Nekromanti Vilken är den BÄSTA Fanatsy boken ?

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
David Eddings

Sagan om Belgarion och sagan om Mallorea. Slår t.o.m. Tolkien. Fast å andra sidan så läste jag Edding efter Tolkien som jag läste när jag var 10.

"<EM>Hur långt är ett snöre?</EM>"
Från ena änden till den andra (Såg senare att Oswald svarat samma sak)

/[color:green]Han</font color=green> som läser sina böcker på svenska och som grät när han läst ut härskarringentriologin för att han aldrig skulle läsa någe bättre någonsin i sitt liv

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Han on 2001-03-09 03:20.</EM></FONT></P>
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Bibeln

Jag tycker Bibeln har lite för många och långa transportsträckor för att räknas till de riktiga fanatsyhöjdarna...Krönikeböckerna och Kungaböckerna är inte direkt fantasieggande läsning...

mvh
Örnie
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: David Eddings

Nja, visst är Eddings em mycket bra skribent. Men han slår inte Tolkien på långa vägar.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Farseer Trilogy av Robin Hobb

Jag läste den helt nyligen utan att imponeras allt för mycket. Mest för att jag tyckte folk reagerade lite ologiskt och för att storyn var lite väl förenklad.

Ond - Gamer, Nörd, Metalfan, Kvasi...
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Men vad tycker du själv då?

Just nu i detta ögonblick, för dig, hatten, personligen, vad är universums bästa fantasybok Tolkiens böcker undanräknade?

Ställd mot väggen nu eller, eh, hatten... Eh, va? Va? Va?

Pingvinen. Undrar.

Oswald - Soldarinnevånare (=Soldat) - Pacifist
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Jajaokejokejokej!

En av huvudanledningarna till att jag ställde "motfrågan" är att jag inte läst någon fantasy på rätt många månader (eller något annat heller för den delen, undantaget kurslitteratur) och inte minns allt jag läst så bra att jag känner mig kvalificerad att göra en rättvis bedömning. Eller nåt... /images/icons/wink.gif

Men visst, för tillfället är min favorit nog George RR Martins A Song of Ice and Fire. Robert Jordans Waste of Time är även den kul på sitt sätt, men jag föredrar böcker som faktiskt har ett slut. Om man ska ta upp svensk fantasy tycker jag att Per Jorners Efter Lägereldarna var riktigt läsvärd. I övrigt gillar jag Pratchett, och Tolkien är, som du själv säger, i en klass för sig.

Tyvärr kan jag inte skriva om Stephen Donaldsons Gap-cycle för det är science fiction och inte fantasy.

Fast alla vet ju att den bästa fantasyn är den man skrivit själv. Om jag bara haft en gnutta mer självdisciplin, så...

Ridijeck
som har en i sitt tycke fantastisk idé till en fantasysvit i huvudet, men saknar självdisciplin att skriva
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Men vad tycker du själv då?

Om jag får välja exakt vilka böcker som jag kan läsa så är det..

först nya avsnittet ( det som ÄNNU inte har tryckts ) av Harry potter och en timme senare när jag läst ut den 2 gånger så vill jag greppa en bok av Pratchet helst en med Granny Wheadterwax, alternativt en med Carrot och gänget...

Sen ska jag kopla av med en bok från Wheel of Time på engelska hela kompletta uppsättningen från 1 till sista boken i serien... ( tyvär har inte sista delen av bokserien kommit ut ÄN så jag är i ett limbo )

OCH om det inte går så kan jag nöja mig med att läsa en härlig SF bok som sitter och väntar på mig..
kanske en ur Star Wars serien *hmm* ska köpa nya avsnitt ur "I Jedi" och Rouge Squadron samt Wrait Squadron serien.. ( Jag älskade biggles serien när jag var liten *ler* pappa har alla från SIN barndom )

Rouge squadron är rebellernas elit starfighter enhet ( Luke och Wedge antilles skapade den ur överlevarna från första Deth Star anfallet )
Bara de bästa piloterna från de främsta andra enheterna kan bli utvalda till att ingå i Rouge squadron förutom det så måste de ha andra kunskaper som gör att de kan användas som andra klassens infiltation hitteam....
Normala uppdrag är sådana som andra anser är Omöjliga och självmord uppdrag..
bland Roghe squadron finns

