Vilka typer av nörd-hobby spel är coolast/töntigast att spela?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
Få saker är häftigare i vår hobby än att på konvent besöka figurspelarna och titta på deras imponerande armer och landskapen de står i.
Att nämna "konvent" och "häftigt" i samma mening bevisar att du är en del av problemet ;)

Ps. gillar också snygga dioramor
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
Grejen är väl att rollspelarna har fått jobb, tagit av sig gothrocken och skickligt infiltrerat samhället på alla dess nivåer. Det går inte längre att med säkerhet säga vem som är nörd och vem som inte är det. När vi säger att X är töntigare än Y så är det sannolikt inget som någon tänker på. Jag undrar om inte rollspelare själva upprätthåller nördigheten medan utomstående faktiskt inte bryr sig det minsta.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,076
Haha den där har jag också fått till mig , att folk tror att jag gillar att klä ut mig i Darth vader mask och smiska kvinnor i leila slave outfits . Jag brukar säga att jag sysslar med rollspel som------ och beroende på vilken gen jag pratar med säger jag antingen drakar och demoner eller Dungeons and dragons .
Jag och min SL blev stoppade av polisen efter att ha varit och köpt knark inför en ett spelmöte. Trots att vi först inte stannat bilen när vi blev stoppade, och trots att min medpassagerare var dömd för narkotikabrott så fick vi åka vidare när vi förklarade att vi haft bråttom hem för spela ett rollspel som heter Eon som är ungefär som drakar och demoner
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Grejen är väl att rollspelarna har fått jobb, tagit av sig gothrocken och skickligt infiltrerat samhället på alla dess nivåer. Det går inte längre att med säkerhet säga vem som är nörd och vem som inte är det. När vi säger att X är töntigare än Y så är det sannolikt inget som någon tänker på. Jag undrar om inte rollspelare själva upprätthåller nördigheten medan utomstående faktiskt inte bryr sig det minsta.
Både ja och nej . Nu vet jag inte om det är för att jag själv är nörd och rollspelare men jag har en ganska väl kalibrerad radar när det kommer till till att upptäcka andra nördar. Vissa personer osar bara nörd feromon
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag och min SL blev stoppade av polisen efter att ha varit och köpt knark inför en ett spelmöte. Trots att vi först inte stannat bilen när vi blev stoppade, och trots att min medpassagerare var dömd för narkotikabrott så fick vi åka vidare när vi förklarade att vi haft bråttom hem för spela ett rollspel som heter Eon som är ungefär som drakar och demoner
Rollspel på knark är en en tanke som aldrig slagit mig , vad var det för knark ? Vet inte om det är så bra att spela rollspel och få beskrivet hur man blir stormad av 20 Orcher eller hur en drake uppenbarar sig om man droppat syra och att spela med någon som tatt tjack och fått motormun hade nog inte heller vart så angenämt 🤣🤣
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,076
Rollspel på knark är en en tanke som aldrig slagit mig , vad var det för knark ? Vet inte om det är så bra att spela rollspel och få beskrivet hur man blir stormad av 20 Orcher eller hur en drake uppenbarar sig om man droppat syra och att spela med någon som tatt tjack och fått motormun hade nog inte heller vart så angenämt 🤣🤣
Var cannabis, vissa kan hantera det väl, andra inte (som jag själv). Har provat att spela med kokain också och det klarar ingen av.

Men vi fick droppa en spelare då hans SLande blev precis som du beskrev. Under vad som blev hans sista spelsession på många år så hittade spelarna stora mängder mudelört (Eonskt cannabis) på en strandad båt, såg en drake flyga förbi och fick slutligen övernatta på en herrgård kallad paradiset (som han tog 10 timmar på sig att rita färdigt under spelpassaset) där godsägaren var generös nog att låta rollpersonerna välja vem av hans många döttrar dem ville dela sin sänghalm med.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,660
Location
Värnhem, Malmö
Jag tror att den spelformen som icke-spelare tycker är mest kufisk torde vara lajv. Om jag berättar för någon som inte spelar själv att jag spelar rollspel har det hänt att personens ögon blivit stora som tefat och att hen osäkert frågar "Jaha, så du klär ut dig och springer runt i skogen?" När jag då berättar att nej, vi sitter framför ett bord med böcker och slår tärning typ, så antar ögonen normal form igen.

