Vilka yrken har 80- och 90-talets rollspelare?

Magnus L

Hero
Läste i tråden om rollspel på bibliotek att det verkar vara flera bibliotekarier här inne vilket väckte en nyfikenhet. De som var med under 80 och 90–talet och sedan blev vuxna, påverkade rollspelandet yrkesbanan? Är vissa yrken överrepresenterade? Eller är det bara korrelation att de som gillade rollspelen också föredrog vissa yrken utan att rollspelandet i sig påverkade?

Eller finns inga samband alls?

Skulle en poll här på forumet ge en rättvis bild?

Själv är jag född -83 och spelade inte förrän i mitten på nittiotalet. Är gymnasielärare idag.

Vad tror ni?

Jag hade en känsla av att vi har varit inne på det här spåret tidigare, men då var det rollspelsmakare och yrken.

Jag är fortfarande producent av interaktiv utbildning på mitt dagjobb. :)

Jag har en (helt ovetenskaplig, gränsfall fördomsfull) teori att det förr var en majoritet naturvetare, men att vi humanister sedermera klampat in och dominerat.

Som sagt, har noll belägg för detta - bara en känsla.

Vi är förmodligen inte representativa för populationen ”rollspelare i Sverige”, och det finns inget enkelt sätt att ta reda i vilken mån vi är det. En riktigt undersökning skulle kräva en sociolog och en miljon kronor.

Det känns som många lärare, bibliotekarier och programmerare här? Och nog med historiker och arkeologer för att bemanna en institution på mellansvensk högskola.

Jag har en (helt ovetenskaplig, gränsfall fördomsfull) teori att det förr var en majoritet naturvetare, men att vi humanister sedermera klampat in och dominerat.

Som sagt, har noll belägg för detta - bara en känsla.
Delar den fördomen fullt ut! Nördfaktorn var förr hög både bland rollspelare och på gymnasiets NA-program. När det gäller det senare är bilden något annorlunda nu.

Inte minst uppfyller jag den själv!

Jag är yrkesofficer. Även om jag blev det lite genom att halka på ett bananskal är jag nästan helt övertygad om att det har någon sorts koppling till samma personlighetsdrag som gjort mig till rollspelare.

Edit: född 1979, spelat rollspel sedan barnsben.

Jag är yrkesofficer. Även om jag blev det lite genom att halka på ett bananskal är jag nästan helt övertygad om att det har någon sorts koppling till samma personlighetsdrag som gjort mig till rollspelare.

Edit: född 1979, spelat rollspel sedan barnsben.
Vilka personlighetsdrag? 😀

Från tråden om rollspelsmakande:

Jag är gymnasielärare i framför allt programmering, och för mig återkommer ju exakt samma systematiska projekt- och problemlösningstänk i både programmering, läraryrket och rollspelsmakande. Jag tycker att jag definitivt tar med mig lärdomar om planering, struktur och annat mellan mina olika aktiviteter.

För mig är de nog i princip bara olika facetter av samma grundaktivitet, som väl är något slags projektledning tänker jag mig.

Pratar man yrkesspecifika kunskaper så finns väl även där en växelverkan. Jag har med åren blivit bättre på att förklara saker för folk som inte kan dem, dela upp stora kunskapsområden i mindre bitar, hitta vettiga dependency-kedjor (för att förstå D måste man först förstå C, för att förstå C måste man först förstå A och B…) och sånt i mitt yrke. Jag vet inte om det återspeglas i mina rollspelstexter men jag försöker tänka på det och upplever absolut att mina lärar-skills är användbara där.

Jag tänker att det är ungefär samma egenskaper som gjort mig till spelskapare, spelledare, lärare och även till exempel regissör i ungdomsteaterförening. Jag gillar att styra upp och göra projekt, och att skapa sånt som andra använder och har nytta av. Jag gillar att försöka hitta sätt att förklara saker så andra förstår.

Jag tror inte att rollspelandet eller rollspelsmakandet ledde till yrket mer än att det liksom regisserandet gav mig övning i de där färdigheterna.

Jobbar inom IT.
"Profesionell ifrågasättare och bråkstake" är epitetet jag brukar beskriva mig själv med.

Jobbar med kvalitetssäkring

Som @Magnus Seter skrev så tror jag frågan varit uppe förut...inte bara kreatörer... Kan det ha varit en poll?
Lärare, it-folk och bibliotikarier tror jag var klart överrepresenterade i förhållande till populationen generellt

Jag har i alla fall förutsatt att det finns ett stort överlapp mellan utvecklare/programmerare och rollspelare.

Jag är ju en sån där förhatlig bibliotekarie och vägen till rollspel är därmed rätt kort. Ett skrå som lockar nördar och som rör sig kring läsning och berättande, liksom.

Är född -87, men kom inte in i hobbyn förrän 2015.

81:a.
Jobbar med data.

Summerar ihop 3T6 snabbt som ögat. Hittar fort i tabeller. Kan enkelt korrelera mellan en utmaning i äventyret och en färdighet på rollformuläret. Effektiv! (Kass på att prata med folk jag inte känner, men jag känner mina spelgrupper.)

Född 1957. Började med rollspel 1975. Pryade (det hette PRYO på min tid) på bibliotek. Läste natur på gymnasiet. Gjorde lumpen i signaltrupperna. Jobbade som laboratoriekemist. Pluggade fysik och kemi på universitetet. Drev rollspelsbutik, rollspelsimportör och rollspelsförlag. Upptäckte att jag och datorer förstod varandra och blev IT-konsult inom systemutveckling och är det än idag (fast mina vänner undrar varför jag inte är pensionär).

Född 1973 och jobbar numera som UX designer, men har varit programmerare (och massageterapeut i 5 år) tidigare.

Rollspel spelade nog ingen roll i mitt val av yrke från början, men min förkärlek till att tänka mig in i andra personers situationer/roller har nog påverkat mitt byte till UX.

Back