Nekromanti Vilken är er favoritbok/genre?

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Ja, frågan är enkel, vilken genre är just din favorit? Och vilken är din favoritbok (förmodligen i den genren, men behöver ju inte vara det)? Varför gillar ni boken och genren? Vad är det som gör den bra? Berätta gärna lite om boken om det är en bok som är lite ovanlig (eller om ni helt enkelt har lust :gremsmile: )

Min favoritgenre är utan tvivel Fantasy. Jag älskar att resa in i en helt annan värld utan samma teknik och förutsättningar som våran. Detta går säkert också att finna i SF-literaturen, men jag har inte läst någon SF än... Jag ska dock göra det så snart jag får tid. Men jag gillar sagostämmningen i fantasy, och mystiken. Magin i världen är spännande, likaså de olika varelserna, även om det inte behöver finnas några andra varelser än människor. Eller i alla fall inte några som har något att säga till om, ungefär som i WoT. Jag tror faktiskt inte att jag inte tyckt om en enda fantasybok sedan jag läste Shannara-böckerna, vilket var en väldig massa år sedan. Jag skulle kunna prata väldigt mycket om varför jag gillar fantasy, men ska inte göra det just nu i alla fall. Man skulle alltså nästan kunna säga att jag älskar fantasy för att det är fantasy, alltså fantastiska världar och berättelser.

Favoritbok skulle jag nog säga att det just nu i alla fall är Robert Jordans Wheel of Time, jag gillar verkligen världen och berättelsen är väldigt spännande. De böckerna låter mig verkligen drömma mig bort till den världen, vilket måste vara ett bra betyg. Historien är alltså väldigt välskriven och den slutar aldrig att vara spännande. Karaktärerna i de böckerna är också väldigt tilltalande och jag tycker att de har ett djup, vilket jag gillar, och det är ju inte så att alla är absolut onda eller goda... I viss mån kanske, men alla gör ganska tvivelaktiga gärningar då och då... Även de som ska vara "goda". Men det förståss, det är ju ändå i första hand en kamp mellan ondska och godhet. Dock är inte WoT de enda fanasy böckerna jag gillar, och de har konkurens från bl a, Terry Goodkinds Sword of Truth och Raymond E. Feists []iMagician[/i]. Av Feist gillar jag dock nästan bara första boken, de två andra är förvisso bra, men inte lika bra.

/Herr Balderk, som hoppas på en härlig tråd :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Genre: Öhm... typ, metafortyngd samhällskritik är roligt att läsa. Det behöver förresten inte vara kritik heller, analyser eller betraktelser räcker gott. En favorit är Douglas Coupland. Hans Girlfriend in a Coma är rysligt häftig! Fast egentligen läser jag mest serier, och där är Pirinen kung!

Favoritbok: Processen av Franz Kafka. Den är så... jag vet inte... den är paranoid, attackerar byråkratin, den är häftigt skriven (utgår visserligen från översättningen). Det är en bok man MÅSTE ha läst.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Ackackack... En gång ville jag räkna ut min budget, det var på den tiden som jag ville ha ett körkort också för övrigt, så jag samlade ihop mina kvitton för en månad på köksbordet och räknade litegrann. Förvisso är mina matematiska storverk lätt räknade på en hand, mina matematiklektioner i Farsta Gymnasium spenderade jag och mina likar med att titta på a-lagarna tvärs över vägen istället. Vi hittade på namn åt dem och hade värsta såpoperan igång när Benke plötsligt en dag ramlade ihop på marken. Hela klassen satt klistrad vid fönstren och ignorerade lärarinnans uppmaningar om fortsatta studier tills polisen kom förbi på andra sidan vägen och lyfte med sig Benke in i bilen och åkte iväg. Nåja, det var en anekdot från min skoltid, tillbaka till böckerna och kvittona (kvittonen? kvittorna?)! Jag satt där och adderade alla utgifter för böcker separat från de för manga, anime och rollspel. Jag antog att min stampub var biblioteket så skulle bokutgifterna vara skrämmande små... tji fick jag. Min största utgift var böcker. Ganska skrämmande. Sedan dess har jag en fast lön och inte fasen har mina bokkostnader minskat precis.
Därav mina svårigheter att välja just en bok att märka som "favvobok". Men jag ska göra ett försök.

