Vilka typer av nörd-hobby spel är coolast/töntigast att spela?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Min lista från töntigast till coolast:

5. Figurspel - sitta och måla alviska tennfigurer och bygga landskap dem kan vandra runt i. Det närmaste man kan komma att leka med bilar och dockor.

4. Rollspel - sitta och fantisera ihop sagor ihop med ett minimum av papper, böcker och regler för att få det att se ut som ett riktigt spel.

3. Magic - att spela kortspel som te.x poker kan ha en viss coolhetsfaktor, det här är bara ett muppigare alternativ där man inte vinner några pengar. Påminner också lite om att samla på basket eller hockeykort på mellanstadiet

2. Brädspel - alla har spelat det, alla tycker det kan vara roligt och något man kan tänka sig göra emellanåt. Därför bara något suspekt att göra det regelbundet på sin fritid.

1. Datorspel - socialt ganska accepterat och ses på sin höjd som en tidsfördriv eller förströelse
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vad normies anser

1:dataspel det är socialt accepterat att vara gamer idag .

2: brädspel alla har spelat cluedo , monopol , jakten på diamanten osv.

3:Magic

4: figurspel

5:rollspel normies anser att det är supertöntigt och lame att sitta och låtsas att man är drakar och prinsessor och trollkarlar i nån överviktig medelålders mans källare som stinker av mansmysk och ostbågar och cola och gammal pizza.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vad jag anser

1: rollspel rules Supreme

2: brädspel kan vara en rolig aktivitet när man inte orkar spela rollspel eller på en bärskväll

3: figurspel , kan vara roligt men är allt för dyrt och jag hatar att måla och bygga terräng

4 Magic. Har varken tid ,lust eller pengar att spela Magic

5: dataspel , varför skall man spela rpg på datan när the real thing finns . Data rpg är för folk som saknar fantasi nog att spela riktiga rollspel.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Jag ser inte någon av de hobbies du listar som töntiga. Upplever inte heller att folk i min omgivning pratar om någon nördig hobby som mer eller mindre töntig. De flesta nördar jag känner ägnar sig även åt flera olika hobbies och tycker att alla är roliga på olika sätt. Variationen tillför dessutom något i sig. Icke-nördar kan vara oförstående till den tid och de pengar som nördar är villiga att lägga ner på sina hobbies men det är allt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag ser inte någon av de hobbies du listar som töntiga. Upplever inte heller att folk i min omgivning pratar om någon nördig hobby som mer eller mindre töntig. De flesta nördar jag känner ägnar sig även åt flera olika hobbies och tycker att alla är roliga på olika sätt. Variationen tillför dessutom något i sig. Icke-nördar kan vara oförstående till den tid och de pengar som nördar är villiga att lägga ner på sina hobbies men det är allt.
Har du aldrig fått till dig ifrån normies att spela rollspel är töntigt , inte ens i skolåldern?

Jag har flera gånger fått gliringar ifrån mina normie vänner som att vad är det ni gör , går ni ut i skogen och tar på er lösskägg och hobbitöron och leker gandlaf och kastar kottar på varandra och låtsas att ni är krigare .
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Huvuddelen av min bekantskapskrets är inte nördar. Det finns en och annan nörd bland dem, och jag har såklart mitt spelgäng som är nära vänner. Jag pratar inte alls om min nördhobby med mina icke-nördvänner. Men å andra sidan pratar jag inte heller surf med mina nördvänner.

Jag är osäker på om figurspel eller rollspel är nördigast/töntigast. Det är nog jämnt skägg där. Magic tror jag att normies sorterar in under brädspel. Det gör jag iaf. Ser ingen större skillnad på det och andra brädspel. Datorspel är ju inte alls nördigt. Det gör alla. Iofs, jag och @afUttermark spelar ju www.warbarons.com och det ligger nog farligt nära figurspel i töntighetsgrad :)
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Har du aldrig fått till dig ifrån normies att spela rollspel är töntigt , inte ens i skolåldern?

Jag har flera gånger fått gliringar ifrån mina normie vänner som att vad är det ni gör , går ni ut i skogen och tar på er lösskägg och hobbitöron och leker gandlaf och kastar kottar på varandra och låtsas att ni är krigare .
Glömde förstås att lajva. Överlägset det mest töntiga
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Normala människor har ingen uppfattning om vad som är mest töntigt, eftersom de inte vet att det är någon skillnad på olika spel. De tror att rollspel spelas med tennfigurer och Magic-kort av personer utklädda till trollkarlar och alver.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag utgick ifrån någon form av tes att iom att normies har sämre fantasi än oss så behöver dom spel med komponenter och spel som är interaktiva på ett annat sätt än rollspel . I dataspel så ser du din figur på skärmen och den agerar på olika sätt beroende på hur du trycker på handkontrollen och i brädspel slår du tärningar och flyttar runt din figur på ett spelbräde . Du behöver ingen fantasi för att kunna spela dom spelen vilket gjort att dom blivit mer accepterade hos normies .

