Du kan gärna släppa dina grovt tilltagna liknelser. De tillför ingeting till diskussionen. Ska du använda liknelser kan du hemskt gärna göra den aningens mer nyanserade, som det är nu bidrar det bara till att sänka stämningen i diskussionen.
Jag förstår alldeles väl vad du menar utan att du ska behöva känna att du måste förklara på en idiots nivå vad ditt grundläggande argument är.
Och det tillförde exakt vad då?
Mina liknelser är bra precis som de är, enkla för att man ska inse att komplex idioti, fortfarande endast är idioti

Nej fullt skämt åtsido.
Att det är svårt att få tag på kunskapen att faktiskt smida ett svärd går jag med på.
Framförallt i och med smeders envishet och ovilja att dela med sig av yrkeshemligheter.
Detta är däremot inget som gör VAPENSMIDE (inte svärdssmide, VAPEN, dvs allt som är smitt som gör Ob-skada så vitt mig anbelangar) till något som är en helt annan färdighet än annat smide.
Du har en grov poäng där, får ursäkta att jag drog parallellerna mellan svärdsmide och vapensmide i allmänhet.
Men huruvida att det borde skilja sig att vara två färdigheter eller inte, jag säger ja det ska vara två och du säger nej det ska vara en. Jag tror inte vi kan komma vidare överens i den frågan annat än med en möjlig kompromiss.
Mitt förslag: Göra dem besläktade(jag vet att detta går emot det jag tidigare sagt om besläktade färdigheter i tråden men detta är ett lysande exempel på vad som bör vara besläktat) och således göra att man med +ob1t6 i svårighet kan smida "vapen" med grovsmide, och smida spik och hästskor med +ob1t6 mot vapen/rustningssmide.
Och hur vida svårt det är att smida en yxa, plog,lie osv har jag ju ingen personlig aning om och jag köper absolut ditt intresse och utbildningsområde som en större expertis än mig där.
Så jag känner att det här sidospåret håller på att bli för varmt så jag är fullt villig att kompromissa med vad jag tycker i just denna fråga.
Varför jag tycker att det ska vara två skiljda färdigheter beror mestadels på att det är så olika kunskapsområde med alla hemligheter och sådant. Visst en bysmed kan säkert göra ett vapen om han får se ett, känna på det och öva några gånger på att smida ett, men de flesta bysmeder har inte riktigt tillgång till andra vapen än de verktyg som kan användas som detta.
Men skulle han få tag på ett svärd(för enkelhetens skull) och studera det så kan han nog säkert kopiera det efter en tid med +ob1t6 i svårighet.
/Poseur tycker tråden är för viktig för att göra ogästvänlig