Nekromanti Vilken är er favoritbok/genre?

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
kramar om balderk

song of ice and fire är en favorit... bäst faktiskt

sedan har vi ju alltid allt som Feist skrivit... kan lsäa ut en av hans böcker på en dag så bra tycker jag de är

//Netfeed som känner att han bara läst böcker av vissa speciella författare och inte speciellt mycket på breddare grund men det skall ändras då han skall köpa alla Fantasy Masterworks böckerna
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: kramar om balderk

Jo jag känner till det där ganska väl nu :gremwink:

Jo Feist är bra! Och jag måste bara läsa A game of Thrones snart! Kanske blir efter WoT boken jag läser nu (Fires of Heaven) och den andra jag har i bokhyllan (Lord of Chaos)... Sedan så.

men nutill vad jag egentligen tänkte fråga om: Du nämner fantasy masterworks! Vad är det för nått!? Måste bara veta... Det låter ju helt klart spännande!

/Balderk
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
fantasy masterworks

fantasy masterworks är 32 böcker som är det bästa som finns inom fantasy, fortsätter att ges ut med gämna mellanrum

samma sak finns till sf men där är det 42 böcker eller så
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
tolv böcker säger du? okej... då blir det förhör vid den här tiden nästa år! :gremsmile:

Jag köper nog betydligt mer än så... Jag skulle kunna säga 24 böcker! och kanske mer därtill. :gremsmile:

Då ska jag ta mig en titt på sfbok... Finns säkert mer därifrån jag kan beställa därifrån också. En jävla massa mer! För mycket faktiskt... :gremfrown:

/Balderk, läser nog dock inte alla de böckerna :gremwink:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: fantasy masterworks

Okej, var får man reda på vilka böcker det är? Eller är det en samling som heter fantasy masterworks och utger sig för att vara det bästa som finns inom fantasy? :gremgrin:

/Balderk, fundersam
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag rekommenderar genomkollning av rollspelen på sfbok också, man brukar kunna hitta lite äldre saker till frestande nedsatta priser.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: fantasy masterworks

Tack! Då surfar jag över och tar mig en titt!

/Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jag är mest spelare själv och ska imorgon faktiskt köpa mitt första rollspel (Tribe 8)... men man kan ju alltid hitta något att tipsa spelledaren om! :gremwink:

Jag har inte varit inne där på läge nu så den förtjänar en riktig genomgång!

/Balderk, drar dit nu :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Tja, vad jag minns så var den gode Josef.K ganska samarbetsvillig och inställd på att rentvå sig själv.
Man ska väl snarare se på vad han gjorde fel. Han försökte ifrågasätta hela systemet, i stället för att förstå systemet och använda det för att strö grus i maskineriet.

men vilken genre ska man sätta in den i?
Satir, underkategori samhällssatir?
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Så här är det:

Min favoritgenre är i stort sett fantasy, även om jag har svårt att välja favoriter. Älsklingsboken är utan tvekan "Den oändliga historien" (Die unendliche Geschichte) av Michael Ende, tätt följd av "The Borrible Trilogy" av Michael de Larrabeiti. Jag tror bara två delar finns på svenska: "Borriblarna och stora rumlarjakten" (The Borribles) och "Borriblarna flyr för livet" (The Borribles go for broke). Sista delen heter "Across the dark metropolis". Läs, polare, läs!
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Så här är det:

Engelska är iofs inget problem :gremsmile:

Du får berätta mer om 'The Borrible Trilogy'! :gremsmile:
jag blev lite intresserad... vad handlar den om?

/Balderk, har gått och blivit intresserad av alldeles för mycket nu :gremsmile:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Ingen genre är min favorit. Det går att skriva fantastiskt bra böcker och total smörja i vilken genre som helst. Jag läser däremot mest SF och försöker läsa mer och mer "riktig" skönlitteratur (dvs den typ man har svårt att sätta en genrebeteckning på). Någon gång per år får jag ett återfall till fantasyträsket och blir abrupt påmind om varför jag ogillar genren. (Om någon undrar beror det dels på att böckerna blir för lika och dels på att jag vil läsa böcker som tar slut på sista sidan och inte åtta böcker senare.)