Jag har flera nära vänner som spelade Diablo och wow och Skyrim osv men tycker att tabletop rpgs verkar supertöntigt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Håller med @luddwig och @Måns. Upplever att ingetdera ses som särskilt töntigt nuförtiden, åtminstone inte av någon under säg 50.

Men som hobbies är de smala och inget som folk i allmänhet har något större intresse för. (Däremot är min bild att lajv är det mest tillgängliga i allmänhetens medvetande. Kanske inte i meningen spela ut scenarion i skogen men i betydelsen reenactment - fast jag är ju inte lajvare för 5 öre, det är kanske en skarp gräns däremellan?)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag tror att den spelformen som icke-spelare tycker är mest kufisk torde vara lajv. Om jag berättar för någon som inte spelar själv att jag spelar rollspel har det hänt att personens ögon blivit stora som tefat och att hen osäkert frågar "Jaha, så du klär ut dig och springer runt i skogen?" När jag då berättar att nej, vi sitter framför ett bord med böcker och slår tärning typ, så antar ögonen normal form igen.

Den spelformen som jag tror uppfattas som minst konstig, förutom dataspel, är nog brädspel. De flesta har ju spelat någon form av sällskapsspel även i vuxen ålder så det är ju ett ganska lätt koncept att förklara.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Jag tror att den spelformen som icke-spelare tycker är mest kufisk torde vara lajv. Om jag berättar för någon som inte spelar själv att jag spelar rollspel har det hänt att personens ögon blivit stora som tefat och att hen osäkert frågar "Jaha, så du klär ut dig och springer runt i skogen?" När jag då berättar att nej, vi sitter framför ett bord med böcker och slår tärning typ, så antar ögonen normal form igen.

Den spelformen som jag tror uppfattas som minst konstig, förutom dataspel, är nog brädspel. De flesta har ju spelat någon form av sällskapsspel även i vuxen ålder så det är ju ett ganska lätt koncept att förklara.
Av den anledningen föredrar jag att säga bordsrollspel eller kanske Dungeons and Dragons (även om jag aldrig spelar just det rollspelet). En del tror dessutom att det är kinky-sex man åsyftar med rollspel
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Har du aldrig fått till dig ifrån normies att spela rollspel är töntigt , inte ens i skolåldern?

Jag har flera gånger fått gliringar ifrån mina normie vänner som att vad är det ni gör , går ni ut i skogen och tar på er lösskägg och hobbitöron och leker gandlaf och kastar kottar på varandra och låtsas att ni är krigare .
Jag upplever att detta är något som har ändrats med tiden. Jag är 27år och har under mitt liv bara fått sådana kommentarer ifrån gamla människor.
(och jag har ändå spelat borde rollspel och magic öppet i skolkoridorer).

Med det sagt tycker jag flera av er ner räknat figurspels visuella inslag.
Få saker är häftigare i vår hobby än att på konvent besöka figurspelarna och titta på deras imponerande armer och landskapen de står i.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Av den anledningen föredrar jag att säga bordsrollspel eller kanske Dungeons and Dragons (även om jag aldrig spelar just det rollspelet). En del tror dessutom att det är kinky-sex man åsyftar med rollspel
Haha den där har jag också fått till mig , att folk tror att jag gillar att klä ut mig i Darth vader mask och smiska kvinnor i leila slave outfits . Jag brukar säga att jag sysslar med rollspel som------ och beroende på vilken gen jag pratar med säger jag antingen drakar och demoner eller Dungeons and dragons .
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
En del tror dessutom att det är kinky-sex man åsyftar med rollspel
Jo, jag kommer ihåg att jag innan jag träffade min fästmö hade skrivit på min dåvarande tinderprofil att ett av mina största intressen var rollspel, vilket jag efter ett tag kom på säkert missuppfattade av de flesta som läste profilen 😂
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jo, jag kommer ihåg att jag innan jag träffade min fästmö hade skrivit på min dåvarande tinderprofil att ett av mina största intressen var rollspel, vilket jag efter ett tag kom på säkert missuppfattade av de flesta som läste profilen 😂
Mot bättre vetande hette jag en gång i ungdomen roleplayer/dungeon master på en chatt och det kom en hel del mer eller mindre intressanta förslag ifrån en hög med medelålders män 🤣🤣
 
Top