusen spelare tror jag hade fungerat ypperligt.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
480
Location
Uppsala
Gurgeh;n339989 said:
Jag säger väl Harry Potter, eftersom någon borde säga det.
Sant! Verkar gå att hitta en del hemmabyggen online, men kan inte hitta något officiellt spel.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,894
Location
The Culture
Monokel;n339990 said:
Sant! Verkar gå att hitta en del hemmabyggen online, men kan inte hitta något officiellt spel.
Det finns tyvärr inget. JK Rowling vill inte att andra ska leka med hennes leksaker.

När jag ägnat ett par sekunder åt att tänka kom jag på att jag nyss tittade igenom hela serien The Dragon Prince på Netflix, och hade mycket roligare än jag trodde att jag skulle ha. Världen skiljer sig inte så mycket från generisk fantasy, men det borde finnas ett rollspel baserat på serien, och det rollspelet borde vara lämpligt för barn.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
480
Location
Uppsala
Skarpskytten;n340011 said:
Ja! One Ring/MERP med förenklade regler och en naivare värld. Förvånad över att det inte har gjorts, faktiskt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Transformers!

Fast det är nog lite för sent, typ alla vi som gillar Transformers nu är väl 30+.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Sedan, om Turtles och Toxic Avenger kunde bli barn-franchises så tänker jag egentligen att precis vad som helst borde kunna bli ett rollspel för barn. Så… Lovecraft-mythosen kanske? Kult?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Monokel;n340012 said:
Ja! One Ring/MERP med förenklade regler och en naivare värld. Förvånad över att det inte har gjorts, faktiskt.
Exakt. Alla spelar unga hober; resande, utforskning, mysterier, problemlösning. Om det blir strid måste man fly eller ge sig. Licensägarna kan ringa mig!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Pokémon (fast det finns såklart)
Ninjago?
Lassemajas detektivbyrå?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Lego - som något slags multiversum med de olika legovärldarna. Givetvis synkat med figurregler och avancerade byggregler.

Minecraft - Med fokus på basbyggande och crafting-regler samt äventyrande och upptäckande. MÅ0-hack?

Miracolous - Superhjältar i Paris, settingalternativ till Handbok för superhjältar, med lite specialregler.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
480
Location
Uppsala
krank;n340014 said:
Sedan, om Turtles och Toxic Avenger kunde bli barn-franchises så tänker jag egentligen att precis vad som helst borde kunna bli ett rollspel för barn. Så… Lovecraft-mythosen kanske? Kult?
Ser fram emot att se Helmgast och Elso samarbeta kring Sagospelet Kult.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Om man vill tjäna ALLA PENGARNA:

Fortnite.

Eller ja, det är vad jag tror är det nuvarande Stora Heta bland kidsen iaf. Att döma av en del statistik jag sett.
 
Top