Nekromanti Vilken färdighet vill du (inte) se i Eon IV

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Det är en utmärkt regel och precis nåt sånt jag tänkte på förut när jag sa att det borde finnas nån form av gemensam ökning för besläktade färdigheter.

Har tänkt lite på en husregel om man tycker att det är jobbigt att fippla med färdigheter. Det är helt enkelt som så att man sätter ut sina grundchanser som vanligt och sedan helt sonika lägger dit fem på alla sina yrkesfärdigheter, eller typ 11 om man inte har nån grundchans i det. Sedan har man givetvis en hög med valfria. Alternativt lägger man dit 8 enheter eller nåt (fast då får man ju räkna ändå).
Det löser ju även problemet med att alla "normala" spelarkaraktärer har 5-6 i alla färdigheter utom tre-fyra (typ en vapenfärdighet och några till, beroende på yrke) stycken som dom har 15 i.
Inget jag skulle spela med, men något jag skulle uppmuntra mina spelare att tänka på när dom skapar karaktärer.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Well tycker det är en skum idé, speciellt med de dåliga exemplet du gav. Det är sjukt stor skillnad på att brygga öl jämtemot att bränna brännvin och sprit.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Ok, jag har väldigt dålig koll på alkoholproduktion, men ta till exempel Ashariska och Lägre Jargiska. Språken är besläktade och man kan välja att lägga till en tärning för att slå mot den andre om man saknar den första. Är det då inte också logiskt att man lättare blir bättre på exempelvis Ashariska och man redan kan väldigt bra Lägre Jargiska?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Du har en viss poäng där just när det kommer till språk. Kan man ett språk väldigt väl så torde det vara enklare att lära sig ett närbesläktat språk, liknande uttal, grammatik och liknande ord.

Du har en poäng faktiskt, typ om man är duktig på räkna så borde det vara enklare att bli duktig på tex bokhållning. Men frågan är ju snarare hur långt man ska dra besläktandet.

Överleva är det närbesläktat med växtlära?Jakt?Spåra?Djurlära?

Räkning är det närbesläktat med bokhållning?Magiteori?Krigsföring?

Etikett är det besläktat med diplomati?Kulturkännedom?Historia?Skummraskaffärer?Språkfärdigheter?

Liksom inte helt enkelt att svara på istället tycker jag.

Sen har vi färdigheter som typ berättarkonst? Borde inte det rimligtvis vara besläktat med ALLA sociala färdigheter då man är duktig på att få folks uppmärksamhet och få folk att lyssna.


Så njae, mer övertygande innan du får mitt stöd i alla fall. Tykcer det är lite väl underligt.



/Poseur
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har semi-projekt going on ang. filosofi i Mundana, mesti form avkonstant namedropping av filosofer. En del av detkommer nog smyga sig in i Västlandenmodulen, mycket av det andra är kopplat till Thalamurr, Colonan och/eller Stora Arkipelagen, vi får se vad det blir av det.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag älskar bibliotekskunskap, akademiker blir alltid styvmoderligt behandlade i alla rollspel, jag tycker den ska vara kvar. Om inte annat sätter den mycket färg på karaktärer, i det att den sänder ut direkta "hon är en bokmal"-signaler. Lööööv.

Filosofi måste vara kvar.

Skidor & skridskor är running gags för att de är så sjukt smala, så de färdigheterna måste också vara kvar.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Till triviala färdigheters försvar

Hur det än är så vill ingen skapa en roll och tvingas lägga massa poäng på en helt onödig och ovettig färdighet som aldrig kommer användas i spelet whatsoever.
Inte i Solar System nej, för det systemet följer en narrativistisk logik, färdigheterna är menade att skapa konflikt, och man får väldigt lite poäng att sätta ut, eftersom idén är att man bara har färdigheter som faktiskt kommer spela roll för ståryn; man kann vara världens främsta smed utan att ha smide som stat, om man inte vill ha konflikter ang. smide i narrativet.

Men Eon är simulationistiskt. Färdigheterna är till för att uppvisa -allt- vad karaktären kan, nästan hur trivialt det än är, och man får följaktligen en oerhört stor mängd poäng att fördela på dem. Klart som fan man, med den logiken, kan sätta poäng på färdigheter som inte faktiskt kommer komma i spel, eftersom de ändå tjänar till att definiera karaktären. I Eon kan du inte vara bra på att brodera utan att ha högt i färdigheten brodera, och så ska det vara, även om brodera är trivialt för ståryn, för Eon är ett simulationistiskt spel, och bör så förbli.

Jäjj för triviala, nischade och skumma färdigheter!
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Re: Till triviala färdigheters försvar

Ymir said:
Men Eon är simulationistiskt. Färdigheterna är till för att uppvisa -allt- vad karaktären kan, nästan hur trivialt det än är, och man får följaktligen en oerhört stor mängd poäng att fördela på dem. Klart som fan man, med den logiken, kan sätta poäng på färdigheter som inte faktiskt kommer komma i spel, eftersom de ändå tjänar till att definiera karaktären. I Eon kan du inte vara bra på att brodera utan att ha högt i färdigheten brodera, och så ska det vara, även om brodera är trivialt för ståryn, för Eon är ett simulationistiskt spel, och bör så förbli.