Jag skulle vilja påstå att jag inte har någon favoritgenre, jag läser allt utom tantsnusk, vare sig det är skönlitterärt eller inte.
Mitt ego begär att jag ska välja npgon gammal fin bok, eller en av de där klassikerförklarade böckerna som favvobok för då kommer alla att tänka "Den där Storuggla, han är smart han, han gillar Den Där Boken minsann. Mer gröt till honom!" . Problemet är att av alla böcker jag läst hittills så är den bok som jag gladast läser om och om och om igen är inget prisvinnande eller nydanande. Det är blott Neil Gaimans Neverwhere . Jag vet inte varför, men det är den skönlitterära bok som jag oftast återvänder till av någon oförklarlig anledning. Nåja.
Ska vi ta icke skönlitterärt så rekommenderar jag Alf Henrikssons böcker, karln var ett geni banne mig.


Storuggla, blir så här efter några koppar kaffe på morgonen
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Genre: Pendlar lite beroende på humör. Just nu läser jag mycket deckare.

Favoritbok: Ursula K Leguins Övärlden-serie kan jag läsa hur många gånger som helst. Isaac Asimovs robotnoveller likaså.

Min mest lästa bok som jag läser minst en gång per år är dock en outsider: Allister MacLeans Natt utan slut. Den är lättläst, underhållande och får mig att frysa i den värsta sommarhettan (den utspelar sig i arktiskt klimat).
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Faktiskt så är jag ganska less på att läsa fantasy. Så det jag gillar mest nu är SF. Fast jag läser inte så mycket just nu. Har en hel del annat för mig.
Men när det gäller bra böcker så skulle jag nog säga en hel del av Jules Vernes böcker, skulle jag räkna till SF, om än lite dåligt up-to-date.
Mitt nästa mål blir att läsa ut Dune (alla böcker), någon gång i framtiden. Gillar filmen starkt :gremsmile:
För att nämna vad jag läst inom fantasy och tyckt om så skulle det vara Shannara-böckerna. Underhållande, stämningsfulla och en fröjd att läsa. Fast det var några år sedan det nu.
Senaste fantasy jag läst var Sgan om ringen-trilogin. Inte alls några bra böcker enligt mig. Ganska platta beskrivningar, som alla andra tycker är spektakulära. Lite geografibok över det hela tycker jag. Underhållningsvärdet är lågt och det känns som att det är riktigt tomt på folk, trots att det beskrivs en massa folk.

Hoppsan! Höll på att glömma Drakväktartrilogin. Underbara helt enkelt. Bästa jag läst i fantasyväg. Lite innovativt och intressanta karaktärer. Läs de tre böckerna, riktigt bra tidsfördriv.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Mitt nästa mål blir att läsa ut Dune (alla böcker), någon gång i framtiden. Gillar filmen starkt
Jag är inte så petig med genre, men Dune är en av mina favoritserier. Har du bara sett filmen så har då något att se fram emot, eftersom filmen egentligen bara är introduktionen till den verkliga historien.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Fantasy så klart !!!

Är en STOR älskare av fantasy !!
Gillar det att försvinan in i sagornas värld & käna igen sig i viss karaktärer & sånt.
Sen så är det ju inte nått fel på SF...
Det bk som jag tycker är den bästa är såklart Sagan om ringen-trilogin.

//Johan K, som ska se Sagan om de 2 Tornen ikväll
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Favoritbok: Processen av Franz Kafka. Den är så... jag vet inte... den är paranoid, attackerar byråkratin, den är häftigt skriven (utgår visserligen från översättningen). Det är en bok man MÅSTE ha läst.
Glöm inte lysande svart humor och att den funkar som en lärobok i hur man slåss mot byråkratin!
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag trodde fantasy var favoritgenren, men ju mer scifi jag läser, desto mer förtjust i den blir jag i den genren.

Just nu är de dock jämlika i mitt sinne och strax över skräck och därefter är det en milsvid avgrund till deckare och resten.

Favoritböckerna är nog Narniasviten (Med The Magician's Nephew som favorit), Dragonlance Chronicles (med Dragons of Spring Dawning som favorit), Dark elf (där alla är lika bra), Foundation (där själva grundsviten är bästa delen). Böckerna har olika saker som gör dem bra, Narnia är en av många andra parallella världar och man får följa det från dess skapande till dess förintelse. Dragonlanceböckerna är bra för att man fäster sig vid karaktärerna och berättelsen i sig är spännande. Dark elf är intressanta för jag ídentifierar mig lätt med huvudkaraktären. Foundation är bara ruskigt spännande och fascinerande rakt genom.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
emet är att av alla böcker jag läst hittills så är den bok som jag gladast läser om och om och om igen är inget prisvinnande eller nydanande. Det är blott Neil Gaimans Neverwhere . Jag vet inte varför, men det är den skönlitterära bok som jag oftast återvänder till av någon oförklarlig anledning.