Wedge Antilles som motvilligt har accepterat en förändring från Commander till General. Han lämnar rouge till tycho för att bilda Wraite Squadron.
Captain Tycho Celchu ( Ex Alderaan soldat han var lojal mot imperiet tills hans såg hur deth Star sköt död på aldernan samtidigt som han pratade genom hyperlänk med sin familj )
Liutenant Corran Horn föredetta tullpolis från Correlia han har nyligen blivigt utbildad till en Jedi, när han tjänade som tullis drömde han att få fängsla Han Solo som var en skamfläck på Correlias heder.
Lieutenant Pash Cracken ( en berömd Commander själv som bara för att få flyga med Rouge squadron fick sin var general Airen Cracken att sänka han rang så att han kunde bli en del av Rouge. hans far är chef för rebelernas underättesle tjänst och Pash har lärt sig mycket från fadern )
Ooryl Qrugg ( en härlig Alien av Gand typ personlig pronomen som Jag är något man måste förtjäna i deras samhälle och han har äntligen fått rätten att säga "JAG tycker" istället för "Ooryl Qrugg tycker" kraftig nog för att krossa stortmtropper är otrolig bra på att slåss )
Nawara Ven ( Twi´lek och tränad advokat och kunnig inom den imeriska byrokratin )
Gavin Darklighter ( ung pilot från Tatooine hans äldre kusin Biggs Darlkighter var Lukes bardoms vän och Wedge vingman innan han dog under slaget vid Javin4 )
Sen kommer det ytterligare personer många piloter dör och nya tillkommer under seriens gång ...

Wrait Squadron är även det Wedge ide som han lyckades fixa där har infiltrations kunskaper varit det primära i enheten och kunskapen att flyga mindre viktigt så länge de kan flyga många olika fighter eller skepp....
Wrait samarbetar ofta med Rouge och används ofta i uppdrag som är självmords uppdrag eller omöjliga uppdrag bakom fiendens linjer ofta måste de genom att stjäla från fienderna eller lura dom skaffa proviant till sina strider.

bland dom finns
Wedge Antilles som motvilligt har accepterat en förändring från Commander till General. Han lämnar rouge till tycho för att bilda Wraite Squadron. senare blir han tvungen att lämna flygandet åt de yngre rebelerna behöver hans erfarenhet i form av en general över både Wrait och rouge bättre än att låta han riskera sitt liv
Lieutenant Wes Janson En av de få som har överlevt från rouge squadrons början han har varit med från Hot där han frös
Lieutanant Myn Donos Efter att hans X-vinge enhet vart skjuten till rymdgrus spenderar han sitt liv till att döda imperiet, han är en expert på prickskytte och lönnmord och är tränad att infiltrera bakom fiendernas linjer och sen försöka ta sig ut
Lieutanant Garik "Face" Loran En föredetta barnskåddis var utvald under ett PR program "Moste likly that young girls wold fall in love white and young boy dream of beckoming" efter att ha gjort X-antal PR filmer riktade till unga och familjer så blev han kidnappad och utsatt för bevis för imeriets ondska, innan han vart dödad lyckades stormtropper rädda honom och han började ta reda på om det var sant att imperiet var ont.
Tillslut så gick han under jorden innan kejsaren han döda honom och dök på nytt upp bland rebelerna.
Många anser att han är en förädre,. hans kunskaper om kroppspråk och skådespel gör honom till en skicklig infiltratör och med hög förmåga att se när någon ljuger han är rik som ett troll och hans pengar har hjälpt Wraite Squadron många gånger

