Vilken är er favoritdel av världsbyggande?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
19,892
Mat? Länder? Monster? Hur magi fungerar? Sociala roller i samhället? Religion? Knark? Varför äventyrare är en grej?

Vad har ni roligast med att skriva?
 
Att bli klar. Omformulerat att lyckas med utmaningen att ro i hamn med en värld som är solid nog att spela i. Om man är lite mindre meta så är det att komma på och utveckla världens hemligheter som jag gillar mest. Det som jag hoppas ska bli en del av fokuset för spelarna och rollpersonerna.
 
  • Kartor, geografi och klimat
  • Folkslag, kultur och religion
  • Historia, hur det ovan och nedan hänger ihop (jag är väl en skam för mitt yrke som sätter det ovan före det förflutna)
  • Fraktioner, deras ideologi, målsättningar och resurser
Namn hatar jag, är kass på det. Klar blir jag typ aldrig.
 
Mat? Länder? Monster? Hur magi fungerar? Sociala roller i samhället? Religion? Knark? Varför äventyrare är en grej?

Vad har ni roligast med att skriva?

Jag har mest med saker som kan fungera som “hooks” för äventyr/scenarion. Bara need to know-info, låta fantasin fylla i resten

Är inte mycket för detaljer mao, mer en snygg övergripande beskrivning :). Med illustrationer! Älskar dem
 
Sammanhang och konsekvenser. När jag klura lite på vem som gör vad och sedan funderar på något annat och inser att "Oj! Det är ju så det hänger ihop!"

Då känns det som att fantasin får eget liv.
 
Hur alla mysterier och weird shit hänger ihop bakom kulisserna, på ett sätt som är kampanj- och äventyrsvänligt. Tror jag.
 
Den stora bilden, hur den här världen är, känns och vad den handlar om. Det tycker jag är fascinerande och roligt.
Att sitta och skriva på en värld, utanför vad som är relevant för de närmaste spelomgångarna, tror jag inte roar mig.
 
För de som snackar med mig så är det knappast någon överraskning att politik samt byggandet av mytologi och konspirationer ligger mig varmt om hjärtat.
 
Skapa kulturer som känns som sin egna sak istället för bara en fantasy version av något existerande.
Alternativ ta en existerande/historisk kultur o lista ut hur den förändras i en värd som har saker som alver, ankor o sådant
 
När jag börjar med en setting så frågar jag mig själv vad denna setting har som gör den unik från någon annan setting jag sett. Och att komma på svaret på den frågan är amazing!

Vidare så gillar jag att komma på spännande fraktioner och deras konflikter och göra dem som spelvänliga som möjligt. Det är coolt om fraktionerna har så bra och spännande motivationer att man kan ha en kampanj där man spelar den ena fraktionen och sen har en kampanj där man spelar den andra fraktionen och det blir ett helt annan upplevelse!
 
Att sätta in rollfigurernas ovänner, vänner och släktingar på spännande platser.
Jag har gett upp att försöka göra originella kulturer. Jag låter det bli ett alv-Norge och ett dvärg-Egypten och hobbit-brittiska-samväldet utan att skämmas för det.
På sistone har jag också börjat utforska de religionssociologiska konsekvenserna av att drakar finns.
 
Den centrala konflikten och hur olika kulturer på verkas av den.
Det unika med världen helt enkelt.
 
Back
Top