Vilken är er favoritdel av världsbyggande?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,380
Mat? Länder? Monster? Hur magi fungerar? Sociala roller i samhället? Religion? Knark? Varför äventyrare är en grej?

Vad har ni roligast med att skriva?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Att bli klar. Omformulerat att lyckas med utmaningen att ro i hamn med en värld som är solid nog att spela i. Om man är lite mindre meta så är det att komma på och utveckla världens hemligheter som jag gillar mest. Det som jag hoppas ska bli en del av fokuset för spelarna och rollpersonerna.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Mat? Länder? Monster? Hur magi fungerar? Sociala roller i samhället? Religion? Knark? Varför äventyrare är en grej?

Vad har ni roligast med att skriva?
Jag har mest med saker som kan fungera som “hooks” för äventyr/scenarion. Bara need to know-info, låta fantasin fylla i resten

Är inte mycket för detaljer mao, mer en snygg övergripande beskrivning :). Med illustrationer! Älskar dem
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
Sammanhang och konsekvenser. När jag klura lite på vem som gör vad och sedan funderar på något annat och inser att "Oj! Det är ju så det hänger ihop!"

Då känns det som att fantasin får eget liv.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Den stora bilden, hur den här världen är, känns och vad den handlar om. Det tycker jag är fascinerande och roligt.
Att sitta och skriva på en värld, utanför vad som är relevant för de närmaste spelomgångarna, tror jag inte roar mig.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,317
Location
Helsingborg
För de som snackar med mig så är det knappast någon överraskning att politik samt byggandet av mytologi och konspirationer ligger mig varmt om hjärtat.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Skapa kulturer som känns som sin egna sak istället för bara en fantasy version av något existerande.
Alternativ ta en existerande/historisk kultur o lista ut hur den förändras i en värd som har saker som alver, ankor o sådant
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,813
När jag börjar med en setting så frågar jag mig själv vad denna setting har som gör den unik från någon annan setting jag sett. Och att komma på svaret på den frågan är amazing!

Vidare så gillar jag att komma på spännande fraktioner och deras konflikter och göra dem som spelvänliga som möjligt. Det är coolt om fraktionerna har så bra och spännande motivationer att man kan ha en kampanj där man spelar den ena fraktionen och sen har en kampanj där man spelar den andra fraktionen och det blir ett helt annan upplevelse!
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
Att sätta in rollfigurernas ovänner, vänner och släktingar på spännande platser.
Jag har gett upp att försöka göra originella kulturer. Jag låter det bli ett alv-Norge och ett dvärg-Egypten och hobbit-brittiska-samväldet utan att skämmas för det.
På sistone har jag också börjat utforska de religionssociologiska konsekvenserna av att drakar finns.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,809
Den centrala konflikten och hur olika kulturer på verkas av den.
Det unika med världen helt enkelt.
 
Top