Den bästa boken är naturligtvis "The Player of Games" av Iain Banks. Det är en SF-bok om någon undrar.

/tobias
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Genre
Politisk filosofi och i viss mån politiska och vetenskapliga granskningar och böcker i psykologi är saker som står högt i kurs just nu: Ursh, ligger på någonsatna runt 2-3 såfana böckeri veckan just nu under skolveckorne då jag har tillgång till skolbibloteket (ids inte låna hem den normalt sett d jag läser rätt ruskigt fort uan läster igenom dem på luckher och håltimmar och så). Försökte ett tag hålla det någonså närt jämställt bland de politiska böckerna på ett höger/vänster perspektiv då jag inte ville bli helt hjärntvåttad av någondera sidan men insåg att det är ganska hopplöst. Antingen skriver helt enkelt vänstermänniskor mer eller så köper bibloteken som ska hålla sig politiskt oberonde av någon anledning in flera gånger fler vänster än höger böcker (å andra sidan har mitt skolbiblotekt faktist ett ex av "De övergivnas arme" av allas våra piff och puff, spm är något av en extermkonservativbok)

Fast egentligen är juh min favoritgenre bland de riktiga, alltså skönlitterära, böckerna darkfantasy/skäck och den typ av SF som drar åt det mer abstraktfilosofiska (alltså inte den typ av filosofiska sf som tex hur samhället skulle förändras om man började klona människor i massaiv skala utan mer saker som Asimovs robotnoveller).

Böcker jag älskar
En bok jag älskar är Orson Scott Cards "Enders game" som det finns något sällsamt vacker över i dess råhet (och man måste helt enkelt älska 8 åringa genier som integrerar till sig värdsherraväldet).

Och en annan bok (och författare) som alltid kommer ha en specell särställning hos mig trots att hennes böcker på något sätt faller det jag tidigare defingerade uppp som mina favoritgenres är Robin Hobbs (Magaret Ogden och även med den andra pesonymen Megan Lindholm) "Mördarens lärling" som förutom att den är mer än oanligt bra var den första riktiga vuxenfantasybok (okej jag läste Maggi Furey för men hon är för dålig för att räknas) jag läste och den bok som verkligen fick mig att älska genren.

En annan bok aj just luv som faller under favoritgenren darkfantasy/skräck är novellesamlignen av en massa bara författare som var noveller alla utspelar sig i Niel Gailmans sandman-universum är "Sandman: Book of Dreams" (villken jag hittils rekommenderat 4ggr på forumet men som jag inte tror jag har fått någon att läsa än).

Och sist men inte minns Terry Pratchett och Niel Gailmans gemensamma bok "Goda Omen" bara för att det är så bra satir och helt enkelt så rolig.

/Elin lägger mer än 1500kr på det böcker som inte går att f tag på i Lule och måste special beställas från sfbokhandeln varje år
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
personligen tycker jag inte att god omen var så specielt bra
den var kul lite här och där och hade ett par bra poänger men mer var det inte...

annars rockar ju pratchett phett

/netfeed som försöker köpa böcker för alla de pengar han har
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Favoritgenre: Science-Fiction och Fantasy
Favoritböcker: Härskarringen, Liftarens guide till Galaxen och Stiftelse-trilogin.

:gremsmile:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jo böcker äär bland det bästa man kan köpa för sina pengar... Dessutom har jag en deal som gör att min farsa (literaturvetaren) betalar hälften på varje bok jag köper! :gremsmile:
utan den hade jag nog varit helt ruinerad... :gremwink:

/Balderk
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Jupp, Processen är enormt bra. Gillar Earthsea-böckerna också. Moorcocks böcker kan vara bra, men åtminstone de äldre (vilka är de enda jag läst) är ju rätt taskigt skrivna. Har dock fått King of the City i julklapp, ska se hur den är.
 
Top