Nekromanti Vilken färdighet vill du (inte) se i Eon IV

Bra förslag. Många kunskaps- och hantverksfärdigheter kan bli specialiseringar istället om systemet är lite kraftfullare än bara +1.
 
Bakåt kompatibelt är mer än skoj.
Är det inte bakåt kompatibelt tycker jag man kan kalla nästa utgåva "smurf" 1 och inte Eon4.
 
Re: Vilken färdighet vill du (inte) se i Eon(ANT)

Det är möjligt att problemet är borta i och med trean. har inte mina regler här för att kolla.
 
Håller med om allt som Persson säger. Och det verkar vara en inställning i tråden att man bör slå ihop så mkt som möjligt. Dock så får man kanske införa olika kostander på färdigheterna för att passa med tidigare böcker. Tänk på alla stackars npc i äventyren som slösat en massa poäng på färdigheter som bör slås ihop. :gremsmile:

Apropå bakåtkompatibilitet, så ser jag det som väldigt viktigt eftersom Eons styrka är i mycket den stora mängd splattböcker. Med tanke på den låga utgivningstakten och den svagare marknaden för rollspel, så kommer de nog inte kunna ersättas under min livstid...
 
Bakåt kompatibelt är mer än skoj.
Är det inte bakåt kompatibelt tycker jag man kan kalla nästa utgåva "smurf" 1 och inte Eon4

I så fall får det gärna heta smurf 1 för min del. Vill hellre ha bra regler och en schysst spelvärld än nostalgisk idioti men det det är bara jag.
Bakåtkompabilitet i all ära men ibland blir det bara kasst. Jag spelar hellre Eon IV som ett bättre spel än EON I med förhoppningsvis bättre regler som ger en inspiration och känsla för världen. Ta Noir, där känner man tyngden i handen av vapnet när de röda myningsflammorna spottar ut blykula efter blykula medans ens ansikte blir nerstänkt utav de vackra röda dropparna ifrån bedragarens huvud.
Sådan känsla av regler har jag bara fått av Noir, och det är fräscht, det är coolt.
Reglerna skall bidra till en spännande upplevelse och stämma överens med spelvärlden i övrigt.

Att inte våga utveckla sina regler i och med nya upplagor av spelet; ja då skulle vi väl ungefär hela bunten sitta och dungeoncrawla i D&D 1 ed.
Eller dö i Eon att skära sig på matkniven.
Nej utveckling är bra för hela rollspelsvärlden och fantasygenren specifikt. Behövs nyare, moderna och bättre regler som gör spelupplevelsen mer genuin och trovärdig (i fiktionen).

Så nej bakåtkompabilitet är inte eftersträvsamt till 100% men däremot bör de fiktiva delarna av ett spel vara det, regler däremot skall göra det möjligt att spela i fiktionen på samma sätt som fiktionen är tilltänkt.



/Poseur är inte lika gnällig som han låte.
 
Fummel totally OT

Du lär slå minst tre sexor på grundslaget för att fumla i Eon III, förutom i strid då förlorar du auto viniten om du fumlar på 2 sexor, men kräver fortfarande 3+ för fummeltabell(eller liknande)



/poseur
 
Vad sägs som att ta bort alla vapenfärdigheter och ersätta dem med stridskonster? Alla som slåss gör det på sitt speciella sätt, antingen kan de ha lärt sig själva eller så kan de ha blivit tränade. Väldigt simpel idé och i mina ögon mycket mer realistiskt. Det första Skymningshem (med Eonregler) hade det systemet om inte jag minns fel.

Mycket bra inlägg! +1

Tycker absolut att detta kan tänkas på till IV:n.
Speciella krigar-klasser som vapenmästare och riddare m.m. kan få specialpoäng att köpa tekniker för medans vanligt folk får nöja sig med ett moment och kanske en teknik.


/Poseur gillar
 
Medhåll. Att försöka hålla Eon fullständigt bakåtkompatibelt är att begränsa sig till år 1996:s nivå inom speldesign, och dessutom att ignorera de förslag och tankar som har luftats av en livaktig skara spelare under femton års tid. Vissa inkonsekvenser i världen, till exempel befolkningssiffrorna, är en elefant i rummet som det inte går att ignorera, oavsett hur mycket man hänvisar till "bakåtkompatibilitet".
 
Slå ihop så mycket som möjligt.

svärd, yxa, klubba etc = enhandsvapen
storsvärd, storyxa, bambamklubba = tvåhandsvapen
spjut, lans, stav osv = spjutvapen eller nått
slagsmål, kniv, = handgemäng

Slå ihop alla sociala färdigheter till ett.

