DoD Vilka världar till Drakar och Demoner är du intresserad av?

Vilka världar till Drakar och Demoner är du intresserad av?

• Ereb Altor

Votes: 62 57.4%
  • Chronopia

Votes: 37 34.3%
  • Trudvang

Votes: 55 50.9%
  • Dimmornas dal

Votes: 32 29.6%
  • Mervalde

Votes: 9 8.3%
  • Windheim

Votes: 17 15.7%
  • Någon annan värld (skriv gärna världens namn i en kommentar)

Votes: 10 9.3%
  • Inga överhvudtaget

Votes: 15 13.9%
  • Magnamund (tillagt alternativ)

Votes: 15 13.9%

• Total voters
    108
Det är lätt att bli lite intern här annars.
Verkligen. Precis som det är lätt att bli intern i andra sammanhang. I bekantskapskretsen. I den lokala föreningen. I Facebook-gruppen. Det är nyttigt att påminna sig om det ibland.

Ja, många som började spela rollspel på 00-talet är nostalgiska över Trudvang i allmänhet och Den svarta solen i synnerhet, har jag förstått det som. Det ska vi inte undeskatta. Det är lätt att bli lite intern här annars.
Poängen med att vara intern är väl att man inte får släppas ut!?!? ;)

Jag är fullständigt övertygad! Ankor i Trudvang ska bli mitt livsmål!
Somliga mål bör aldrig uppfyllas, för allt som är heligt... låt detta bli ett mål som inte uppfylls! Mitt intresse för Trudvang skulle verkligen gå i botten då, från att vara i toppen.

Edit: Eller ja, om du husreglar in dem i ditt eget Trudvang. Kör i vinden :) Alla får ha kul på sitt sätt liksom.

Jag har tyvärr inte tid att läsa in mig på komplexa spelvärldar nuförtiden, så DoD23 är alldeles utmärkt för mig när det är fri från setting.

Men det sagt, det går ju inte att inte bli peppad när man ser hur otroligt spännande spelvärldar många fantastiska kreatörer skapar! Ereb Altor är ju ett mastodontprojekt som heter duga som jag ser fram emot att sätta tänderna i! Windheim verkar även det synnerligen ambitiöst och trevligt! Trudvang har jag ju många nostalgiska känslor för även om vi när vi begav sig aldrig riktigt fick till det kampanjspel vi ville ha. Och Chronopia skulle ju vara kul att se en ny version av där de fick bitarna på rätt plats så att säga.

Ja det är väl bra? Folk verkar älska nya regler. Men vill man inte utveckla nya regler kan man väl använda de gamla med lite tweaks och presentera i en ny, egen, regelbok.
Fast då har paketet växt från fyra till fem böcker. Inte för att det nödvändigtvis skulle vara något dåligt men framförallt betyder det att det inte skulle stå Drakar och demoner/Dragonbane på grejorna. Och det skulle vara en dålig grej då de båda är starkare varumärken än Trudvang någonsin varit.

Personligen så tycker jag att en konvertering till DoD23 är helt rätt väg att gå. Och med det utlovade tveakanded av reglerna för en mer Trudvangsk känsla så tror jag definitivt att system och värld kommer att funka bra tillsammans.

Här tror jag du kommer få fel.... Nostagli i all ära, men jag är rätt säker på att Dragonbane sålt mer än DoD23 och där finns det ingen nostalgi att falla tillbaka på för att få försäljning. Jag tror även att 'på Trudvang kickstartern kommer få se fler backare från engelskspråkiga länder än från Sverige.

Sure, men finns en hel värld av engelskspråkiga att falla tillbaka på.

Jag tror att det är smart av Ligan att släppa Trudvang som en värld till DoD/Dragonbane istället för som ett separat spel. DoD/Dragonbane kommer att ge draghjälp åt Trudvang och vice versa.

När det gäller omröstningen är jag en smula förvånad över det så pass stora intresset för Trudvang och Chronopia men det säger nog mer om mig och min krets av spelkompisar - jag tänker då framförallt på våran ålder - än något annat. Jag är även en smula förvånad över att Windheim inte kammade hem fler röster. De dominerade ju fullständigt i Fenix Awards men det är såklart olika grupper av röstande.

Även om jag hellre sett Trudvang som ett separat spel torde väl denna lösning öka chanserna för ett Dragonbane Chronopia?

Tycker det är svårt att se Chronopia stå på egna fötter som spel, men kan säkert locka som ett ballt supplement till Dragonbane, D&D eller annan etablerad spelmotor.

Hur som helst väldigt kul med ett nytt Trudvang och att Fria Ligan håller i tyglarna! Mindre kul i mitt tycke att man ankrar det till Drakar och Demoner 23 spelet.

Tror dessutom det är ett dåligt affärsbeslut då Trudvang torde ha mycket starkare dragningskraft än Dragonbane, och därför nog får en del som inte är sålda på Dragonbane att stå över TrTrudvang.
Jag håller förvisso egentligen med dig då jag också hade föredragit att se Trudvang-DoD23 som en separat regelbok som står på egna ben utan behov av ytterligare regelböcker. Men som jag förstått det har Ligan varit måna om att hålla DoD23's grundregler relevanta genom att vara nödvändiga för alla framtida världsexpansioner och de verkar ha hållit sig konsekvent till den principen hittills. En extra såld DoD23 grundregelbok är ju ändå en extra såld grundregelbok, så är väl bara att gilla läget antar jag och jag kan väl inte helt klandra dom om det är resonemanget. Det är ju business i slutändan.

Osäker dock på om Dragonbane skulle internationellt ha mindre dragningskraft än Trudvang. DB verkar ju ändå blivit en hit internationellt och jag tror nog både DB och Trudvang snarare ger draghjälp varandra i det här fallet. Folk som redan gillar DB har en anledning att kolla in Trudvang och folk som redan är intresserade av Trudvang får en anledning att kolla in DB.

Last edited:
Jag skulle gärna se någon sorts Drakar och Demoner Samuraj, men det måste inte vara Jih-Pun. Eller innehålla något annat från det ursprungliga DoD Samuraj över huvud taget.

Kanske är jag sugen på detta för att jag just nu spelar en massa Ghost of Yotei. Men jag hade gärna köpt ett DoD Samuraj ändå.

När det gäller omröstningen är jag en smula förvånad över det så pass stora intresset för Trudvang och Chronopia men det säger nog mer om mig och min krets av spelkompisar - jag tänker då framförallt på våran ålder - än något annat.
Jag tror att vi är många som alltid uppskattat Trudvangs värld, stämning och bilder, men aldrig fastnat för regelsystemen, eller hur Trudvang förvaltats av Riotminds under sina senare år. Att Ligan nu plockar ut guldklimparna och förädlar det till ett regelsystem jag verkligen gillar, gör åtminstone mig ganska peppad.

Back