Lieutenant Kell Tainer skicklig närtrids expert, har problem att umgås med andra personer och brukar överanstränga sig för att hela tiden bli bättre och bättre
Hohass "runt" Ekwesh Bland sina egna Aliens är han en dvärg kort och svag men bland Wrait så är han en jätte med muskler klor, hans består av flera olika personligheter som samarbeta som en enhet något som för hans art är normalt och hans pilot personliget är något oförskämd vilket har gjort att få vill flyga med honom.
Ton Phanan enhetens fältläkare som parodisk nog är allerisk mot Bacta vilket har gjort att han består till 2/4 av robot delar, som pilot är han på sin höjd medioker men hans kunnighet inom fältmedic och mera olagliga metoder gör han och hans närmaste vän "face" extremt dugliga, tyvär dör han *snyft*

Sen finns det flera andra som kommer och dör i serien altefter som...
En Sqadron består av 12 piloter totalt..
det härliga i Seriena är att personer som man ofta tror kommer bli huvuderpsoner INTE är odödliga utan flera av dom har dött.

Livet är en gåta utan enkla svar.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Bibeln

Det är ialla fall den mest lästa fantasy boken, men om det gör det till den bästa är jag inte säker på.

@:x:x:[:::p:::E:::R:::>
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Även om jag fick säga Tolkien skulle jag säga: Bertil Mårtenssons trilogi om Vägen (Vägen ut, Vägen hem och Vägen bort, tror jag de heter, ungefär, tyvärr är böckerna utlånade, så jag kan inte kolla just nu).
Berättelsen är utan tvekan något av det bästa jag läst, och framför allt något av det absolut bästa jag läst inom fantastiklitteratur. Makalöst bra fantasy!

/ Daniel
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Eddings fur Alle

-Eddings är defenitivt bäst om man inte får räkna med Tolkien.

-Sen om man räknar Pratchett så finns de folk som gillar han mä'!

-Harry Potter är också ett bra tillägg på listan.

-RA Salvatores böcker om Forgotten Realms är också mycket bra och är dessutom en känd värld för de som någon gång testat Baldur's Gate 1 & 2, Icewind Dale och kommande Neverwinter Nights...

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: David Eddings

Eddings kan som mest räcknas till underhållande men inte BRA.
Figurerna i boken är karikatyrer och handlingarna undermåliga skämten är lätta och billiga och just skämten är väl den enda orsken till att man ens blädrar igenom en Eddings bok..

Hatten HAR läst alla som utkommit av Edding samtidigt som jag har väntat i bibliotek och bokhandlare...
( En eddings bok tar sällan mer en 30 minutar att läsa från pärm till pärm )

Livet är en gåta utan enkla svar.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Eddings fur Alle

Eddings kan som mest räcknas till underhållande men inte BRA.
Figurerna i boken är karikatyrer och handlingarna undermåliga skämten är lätta och billiga och just skämten är väl den enda orsken
till att man ens blädrar igenom en Eddings bok..

Hatten HAR läst alla som utkommit av Edding samtidigt som jag har väntat i bibliotek och bokhandlare...
( En eddings bok tar sällan mer en 30 minutar att läsa från pärm till pärm )

Livet är en gåta utan enkla svar.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Re: David Eddings

Smaken är som baken...hårig...

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Eddings fur Alle

Hmm, Harry Potter.. Är de böckerna lika bra som de sägas att de är ?? Jag ahr tyvärr inte läst dem, men med tanke på den otroliga mediarusning och böksäljning så måste de vara bra.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Eddings fur Alle

Jag tycker att Eddings inte är SÅ illa som du säger. Jag tycker helt klart att det kan vara lite avkoppling och chans att få ett gott skratt när man läser de här böckerna. Men visst så finns det de böcker som är bätre, men det fnns ju de som är klart sämre åxå.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Tolkien är väl snarare för överskattad?

Nåja.. den bästa fantasy literatur jag läst är nog Neil Gaimans Sandman.
Men CS Lewis böcker rubbade ju barndomen rejält...
Wendy och Richard öhm.. vad de nu heters (Pini?) Alverfolk var också bra... iaf när man började läsa dem i lågstadiet, men med tanke på de orgier som de nu innehåller så har de helt klart rasat..

Annars tyker jag väl om RA Salvatores Dark Elf Trilogy...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Annars tyker jag väl om RA Salvatores Dark Elf Trilogy...

Låter vettigt. /images/icons/wink.gif

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 
Top