Färre kunskapsfärdigheter som är bredare. De sju fria konsterna kanske.

Alla hantverk blir hantverk

Ge istället specialiseringarna en betydligt starkare funktion.

Jag är lite klyven till detta, då jag tycker att en utav charmen med Eon är just femtioelva färdigheter men samtidigt så behöver det bli lite lättare, enklare och modernare och tappa ner antalet aningen.

Kan tycka att det är en bra idé men jag ska inte säga att jag dock gillar den. Jag hade hellre, mycket hellre haft ett mellanting där man verkligen funderar på om det är nödvändigt att ha kvar en färdighet, där man byter ut, eller slår ihop färdigheter men tycker man bör akta sig lite grann för att slå ihop för mycket.

Mycket av charmen med alla olika färdigheter är att man kan skapa mer trovärdiga rollpersoner.
Som exempel kan man ha en person som är en skicklig apotekare och har därmed mycket i växtlära, men suger totalt på att klara av andra saker i skog och mark än att leta örter i skogens utkant.

Slår man däremot ihop massa färdigheter till "vildmark" så försvinner charmen med detta och plötsligt kan ens apotekare klara sig dagar i vildmarken, jaga älg, spåra djur och människor och dessutom bygga avancerade vindskydd, utöver att kunna samla örter och växter.




/Poseur, lite skeptisk
 
Jag ser hellre utveckling och förändring mot det positiva.

Charmen med Eon är ju trots allt möjligheten att välja och vraka mellan alla olika frivilliga regler.

Vill man ha fler olika färdigheter tar man helt enkelt och dammar av en EON III sen.

Men om det förändras vill jag se Errator som förklarar vad man gör när ens färdigheter klumpas ihop, när grundegenskaper ändras och gud vet vad.

PS. Gillar fördjupningar á la Drakar och Demoner., så Perssons förslag är bra!

EDIT: EON IV får gärna bryta ner och bygga upp så länge som jag får en mysig Errata där det står (multiplicera alla befolkningar i länger med X och dela alla priser för vapen och rustning med Y, etc.
 
Det var precis det jag ville ha fram med det inlägget. Liksom vissa saker är bara för inkonsekventa för att ignorera. Ta datorbranschen som jämförelse, utan utveckling hade vi vart typ här och datorerna hade sett ut som något som hoppat ut ifrån fallout 3.



/Poseur, det gäller framför allt demografin
 
Såvitt jag har förstått det sen tidigare kommer det komma in ett nytt specialiserings system i Eon IV som är markant mycket mer specialisering än tidigare.



/Poseur
 
Ja, just de många färdigheterna tycker jag om i de flesta fall -- så länge de är knutna till karaktärens identitet. Att göra skillnad på "tunnbindare" och "hjulmakare" är till exempel helt okej, eftersom det understryker en reell skillnad i spelvärlden, att olika hantverkaryrken är synnerligen specialiserade och ingår i olika skrån. Däremot är sådant som åtskillnaden mellan skidor och skridskor inte lika tydligt identitetsskapande, och kan därför försvinna.
 
Som sagt... Är det Eon som diskuteras, eller Smurf 1? Trender i vad som anses vara "lagom antal färdigheter" kommer och går; personligen tycker jag att en relativt stor mängd färdigheter är en del av Eons charm.

Vi skulle säkert kunna dela upp färdigheterna i Veta, Slåss, Upptäcka och Trolla; frågan är varför.

Ursäkta om det låter beskt, är absolut inte bara riktat mot dig.
 
LordTengel said:
Som sagt... Är det Eon som diskuteras, eller Smurf 1? Trender i vad som anses vara "lagom antal färdigheter" kommer och går; personligen tycker jag att en relativt stor mängd färdigheter är en del av Eons charm.

Jag måste bara, av ren morbid nyfikenhet, fråga: Är det någon som kommer att tvinga dig att byta till Eon IV? Kommer någon att samla in och tippa alla exemplar av Eon III i havet?

Om Eon III funkar som du vill och IV inte gör det, är det inte bara att spela III då?

Jag har nog aldrig riktigt fattat den här sortens diskussioner. "Jag tycker om det som det är, alltså får inte nästa version ändra på för mycket" - jag förstår inte argumentet. Om du trivs med nuvarande har du väl ingen anledning alls att bry dig om nästa?
 
