DoD Vilka världar till Drakar och Demoner är du intresserad av?

Vilka världar till Drakar och Demoner är du intresserad av?

• Ereb Altor

Votes: 64 56.6%
  • Chronopia

Votes: 39 34.5%
  • Trudvang

Votes: 58 51.3%
  • Dimmornas dal

Votes: 34 30.1%
  • Mervalde

Votes: 9 8.0%
  • Windheim

Votes: 17 15.0%
  • Någon annan värld (skriv gärna världens namn i en kommentar)

Votes: 11 9.7%
  • Inga överhvudtaget

Votes: 15 13.3%
  • Magnamund (tillagt alternativ)

Votes: 18 15.9%

• Total voters
    113
Jag tror att vi är många som alltid uppskattat Trudvangs värld, stämning och bilder, men aldrig fastnat för regelsystemen, eller hur Trudvang förvaltats av Riotminds under sina senare år. Att Ligan nu plockar ut guldklimparna och förädlar det till ett regelsystem jag verkligen gillar, gör åtminstone mig ganska peppad.
Helt enig! Jag har inte hängt med de senaste åren gällande Riotminds’ hantering av Trudvang, men jag minns att när jag verkligen var investerad i denna setting så släpptes ett stort antal regler (många som gjorde de tidigare oanvändbara) vilka innebar att vi konstant var tvungna att börja om vår kampanj. Om settingen Trudvang från och med nu kan hålla sig till ett regelsystem vore det toppen!!

Havets Vargar campaign setting.

Vi hade väl en tråd om det? Jag tror chansen för Dragonbane: Vikings är mindre nu när Trudvang finns (även om de förstås inte alls är samma sak). Men det vore coolt med någon sorts Dragonbane: Mythic Europe/800 AD

ea europa.png

europe_in_800_by_jaysimons-d7cyvez-2895071267.jpg

N.B dvärgar i alperna (förstås, under Kung Laurin) och skogsalver runt pannoniska slätten ;)

Men varken settingen eller illustrationerna i DoD23’s regler ska ju ha något att göra med Trudvang så då torde det ju inte vara något problem?

Kommer nog kännas som att sitta med ett ihopkok av två olika spel vid spelbordet.

Som att lira Symbaroum med regelboken till Sagospelet Äventyr.

Kommer nog kännas som att sitta med ett ihopkok av två olika spel vid spelbordet.

Om Sagospelet Äventyr haft regler som passade till Symbaroums värld så hade väl det varit alldeles utmärkt?

Nej, blir som ketchup på ris.
Nej, ditt matexempel handlar ju om innehåll medan det du vänder dig mot är det rent estetiska. Ett bättre exempel hade kanske varit makaroner formade som demoner som serveras med köttbullar formade som hjärtan. Vilket jag inte skulle ha något emot så länge det skulle smaka gott.

Inte så orolig, men hade nog föredragit en sammanhållen regelbok till Trudvang, dvs inte sitta med två olika böcker; slippa "vilka yrken/släkten/hjälteförmågor/vapen etc är tillåtna.... oj jag gjorde visst en ankillusionist, funkar inte det i Vildhjartaskogen???"

Inte så orolig, men hade nog föredragit en sammanhållen regelbok till Trudvang, dvs inte sitta med två olika böcker; slippa "vilka yrken/släkten/hjälteförmågor/vapen etc är tillåtna.... oj jag gjorde visst en ankillusionist, funkar inte det i Vildhjartaskogen???"
Jag kan förstå tanken. I den bästa av världar hade jag sett samma sak, men samtidigt så skulle de kosta tid som kan användas till annat. Som att förbättra, finslipa och lägga mer tid på att andas liv i världen och äventyren.

Ankor funkar överallt, hela tiden, men förutom det håller jag med. Det vore behändigt att ha alla reglerna i samma bok. Plocka bort allt som inte är relevant för Trudvang och in med det som är det.

Hur löstes det med TV Chronicles Adventures; krävdes 5e separat, eller låg ett anpassat regelverk med?

Last edited:
Vi hade väl en tråd om det? Jag tror chansen för Dragonbane: Vikings är mindre nu när Trudvang finns (även om de förstås inte alls är samma sak). Men det vore coolt med någon sorts Dragonbane: Mythic Europe/800 AD

View attachment 26304

N.B dvärgar i alperna (förstås, under Kung Laurin) och skogsalver runt pannoniska slätten ;)
Kentaurer på den pannoniska slätten. Likt magyarerna drar de ut på plundringståg västerut.

Nej, ditt matexempel handlar ju om innehåll medan det du vänder dig mot är det rent estetiska. Ett bättre exempel hade kanske varit makaroner formade som demoner som serveras med köttbullar formade som hjärtan. Vilket jag inte skulle ha något emot så länge det skulle smaka gott.

Ja, bättre exempel. Men visst äter man med ögonen också.

Det vore behändigt att ha alla reglerna i samma bok. Plocka bort allt som inte är relevant för Trudvang och in med det som är det.
Jag förstår det här resonemanget helt och fullt. Samtidigt tycker jag att det väl är ganska vanligt att man i rätt många rollspel har mer än en regelbok att förhålla sig till. Även Drakar och Demoner kommer ju snart få fler regelböcker i form av expert- och magiböcker.

Hur löstes det med TV Chronicles; krävdes 5e separat, eller låg ett anpassat regelverk med?
Trudvang Chronicles var ett helt eget spel. Sedan fanns Trudvang Adventures som en värld till 5E. Om jag inte fått det hela om bakfoten.

Ja, bättre exempel. Men visst äter man med ögonen också.
Det håller jag med om. Hade det handlat om att man skulle använda DoD-aktiga bilder i böckerna om Trudvang hade jag tyckt det vore märkligt och inte passat så bra. Men så som fallet är nu verkar det ju som att man bara behöver använda DoD-böckerna när man gör rollperson eller kanske slår upp enskilda regler så jag kan inte riktigt se att det kommer störa särskilt mycket.

Sen finns det en del enskilda regler som jag kanske inte tycker passar Trudvang och som jag hoppas vi får alternativ till. Exempelvis att slå fram sina grundegenskaper (jag vet att man gjorde det även i vissa av Trudvangs gamla regler) eller magikernas järnallergi (som jag inte gillar till något system men som jag tycker passar särskilt dåligt i Trudvang). Men det är ju enskildheter.

Hur löstes det med TV Chronicles Adventures; krävdes 5e separat, eller låg ett anpassat regelverk med?
De två grundregelböckerna till TA ser ut att innehålla allt nödvändigt för att spela. Monsterkapitlet innehåller även generella riktlinjer för konvertera monster från Trudvang Chronicles om man har bestiarieboken. Jag har tidigare utgått ifrån att man borde ha 5e Basic lättillgängligt för säkerhets skull som referens. Man i skrivande stund kan jag faktiskt inte komma på något alls som borde kräva 5E Basic. Jag tror att jag kan ha rört ihop lite med Adventures in Middle-Earth 5e som mer definitivt kräver 5e Basic.

Last edited:
Köttbullar formade som drakar ska det vara ju!!!

Drakbullar och Demoner. Nästa kokbok från Ligan.

Men, åter on topic från mig nu :D

Då Ereb har Grå Hallarna, så behöver vi ju egentligen inte oroa oss för olika settings, då det i slutänden bara är en enda enorm metasetting...

Back