Nekromanti Vilken är er favoritbok/genre?

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Genre Fantasy (gärna mindre mainstream), Sci-Fi med inslag av Fantasy, Postapokalyps med inslag av Fantasy, Industrialism med inslag av Fantasy...

Bok Det mesta av Strugatskij, Dick, Herbert...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Dystra ryska analfabeter på orginalspråk?

Jag har ingen favoritgenre utan snarare favoritböcker av alla de slag. Dessa tenderar dessutom att växla rätt mycket ifrån år till år. Just nu är det allt av George R.R Martin som ligger i topp. Även Antony Beevors Berlin bok ligger bra till. Neverwere av Gaiman är också bra. Sedan får vi inte glömma alla Fredrik Lindströms utmärkta böcker om det svenska språket.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
menar du "Dark elf trilogy" av RA salvatore med dark elf?
annars så kan jag ju tipsa om den...den e bra.


//rättelse, sorry såg inte inlägget nedanför när jag skrev.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Jag försökte hålla mig undan, men...

Det har nämnts många bra böcker redan, men några som jag hittills inte sett är Donaldsons Gap-serie och Asprins Myth-serie (SF, resp fantasykomedi).

Det sagt så vill jag klämma till med ett par av mina favoriter: 'Zen and the art of motorcycle maintenance' och 'Lila, an inquiry into values', båda av Robert Pirsig. Något av outsiders, men det finns en del att lära sig om rollspelskvalite där också.
 

AHTF

Veteran
Joined
27 Dec 2002
Messages
39
Location
Linköping, Åkersberga
Re: Liftarens Guide är bäst! [NT]

De första böckerna iallfall:)

men de två sista typ, tyckte jag var lite tjatiga och långt ifrån lika roliga.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Så här är det:

"Du får berätta mer om 'The Borrible Trilogy'!"

Ledsen att jag svarar lite sent, jag är bortrest och har inte hängt på nätet så mycket ^_^

Borriblar är ett folk som bor i rivningshus och liknande, och lever på att stjäla det de behöver. De börjar som människobarn, som rymmer hemifrån och bestämmer sig för att aldrig åka fast - de förvandlas därmed till borriblar, vilket innebär att de får spetsiga öron och slutar åldras. Trilogin utspelar sig i London, och handlar om ett tiotal borriblar som i första boken skickas ut på ett farligt äventyr, och sedan får ännu värre problem O_O

Det är en rätt allvarlig historia, och delar av den är tämligen äckliga o_O
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Lite sent, men...

En annan bok aj just luv som faller under favoritgenren darkfantasy/skräck är novellesamlignen av en massa bara författare som var noveller alla utspelar sig i Niel Gailmans sandman-universum är "Sandman: Book of Dreams" (villken jag hittils rekommenderat 4ggr på forumet men som jag inte tror jag har fått någon att läsa än).

Jo, jag har läst den, men jag har tydligen inte kommit mig för att berätta det förr. Tack för rekommendationen.

JPS
 
Top