En viss logik kan finnas i det. Om man inväntar nytt material till spelet kan det kännas dystert om det inte är regelmässigt kompatibelt med den version man har valt att använda.
 
krank said:
Jag måste bara, av ren morbid nyfikenhet, fråga: Är det någon som kommer att <span style="font-style: italic;">tvinga</span> dig att byta till Eon IV? Kommer någon att samla in och tippa alla exemplar av Eon III i havet?

Om Eon III funkar som du vill och IV inte gör det, är det inte bara att spela III då?

Jag har nog aldrig riktigt fattat den här sortens diskussioner. "Jag tycker om det som det är, alltså får inte nästa version ändra på för mycket" - jag förstår inte argumentet. Om du trivs med nuvarande har du väl ingen anledning alls att bry dig om nästa?

Att man gillar ett system i stort betyder väl inte att man inte tycker det finns utrymme för förbättring? Och då, om nån ändå frågar efter ens åsikt, är det väl enbart smart att påpeka det man tycker är bra och inte behöver ändras likaväl som det man hoppas kommer förnyas?
 
LordTengel said:
Som sagt... Är det Eon som diskuteras, eller Smurf 1? Trender i vad som anses vara "lagom antal färdigheter" kommer och går; personligen tycker jag att en relativt stor mängd färdigheter är en del av Eons charm.

Vi skulle säkert kunna dela upp färdigheterna i Veta, Slåss, Upptäcka och Trolla; frågan är varför.

Ursäkta om det låter beskt, är absolut inte bara riktat mot dig.

Fördelen är att du slipper allt tänk på besläktade färdigheter. Det skapar också ett större utrymme för mer dynamiska strider. Ta mitt förslag på färdigheten handgemäng. I det härliga barslagsmålet på den Gyllene grisen i Jarla så rullar du hela tiden mot handgemäng, oavsett om du tar tag i en kruka, dolk eller sparkar den fete tiraken som ställer till med besvär. Det blir också enklare för nya spelare att komma in i reglerna.

Men visst motivera gärna varför det behövs en färdighet för hjälmkrossare och en för yxa. På vilket sätt kommer huggen som utdelas se (radikalt) olika ut? Är det då inte bättre med specialiseringar inom breda färdigheter?

EON IV behöver ju bara vara bakåt kompatibelt med vapenmästaren och magiboken i princip och de modulerna kan man ju onödigförklara ifall grundreglerna tar med det man behöver. Ändra stats på NPC:er i värld,ras och äventyrsböcker är ju inte så svårt för en pojke/flicka med funktionell fantasi. Even a monkey could do it.

Min utgångspunkt är inte vad jag behöver för att spela eon på ett bättre sätt. Mina behov har jag husreglat med i åratal. Jag tänker på hur neogames ska locka fler nördar till sitt sortiment och då är det smart att beakta: 1. Trender för att locka de redan insatta 2. Enkelhet för att locka nybörjare.
 
Folk har ju ändå rätt att uttrycka vad de tycker är bra med ett spel och hoppas att tillverkarna lyssnar på deras åsikt oavsett vad den är.

Däremot vad tillverkarna gör är ju en helt annan sak.

Du som spelkonstruktör lär väl ändå förstå att folk ser spelen som någonting kärt, både de som skapat dem och de som spelar dem. Och kan man då försöka påverka en ny version åt det hållet man önskar så är det väl bara bra.

Man har ju precis som du säger ingen skyldighet att spela en ny version om man inte gillar den, så då är det ju bättre att försöka påverka innan den trycks så att man får den mer som man vill ha den. Speciellt då om tillverkarna frågar efter förbättringar osv.

Men du har en klar poäng i det du skriver, försöker bara se det ifrån ett bredare perspektiv.


/Poseur
 
krank said:
Om Eon III funkar som du vill och IV inte gör det, är det inte bara att spela III då?

Jag har nog aldrig riktigt fattat den här sortens diskussioner. "Jag tycker om det som det är, alltså får inte nästa version ändra på för mycket" - jag förstår inte argumentet. Om du trivs med nuvarande har du väl ingen anledning alls att bry dig om nästa?

Därför att det finns väldigt många utlovade moduler som om Eon IV blir för annorlunda inte kommer vara kompatibla med Eon III. Väldigt mycket saknas fortfarande till det gamla Eon.

Sedan är det väl inte bara negativt med nya versioner av ett rollspel, men själv ser jag hellre att mer krut läggs på att få ut moduler!!!
 
Back
Top