Den spelformen som jag tror uppfattas som minst konstig, förutom dataspel, är nog brädspel. De flesta har ju spelat någon form av sällskapsspel även i vuxen ålder så det är ju ett ganska lätt koncept att förklara.
Samtidigt upplever jag att lajv är den spelform som lyckats bäst med att få överlappning med finkulturen. Det har ju gjorts en hel del teater-lajv-hybrid-grejer, en bok som Lyra Kolis Blödningen kunde ges ut på Modernista, och så vidare. Men det är klart, finkulturen anses väl kanske också kufisk bland vanligt fôlk.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Samtidigt upplever jag att lajv är den spelform som lyckats bäst med att få överlappning med finkulturen. Det har ju gjorts en hel del teater-lajv-hybrid-grejer, en bok som Lyra Kolis Blödningen kunde ges ut på Modernista, och så vidare. Men det är klart, finkulturen anses väl kanske också kufisk bland vanligt fôlk.
Lajv har väll även haft en ganska bra överlappning inom andra sfärer också . Jag tänker tex på barnprogrammet Barda
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
Både ja och nej . Nu vet jag inte om det är för att jag själv är nörd och rollspelare men jag har en ganska väl kalibrerad radar när det kommer till till att upptäcka andra nördar. Vissa personer osar bara nörd feromon
Det är sant. Men sedan pratar man med dom och då visar de sig istället vara Tolkien-fantaster, har doktorsexamen i fornnordiska, är tokiga i amnie eller bara är tekniker. Kanske spelade de rollspel förr, men jag ser ärligt talat inte skillnad på en hårdrocksnörd och en rollspelsnörd. Den där lite nördiga utstrålningen uppvisar rätt många människor. Och väldigt många rollspelare uppvisar den inte. Så jag skulle nog inte lita på din nerd-radar.

Visst, kommer det någon med plysch-hatt föreställande Cthulhu, en Äspels-tisha och vampyrklansmärken på rocken så fattar man så klart. Men annars är det inte speciellt lätt. Även om vi nog tror det, och såklart kan känna igen subkulturella fenomen. Bara rollspelare fattar vad ett Mörk Borg-märke på jeansjackan innebär. Alla andra tror bara att man har dålig musiksmak ;)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Just nu är ju rollspel "coolare" än det någonsin vart.
Ja, det är så himla sjukt. När en kompis sa att han startat ett rollspelsgäng med folk från sitt jobb. Vars enda erfarenhet innan var Zelda och GOT. Han har kunnat använda alla klyschor utan att det känns gjort. "Va, var lönndörren till katakomberna gömd i altaret!"
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,968
Location
Linköping
Han har kunnat använda alla klyschor utan att det känns gjort. "Va, var lönndörren till katakomberna gömd i altaret!"
Det här tänker jag ofta på när någon klagar på film/bok/spel med "det här har jag ju redan sett 10 gånger, så trist och oorginellt" att det för varje iteration finns någon som ser det för första gången och tycker det är coolt.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Mest socialt accepterat enligt min uppfattning:
1. Brädspel (steget från Monopol och Bondespelet är inte så långt till mer avancerade brädspel)
2. Dator/Konsollspel (Garanterat mer mainstream idag än när jag började spela på VIC-20 1983-84).
3. Kortspel (Precis som Brädspel och Dator/Konsollspel så beror det säker på vad det gäller exakt för spel. Magic har jag ingen koll på alls t.ex. men Swärje eller Junta (som iaf är 50% kortspel) tror jag funkar för fler.
4. Rollspel (Här har jag fortfarande en slags fördom om att spel runt ett bord är mer socialt accepterat än LARP/Lajv, men det skulle också kunna vara precis tvärtom. För de som inte är insatta tror jag fortfarande att rollspel kan ge uppfattningen att man är ute i skogen och slåss med svärd.
5. Figurspel (Figurmålning känns lite som modellplan-byggen och det tror jag aldrig haft någon hög social status för andra än de som sysslar med det). :)
 
Top