Jäjj för triviala, nischade och skumma färdigheter!
Jag håller med Ymir till 1000% i den här frågan. Jag gillar att det är många olika färdigheter. Även fast man kanske inte använder alla så hjälper de till att forma och ge djup åt karaktären!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,625
Location
Rissne
Re: Till triviala färdigheters försvar

EDIT: Fuck it. Ingen är intresserade av en diskussion kring definitionen av "simulationism" kontra "detaljism" så jag drar mig ur innan den börjar.
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Supa = Droga
Kondition; en färdighet som gör att alla inte har nästan exakt samma uthållighet. Kanske skulle man kuna slå ihop den med marsch, så man kan använda den vid fler tillfällen.
Jag skulle vilja se ett system där Baschanserna kanske blir lite mindre viktiga. Men att man inför något som simulerar fallenhet och begåvning. Idag är det svårt att få lättlärda och svårlärda färdigheter. Kanske skulle attributen kunna påverka, kanske något helt annat.
Uthållighet; färdighet som man kan öva upp för att klara av påfrestande situationer, svält, törst, sömnbrist. Gillar inte att detta skall gå på ett attribut.

Inte en färdighet kanske, men RP:s mentala/fysiska hälsa borde faktiskt vara mer än attributet TÅL.

OVER n' OUT - Oreh
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Till triviala färdigheters försvar

Jag kan köpa att smalare färdigheter sätter färg på rollpersoner... Men att det är simulationistiskt? Nja. Nånstans når man en gräns där alltför stor färdighetsdiversifiering snarare skapar logiska luckor. Du är grym på vapensmide, men du kan inte hamra en spik. Du har en färdighet som heter Geografi som täcker hela världen, men kan inte hitta i ett bibliotek om du inte har Bibliotekskunskap.

Framför allt tror jag att det faktiskt hämmar flertalet spelare. Spelare som väljer att spela typ krigare gynnas väldigt mkt eftersom de behöver en stridskonst, möjligtvis också Undvika och nån transportfärdighet för att funka bra i sitt yrke, medan om du vill spela Lärd så måste du skaffa din en miljon färdigheter för att vara av någon nytta. Och hur mycket det än sårar dig att folk tänker i form av nyttotermer när de gör sina gubbar, så är jag ganska övertygad om att så är fallet.


/Hjalle, vill dock inte baka ihop för mycket. Men en del. Med förnuft. Och vissa färdigheter skulle kunna splittas.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Du har en poäng faktiskt, typ om man är duktig på räkna så borde det vara enklare att bli duktig på tex bokhållning. Men frågan är ju snarare hur långt man ska dra besläktandet.
Exakt. Mitt första exempel var dåligt, men det finns många besläktningar som skulle fungera mycket bra.
Etikett är det besläktat med diplomati?Kulturkännedom?Historia?Skummraskaffärer?Språkfärdigheter?
Man behöver inte ta det så extremt. Vad jag menar med besläktningar är alltså de som redan i dagens Eon-system har regelmässiga förändringar, exempelvis Spjut och Kastpjut eller Jakt och överlevnad. Färdigheterna är inte identiska utan endast nära besläktade. Alla kunskaper behöver inte läras in på nytt då mycket redan finns där.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
  • "Äta smör" är en viktig färdighet (stulen från Svenil)
  • Även "Dricka kaffe" finns ju i Svenil och borde finnas i eon.
  • Dessutom kan ju "Röka pipa" vara viktig för den där "Sagan om Ringen"-inspirerade trollkarlen.
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
k7e9 said:
På tal om skridskor så har jag en SLP som följer med gruppen och han besitter både skidor och skridskor. Han har använt skidor ett antal gånger, men aldrig skridskor.
Lite OT men Jag spelade en gång en Mûhadin som fick ta på sig skidorna och åka genom snöstorm för att hämta hjälp till resten av gruppen! :gremgrin:
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Iallafall i hantverksfärdigheter bör besläktningar mellan de olika hantverken skrivas in. inom både smide och träbearbetning är väldigt många av de olika yrkena beroende av nästan exakt samma tekniker.
Så gott som allt smide utförs med olika kombinationer av fem tekniker.
Det enda som en vapen/rustningssmed är bättre på än en grovsmed borde vara att sätta snygga vällar, att härda förmålen på rätt sätt så att skiten inte kröker sig (något som en vettig liesmed skulle kunna göra hursomhelst), samt att slipa fram en jämn och snygg finish.
Skillnaden mellan att göra en kniv/lie/yxa och att göra ett stridssvärd är marginell när det kommer till teknikerna.
Likaså är skillnaden mellan att göra en stålspade med härdat blad inte så stor från att hamra ut ett harnesk.
Summan av kardemumman:
I princip alla smidesyrken skulle kunna slås ihop till ett.
Jag har gått en heltidsutbildning i smide i drygt fyra månader och skulle utan några större problem kunna knacka till ett skapligt svärd.
Det skulle inte vara snyggt, härdningen skulle vara ojämn, men det skulle vara vasst, rakt, och framförallt:
Smitt av någon som på intet sätt är en vapensmed.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Iallafall i hantverksfärdigheter bör besläktningar mellan de olika hantverken skrivas in. inom både smide och träbearbetning är väldigt många av de olika yrkena beroende av nästan exakt samma tekniker.
Så gott som allt smide utförs med olika kombinationer av fem tekniker.
Det enda som en vapen/rustningssmed är bättre på än en grovsmed borde vara att sätta snygga vällar, att härda förmålen på rätt sätt så att skiten inte kröker sig (något som en vettig liesmed skulle kunna göra hursomhelst), samt att slipa fram en jämn och snygg finish.
Skillnaden mellan att göra en kniv/lie/yxa och att göra ett stridssvärd är marginell när det kommer till teknikerna.
Likaså är skillnaden mellan att göra en stålspade med härdat blad inte så stor från att hamra ut ett harnesk.
Summan av kardemumman:
I princip alla smidesyrken skulle kunna slås ihop till ett.
Jag har gått en heltidsutbildning i smide i drygt fyra månader och skulle utan några större problem kunna knacka till ett skapligt svärd.
Det skulle inte vara snyggt, härdningen skulle vara ojämn, men det skulle vara vasst, rakt, och framförallt:
Smitt av någon som på intet sätt är en vapensmed.

