Nekromanti Vilken är den BÄSTA Fanatsy boken ?

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Tolkien är diskad för att han är för vanligt och FÖR bra i en klass för sig själv
så alla ni som säger tolkien svarar fel.. *ler*


Livet är en gåta utan enkla svar.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Pappan och havet

Jag kan inte hjälpa det, de där mumintrollen har verkligen slagit klorna i mig.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Tolkien

Nä, jag bara skämtade (rubriken alltså). Ärligt talat är det högst tveksamt om jag ens tycker det.

Som jag skrivit på annan plats tycker jag att detta är en mycket svår fråga. Som jag skrivit på samma plats tycker jag att Narnia-böckerna måste ses som seriösa kandidater.

Vilken är då bäst av Narnia-böckerna? Mycket svår fråga det också, men jag vill föreslå...tatatam..."Kung Caspian och skeppet Gryningen". Den är lagom opretentiös men ändå vacker i stycken (som jag minns det), och jag gillar havshistorier och öhoppande.

Fast egentligen går ju inte frågan att svara på, det finns för mycket som är alltför bra och unikt för att jämföras.

OCC, som för att vara ärlig inte läst Narnia på ett bra tag

"Även en svartfolksvarelse kan vilja ha någon att tala med."
Skönheten & Odjuren
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Tolkien

Kung Caspian är nog den bästa i Narnia serien..

Livet är en gåta utan enkla svar.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Bibeln kritiskt

Jag vet inte den är klart en fantasi bok men ändå..
Kom igen..
handlingen är oklar den sägeremot sig själv många gånger !
Hjältarna är lite väl koboltiska och "gud" är rent mordisk och det är alldesles för mycket uppmaning till rasism, folkhat och mord, kvinnoförtryck och annat dumt för att man ska kunna sätta den som bästa fantasy bok..
Dessutom alla ologiska gånger då huvudpersonenra står utanför de lagar och moraliska koder som gud tidigare har gett dom är väldigt frustrerande författarna verkar ha glömt de tidigare avsnitten i boken.
Sen det där med Jesus hur han driver in djävlar i grisar så att de springer och dödar sig i en flod.
hur han uppmanar folk att överge sin familj och följa honom hur han säger att de ska döda sina olydiga barn enligt gamla bibel texter.
Sen allt annat dumt som han säger som att de flesta ska till helvete att kvinnor är mindre värda osv..
sen överalt står det att han är den rena och oskydliga jesus.. *hmm* nä stryk mishandel och korsfästning ÄR vad jesus förtjänade tyvär gjorde författaren en sista minuten räddning av honom..

Livet är en gåta utan enkla svar.
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
WoT

Wheel of Time. Kanon bra serie som vinner över A Song of Ice and Fire med en liten marginal. Tolkien hamnar dock en bra bit ner på listan.

Bela
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Re: WoT

Instämmer. WoT har allt som bra fantasyböcker skall innehålla; magi, krig, kärlek, magi, strider... Men, de kan bli lite tradiga ibland.

[color:green] (o0)
/1I\</font color=green>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: WoT

Jag tycker inte det WoT ( fast jag har möjlighet att låna dom av en vän alla ärpå engelska ) det är en enormt bra serie..

dock så *hmm* OM jag måste välja vilken bok jag ska läsa först och valen står mellan senaste delen av WoT och Harry Potter boken ( engelska upplagan ) så skulle jag nog läsa Harry *ler* han är cool...

Livet är en gåta utan enkla svar.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Jag måste nog vara lite tråkig och säga Lord of the Rings av Tolkien. Därmed inte sagt att det inte finns andra i princip lika bra författare men något gick till hjärtat när jag läste LotR. Å andra sidan kanske det är för att det var bland den första fantasyn jag läste...

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ok, om man lämnar Tolkien så........

Då tycker jag att Kerrs serie är bra, Donaldson är bra men lite mystiskt. Sen så har vi ju Eddings böcker som jag tycker är bra faktsitk.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Motfråga

Hur långt är ett snöre?

När du har ett bra svar på min fråga har jag ett bra svar på din. Vissa saker kan man inte ge ett enkelt svar på.

Ridijeck
vars favoritfantasy varierar en gång i veckan
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Svar PÅ Motfråga

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Hur långt är ett snöre?
När du har ett bra svar på min fråga har jag ett bra svar på din. Vissa saker kan man inte ge ett enkelt svar på.
Ridijeck
vars favoritfantasy varierar en gång i veckan
<p><hr></blockquote><p>Ett snöre har alltid en längd som motsvarar den maximala längden för just det snöret och aldrig mindre..
Och svaret på vilken det bästa fanatsy bok är enkelt det är DEN DU tycker just nu ÄR bäst...
( förutom Tolkien som är så bra och så klassiskt att den står i en egen klass )
Orsaken till att jag frågar frågan är att JAG vill få LÄS tipps FRÅN ER..
Och det ÄR helt okej om din smak liksom min varierar beronde på humör och vecka allt jag DÅ vill är att få reda på vilken fantasy som är bäst denna vecka eller dag..
Och vissa frågar kan man inte ge enkla svar DET är sant men man kan ge dom svar må hända ottifredställande svar men ändå ett svar...

Hatten tänker till...

Livet är en gåta utan enkla svar.
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
WoZzzzz

Jag tröttnade på WoT efter sex böcker. Det är något allvarligt fel med en serie som sväller ut med minst tre böcker mer än ursprungligen aviserat. När dessutom t.o.m. fans tycker att "sjuan och åttan var lite sega", så blir jag än mer avtänd. Man kan tolerera att några kapitel är sega, inte hela volymer!

Att sedan Eddings höjs til skyarna oroar mig. Jag var en av de första som läste Belgariaden i Sverige (maj 1982), och jag tycker fortfarande mycket om den, men resten suger OB. Elenium och Tamuli-serierna är fascistoida övermänniskohyllningar, som dessutom lider av karbonpapperssyndromet. Ett gäng goda, putslustiga "hjältar"? En unge? Ett magiskt klot? Ondingar som dödas en masse? Har Eddings använt konceptet förr?

Mina favoritförfattare är sådana som George RR Martin, Robin Hobb, Tad Williams, Guy Gavriel Kay, Angus Wells, David Gemmel, m.fl. D.v.s. författare som kan överraska och skriva med insikt, och inte bara klämma iväg 7000 sidor taskig fantasy.

http://www.algonet.se/~enda
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Håller med..

De är fantastiskt bra. Jag tror inte att jag kan tröttna på dem.. Det blir att börja från början nu när de tidigare böckerna börjar smälta ihop och detaljerna försvinna.

Däremot placerar jag Kerr som tvåa.. Har inte läst A song of Ice and Fire..
Även hos mig hamnar tolkien en bra bit ner..

WHaLe

I have never let my schooling interfere with my education.
<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A>
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
WoT + en del tips till.

Tycker oxå WoT är en helt underbar serie, har aldrig tyckt att någon del varit lång tråkig, har alltid sträckläst dem. Vill även rekomendera Robin Hodd fjärrskådar triologi som är helt underbar. Elizabeth Moons böcker om Paksenarrion är oxå bra. Barbra Hamblys(rättstavat?) Drakdödaren tror jag den heter är oxå bra, utgiven av Äventyrspel. Bertil Mårtenssons Maktens vägar är exempel på mycket bra svensk fantasy. En annan favorit är Stephen Kings Drakens ögon, fast det var länge sedan jag läste den, på 80-talet när den kom typ.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-03-09 00:05.</EM></FONT></P>
 
Top