Nekromanti Vilka trovärdigheter önskar ni i ett stridssystem?

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Sumo-problemet.

Är man liten och snabb skall man inte brottas. Snarare skall man ha ett långt stångvapen som låter en hålla fienden på skaftlängds avstånd (vilket är en sak de flesta spelsystem missar, folk är jättepigga på att småvapen skall vara "snabba" men tänker inte en sekund på att stora vapen är långa).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: Sumo-problemet.

Är man liten och snabb skall man inte brottas. Snarare skall man ha ett långt stångvapen som låter en hålla fienden på skaftlängds avstånd (vilket är en sak de flesta spelsystem missar, folk är jättepigga på att småvapen skall vara "snabba" men tänker inte en sekund på att stora vapen är långa).
Exakt. Jag tog inte upp det i mitt exempel eftersom stångvapen oftast inte är tillåtna i brottningsmatcher (oftast leder de till att domaren börjar räkna) och jag har aldrig sett någon dvärgbrottningsmatch där sådant varit tillåtet. Lyckligtvis har jag inte sett så många, det är för mycket lyteskomik för min del.

Man kan säga mycket om fördelarna med att förena lytta med löje, men någonstans måste man dra gränsen.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Sumo-problemet.

Jag tog inte upp det i mitt exempel eftersom stångvapen oftast inte är tillåtna i brottningsmatcher (oftast leder de till att domaren börjar räkna) och jag har aldrig sett någon dvärgbrottningsmatch där sådant varit tillåtet...
Jag har en MYCKET dålig dag och behöver sådana här inlägg... :gremsmile:

RuneQuests initiativsystem räknade med vapenlängd som främsta faktor, men hade en del andra dumheter. Det räknade också med att en rollpersons storlek (Size) var en fördel i strid - hög Size handlar före låg Size.

Elric! hade ett mycket bra sätt att hantera detta - den som har ett långt vapen kan inte bli anfallen hur som helst av den med ett mycket kortare, och vice versa. Det är inte ett numeriskt värde, utan man måste helt enkelt skifta avstånd innan man kan handla. Mycket lätthanterligt.

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Sumo-problemet.

Gurps har säkeligen något (det har gurps alltid )...
GURPS räknar kallt med att stora motståndare har hög Strength, helt enkelt, och gör det till väsentligt i sammanhanget, även om Increased Density (fördel, passar för robotar och Discworld-troll och andra tunga typer) har direkta fördelar i sammanhanget. Har inte läst GURPS Mecha (Vehicles-reglerna - RYYYYYYYYYYYYYS!!! :gremcrazy: :gremshocked: :gremcrazy:)
så jag vet inte om det finns något om extrema storleksskillnader där.

Nackdelen med BRP's Size är att det täcker upp BÅDE vikt/massa och längd/räckvidd. Ibland stämmer de inte helt överens, vilket stör regelbögen i mig. :gremmad:

Erik
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Katastrofalt misslyckande

Något som jag aldrig erfarit i rollspelssystem är ett regelverk som i strid på ett simulerar "tumult" i närstrid.

Exempel; Om du hamnar i ett regelrätt slagsmål med tre andra kombatanter har du troligtvis bara koll på en (kanske två om de står bredvid varandra) av dem. Instiktivt kan du kanske parera ett slag som kommer från sidan, men knappast medvetet om du försvarar dig mot två bjässar som står framför dig och matar slag genom din garde.

Till detta vill jag bara säga att jag tränat boxning under flera år och anser mig ha ganska mycket kött på benen. Att jag däremot aldrig varit i fajt utaför ringen är en annan sak.

Kan någon överbevisa mig?

Utöver detta är något jag efterlyser ett stridssystem som inte skiljer sig för mycket från det övriga regelverket. Reglerna för hur strid skall skötas bör i mina ögon sitta i ryggraden så alla vet vad som gäller. På detta sätt blir det heller inga "onödiga" regeltolkningstvister.

En annan sak är att handlingsflödet bör gestaltas på ett realistiskt sätt. Mutant 2s segmentsystem var inget jag tyckte funkade, inte heller en SR (DoDE, SRR) på tio eller fem sekunder. Vet inte vad som är bäst, men kan man hitta ett system som fixar handlingsflödet, är jag nöjd.

Tack för ordet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: Sumo-problemet.

Elric! hade ett mycket bra sätt att hantera detta - den som har ett långt vapen kan inte bli anfallen hur som helst av den med ett mycket kortare, och vice versa. Det är inte ett numeriskt värde, utan man måste helt enkelt skifta avstånd innan man kan handla. Mycket lätthanterligt.
Det där hanterar jag enligt följande:

I början av striden har den med längst vapen övertag , vilket innebär att motståndaren ligger i underläge . Detta under "normala" förutsättninger, om en kille med pik helt oväntat blir påhoppad i närstrid har han underläge . Underläge innebär att man har -5 på alla attacker, parader och undanmanövrer.

För att komma ur underläget måste man lyckas med en attack, parad eller undanmanöver mot motståndaren, varvid rollerna blir ombytta och motståndaren hamnar i underläge . I verkliga termer har striden förflyttats till ett avstånd som gynnar den andra parten.

Slåss man mot flera motståndare har man också ett automatiskt underläge , vilket då bara kan brytas om man lyckas bryta det mot alla motståndare (utan att de lyckas vinna tillbaka sitt överläge ). Detta är svårt, vilket är ganska realistiskt.

Jag har en MYCKET dålig dag och behöver sådana här inlägg...
Vad är uppmuntrande med dvärgbrottning?
 