Ett mycket bra val om jag får säga det själv! Den är väldigt bra! Jag glömde helt bort gaimans böcke när jag skrev inlägget, trots att både neverwhere och american gods hör till mina absoluta favoriter också! Jag måste ha fått hjärnsläpp eller något! :gremwink:

Och den karln är banne mig också ett geni!.. Om jag får använda mig av din fras :gremsmile:

Trevligt med en som läser mycket böcker förresten... när jag slutar skolan har jag tänkt börja läsa på heltid (nästan i alla fall... :gremsmirk: )... Det skulle vara väldigt skönt att bara kunna sitta hemma i sin lägenhet och bara läsa... Dock en dröm som inte lär inträffa :gremsmile: man måste ju försörja sig också!

/Balderk, fick Am G i Julklapp :gremwink:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Favoritböckerna är nog Narniasviten (Med The Magician's Nephew som favorit), Dragonlance Chronicles (med Dragons of Spring Dawning som favorit), Dark elf (där alla är lika bra)

Ja, narnia är ju väldigt bra! Jag gillar nog min morbror trollkarlen och hästen och hans pojke bäst :gremsmile: ... stämningen i hästen och hans pojke är helt fantastisk tycker jag. Dragonlance är ju också mycket bra böcker, också på grund av stämningen och karaktärerna... Dark elf har jag faktiskt inte läst, dock har jag läst både icewind dale trilogy och legacy of the Drow, och de gillar jag. Har du läst de också eller? vad tycker du om dom?

/Balderk, gillar väldigt mycket böcker :gremwink:
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
"Dark elf har jag faktiskt inte läst, dock har jag läst både icewind dale trilogy och legacy of the Drow, och de gillar jag. Har du läst de också eller? vad tycker du om dom?"

Jag har läst dem i kronologisk ordning från första Dark elf via Icewind dale till Legacy of the Drow. Starless Night tror jag var senaste jag läste.

Håller på med Death Gate Cycle nu, första boken var tråkig men andra till sjätte underbart bra, bara sista boken kvar (skrivna av Weis/Hickman med två karaktärer från Dragonlanceböckerna i gästspel). Och när den är slut ska nya Weis/Hickman-Dragonlance läsas, och sen kan jag läsa de jag missat i Legacy of the Drow.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
den som kan gissa mitt får en kram
jag kan nog säga att det finn ledtrådar här på forumet :gremcool:
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Glöm inte lysande svart humor och att den funkar som en lärobok i hur man slåss mot byråkratin!

Tja, vad jag minns så var den gode Josef.K ganska samarbetsvillig och inställd på att rentvå sig själv. Men att det är jävligt bra bok kan ingen förneka, men vilken genre ska man sätta in den i?

/Per
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Genre: Fantasy
Bok: serien A song of Ice and Fire av George R R Martin

har jag rätt? :gremsmile:

/Balderk... har a game of thrones i bokhyllan
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
var kan man få tag på Death Gate cycle? Finns kanske på Sfbokhandeln? Jag har letat efter den några gånger men aldrig funnit den (dock inte kollat någe på nätet).

Angående de nya böckerna i Dragonlance Chronicles (eller vad de nu heter) är det böcker jag bara måste läsa! har spanat på dem lite grann och såhär efter jul kanske det blir av att jag köper dem... Ska nog göra en beställning från www.sfbok.se snart faktiskt, då kanske jag hittar Death gate också :gremsmile:

Jaja... Trevligt att läsa att du har bra boksmak i alla fall! En fråga bara... har du läst Neverwhere eller American gods? Vad tyckte du om dem? (Om du nu har läst dem)

/Balderk
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jo, Death Gate finns på sfbok.

Jag har inte läst nåt av Gaimans arbete utanför serievärlden, där jag läst 5 eller 6 av Sandmansamlingarna. Det får helt enkelt komma efter dem.

Aargh, jag undrar hur lång listan på böcker och serier som ska läsas, skivor som ska köpas och filmer som ska ses egentligen är. Den blir inte kortare för vart år som går iaf. Se det som mitt nyårslöfte att jag ska köpa minst 12 böcker i år (dubbla vanliga takten.)
 
Top