Wooot?

Alltså vem som helst med en hammare, smedja och järn, kol och lite annat kan smida en vass platt järnbit. Men bara för det är det inget svärd.
Inte ett svärd i dess rätta bemärkelse åtminstone.

Så ja vem som helst kan göra ett vasst föremål, alla kan dock inte göra ett hållbart, rakt, smidigt ,rätt härdat och balanserat vasst föremål med två eggar som är runt en meter långt.

Ungefär som att säga att alla människor kan måla ett porträtt bara man ger de penslar, kanvas, penslar och lite annat men inte fan blir dom en van Gogh för det.


/Poseur, nej snälla ingen ta upp huruvida Gogh är en bra konstnär eller inte.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Re: Till triviala färdigheters försvar

Färdigheter:

Knarka (bestältat med supa och växtlära)
Ljuga/Bedra (från övertala)
Djurlära delas upp i två färdigheter:

Monsterlära: Kunskap om monster och andra varelser som inte finns överallt. Typ Fenixar, Hyggelmonster, jättespindlar och seianhästar. Ger kanske kunskap om monsters magiska förmågor, men kanske inte.

Djurlära: Kunskap om alldagliga djur som hästar, kor, oxar, mammutar, murvelbestar, jättebävrar och svartsvin.

Växtlära förklaras att det handlar om att känna igen växter, möjligen torka och förvara dem, skörda dem, eller göra enklare grötomslag.

Alkemi utvecklas så man får regler på hur man gör enklare salvor och dekokter som inte är magiska av växt och djurdelar. Typ DoDs extraktlära.

Ockultism delas upp i fler färdigheter:

Teologi, kunskap om stora religioner, alltid specat mot RPs religion om denne har någon.

Ockultism, kunskap om folktroer, vidskepelser och annat liknande. Typ, kunskap om magiska företeelser i naturen och annat. Ger kanske kunskap om magiska monsters magiska förmågor, men kanske inte.

En kategori vapen, som kanske skulle kunna vara en hel kategori, men kanske tre stycken:
Tillhyggen, enhandade, flaskor, stop, spett och hjälmar
Tillhyggen, tvåhandade, gûrder, stolar, bord och dörrar
Tillhyggen, kastade, stop, flaskor, kroppkakor och skorpor.
 

Virvelmoln

Veteran
Joined
16 Jan 2010
Messages
73
Location
Borlänge
annorlunda färdigheter

Fantisera, låter din karaktär undfly verklighetens bitterhet och/eller utveckla kreativa banor.

Lyda, för att effektivt göra som din herre säger åt dig utan att uppröra...

Stå stilla, för att kunna efterlikna en vaxfigur så effektivt som möjligt, kan vara effektivt för att göra folk förundrade eller stå kroki, går även använda med långvarig gömma.

Psykologi..i medeltida form, hur det nu artar sig.(kanske redan finns...?)Bra för att bli galen eller bota galenskap, brukar förmodligen användas i kyrkig biktning med förklaringen att djävulen är orsaken till de känslor och tankar som korumperar personen i stället för en trasig uppväxt eller liknande..

Edit:
Äta/provsmaka, för att kunna avgöra hur god maten/vinet är och vilka detaljer som är mer eller mindra lyckade. Viktigt för att lära upp kockar och avsmaka sin egen mat som kock.

Stressvana, som stridsvana men fokuserat på att tåla stress/jobbiga situationer... kanske går in i stridsvana. Men för någon som aldrig stridit men varit med om mycket...
 
Top