Vilken är er ”comfort tv”?

Nu när lillgrabben börjat titta lite på tv har Bluey blivit min comfort tv. Otroligt bra barnprogram, feel good och roligt!

Den senaste i kategorin "feel good" måste vara Ted Lasso på Apple+.

På ett bakvänt sätt är också Afterlife feelgood. Den finns på Netflix.

Impro-showen Whose Line Is It Anyways (amerikanska) och Taskmaster (engelska och den nya zeeländska är dom bästa) är saker jag tittar på när jag vill bli glad och underhållen.

Den senaste i kategorin "feel good" måste vara Ted Lasso på Apple+.

På ett bakvänt sätt är också Afterlife feelgood. Den finns på Netflix.

Impro-showen Whose Line Is It Anyways (amerikanska) och Taskmaster (engelska och den nya zeeländska är dom bästa) är saker jag tittar på när jag vill bli glad och underhållen.

Ted Lasso är ju så intressant på det sättet att nästan alla konflikter som introduceras löser sig på en gång, ofta i samma scen, och på ett sätt som är bra för alla inblandade. Väldigt unikt.

Jag vet inte om det är comfort-tv eller inte men om jag inte orkar bestämma mig för vad jag vill kolla på slår jag på Sjuan. Ja, gammal hederlig linjär tv alltså. På denna kanalen är det nästan bara avslappande program, folk som köper hus på någon solig ö, Grand Designs, Återskaparna England eller Trädgårdsmästarna. Visst ibland är det något man inte vill se men oftast är det bara att luta sig tillbaka och slötitta.

Det här är bra grejer! (Men jag har nog tittat lite för mycket så det funkar inte lika bra längre.)
Jag har nog sett varje avsnitt tre gånger var, men inte från dom nya WLIIA när Aisha Tyler är programvärd. Där har jag en hel backlog att beta av en regnig dag.

---

Kan för övrigt rekommendera QI men den finns på TV4(?) och på brit-tv. Perfekt om man är intresserad av fakta man aldrig får nytta av. England har samma recept på många saker: gör en panelshow och släng in komiker. 9 Out of 10 Cats Does Countdown, redan nämnda Taskmaster. Till och med Grahama Norton Show har alltid med en komiker som gäst. Alla tre går att se på Youtube.

Jag vet inte om det är comfort-tv eller inte men om jag inte orkar bestämma mig för vad jag vill kolla på slår jag på Sjuan. Ja, gammal hederlig linjär tv alltså. På denna kanalen är det nästan bara avslappande program, folk som köper hus på någon solig ö, Grand Designs, Återskaparna England eller Trädgårdsmästarna. Visst ibland är det något man inte vill se men oftast är det bara att luta sig tillbaka och slötitta.

Jag ställer mig med Girighet här. Nu ser jag inte linjärtv hemma, men jag har Jills veranda på SVTPlay. Och i allmänhet är det sköna kändisar som bara upplever lite Texas och spelar någon country-låt.

För skratt även om det är på gränsen till jobbigt att se ibland - Bäst i test
För pastellfärgad maktfantastik där allt kommer att lösa sig till slut tack vare några godhjärtade personer med stort våldskapital - She Ra, Avatar (bägge serierna).

Då är vi i samma lag. Skulle det bli lite för enformigt kan man ju alltid kolla på något rafflande avsnitt av American Pickers på 9:an.

Men comfort TV måste vara linjär.

Finding Your Roots, amerikanskt släktforskningsprogram. Serien är sporadiskt tillgänglig på YouTube.

Dessutom följer jag Allsvenskan i fotboll på Max. Ser det som en form av kostymdrama med väldigt många och långa avsnitt per säsong.

SHL hockey :-) Och när inte SHL är igång så blir det HBO-Rome eller Hell on Wheels eller kanske The Expanse som jag ser om igen. House fungerar också väldigt bra, men jag är så hypokondrisk att jag måste vara på rätt humör för att klara att se House men jag har sett hela serien flera gånger. Så dessa serier tröttnar jag aldrig på och SHL är något hela familjen älskar då vi har säsongskort till alla FBK matcher och bor 10 minuter promenad från Löfbergs Arena. Så en blandning av serier och lite sport!

Det engelska Taskmaster alla da’r i veckan. Kan även kolla Have I Got News For You, 8 Out Of 10 Cats Does Countdown, Masterchef Professionals och Qi. Engelska panel shows är som prozac för själen.

Som ni vet är jag normalt sett inte into optimistiskt, wholesome stuff - så verk av den typen behöver vara förbannat bra för att locka mig.

Tack och lov har vi två sådana serier just nu på Netflix, som bägge är så fantastiska att de blivit nördkulturella fenomen i sin egen rätt, trots att de bägge är adaptioner av manga - Dandadan och live-action One Piece! Dandadan säsong två pågår just nu och One Piece säsong 2 verkar kunna infria alla förväntningar - och det är tur eftersom de är sjukt höga.

Dandadan har dessutom en av de bästa anime-vinjetterna i historien:

PS: Jag har själv issues att komma åt Dandadan på svenska netflix, av någon anledning. Byt till det engelska interfacet så kommer det att fungera.

Back