G

Guest

Guest
Re: Katastrofalt misslyckande

Till detta vill jag bara säga att jag tränat boxning under flera år och anser mig ha ganska mycket kött på benen. Att jag däremot aldrig varit i fajt utaför ringen är en annan sak.
Ja du jag tränade kampsport i cirka 4-5 år innan jag lade av av flera olika orsaker. Skillnaden är väl att jag var även "aktiv" ute på gatan mer eller mindre också mellan 5 i mellanstadiet till 3an i gymnasiet. Fråga mig inte varför, det är en mycket lång historia och inte mitt fel. Men kunde som regel inte kliva ut genom dörren utan att någon hoppade på mig. Nu överdriver jag lite, man kan faktiskt räkna mina "riktiga slagsmål" på två händer beroende på hur långt man gar tillbaka. :gremgrin:
Vilket betyder att jag har erfarenhet av riktiga slagsmål inte bara någon form av kamp art. Sen är jag nära vän med ett par dårar som håller i säkerhetsutbildningar och sånt där plockar man upp ett och annat. Umgås även med två äldre herrar som tränar i boxning. Kan tilläggas att jag även tidigt i Högstadiet fick smeknamnet Stålnacke av någon konstig anledning men tydligen hade det att göra med någon person som fick smisk av mig.

Kan också tillägga att jag aldrig någonsin har gått in för att starta ett slagsmål eller liknande på något annat sätt faktum är att jag alltid försöker dra mig undan och snacka mig ur situationer. Om jag inte hade kunnat eller gjort det så hade mina erfareheter fyrdubblats och frågan är om jag hade varit vid liv i denna stund (Flera som jag hamnade i slagsmål med sitter nu i fängelse, på avgiftning eller dylikt). Kan också säga att mitt sista slagsmål jag var med i var för 6 år sedan sedan dess är jag slagsmålfri :gremcool:

Exempel; Om du hamnar i ett regelrätt slagsmål med tre andra kombatanter har du troligtvis bara koll på en (kanske två om de står bredvid varandra) av dem. Instiktivt kan du kanske parera ett slag som kommer från sidan, men knappast medvetet om du försvarar dig mot två bjässar som står framför dig och matar slag genom din garde.
Delvis sant, studier visar att en strid varar i genomsnitt 2 sekunder innan någon ligger på marken. Och i ovanstående fall så skulle det troligtvis vara den ensamme combatanten. Troligtvis kan han dra ner någon med sig i fallet. Sedan är frågan om man har någon erfarenhet från liggande strid för ensam mot 1 liggande och 2 stående är man troligtvis rätt så körd när man ligger ner. Kan notera att alla slagsmål jag sett eller varit med om har slutat med att någon ligger ner inom loppet av några enstaka sekunder. Så för guds skull alla släpp den romantiserande bilden av folk som står och utbyter slag mot varandra. Dom ända gångerna det händer är när figherna är reglerade som i boxning och dylikt. Ett tips kan vara att kolla på en Ultimate Fight - tävling. Dom enda matcherna som combatanterna är stående längre än 2 sekunder är när de är avvaktande och cirkulerar runt varandra för att hitta en öppning, men när själva slagväxlingen börjar dröjer det inte länger förrän någon ligger ner. Till och med boxningstränarna erkänner att på gatan så är boxning bara skit, eller rättare sagt all form av kampsport är bara skit. Någon sade till mig en gång att när man hamnar i en fight så kan man bara använda 2% av det man har lärt sig, och det är inte så bra statistik. Dock det olika kamparter ger som kan vara bra är slagtolerans vilket menas vid att en normal människa som aldrig har slagits någongång i sitt liv brukar ofta frysa ihop och helt enkelt kura ihop när någon slår mot honom. En kamptränad person brukar ha byggt upp den där toleransen och fryser inte ihop lika lätt som en vanlig person när någon slår mot honom.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,301
Location
Göteborg, Lindome
Re: Katastrofalt misslyckande

Vilket betyder att jag har erfarenhet av riktiga slagsmål...

Då passar ju en vers ur "Vredens dag" bra som din signatur :gremlaugh: ...även om du plockat bort mittraden ("Doomed to flames of woe unbounded").

/Mikael - älskar Mozart, och speciellt Dies Irae
 
G

Guest

Guest
Re: Katastrofalt misslyckande

Haha ja vad skall man svara på det? :gremtongue:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Sumo-problemet.

Det här är ungefär hur Elric! gör det också, jo. Vilket kanske är självklart när man tänker närmare efter, men...

Vad är uppmuntrande med dvärgbrottning?
Inget i sig - det är din humor kring Vindhands svar som var uppmuntrande. :gremsmile:

Erik
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Katastrofalt misslyckande

Exempel; Om du hamnar i ett regelrätt slagsmål med tre andra kombatanter har du troligtvis bara koll på en (kanske två om de står bredvid varandra) av dem. Instiktivt kan du kanske parera ett slag som kommer från sidan, men knappast medvetet om du försvarar dig mot två bjässar som står framför dig och matar slag genom din garde.

Om man står still och koncentrerar sig på två av tre fiender så kommer man definitivt åka på stryk. Taktiken här är nog att anfalla den tredje (han som är ensam) så att han blir nedkämpad eller i.a.f. drivs bakåt och på defensiven, sedan förflytta sig så att inte båda av de två kvarvarande kan anfalla samtidigt o.s.v...

Det är f.ö. det jag ofta stör mig mest på i system: illusionen av att folk står stilla (kanske på sin "hex"?) och matar hugg mot varandra.

Vet inte vad som är bäst, men kan man hitta ett system som fixar handlingsflödet, är jag nöjd.

Grundprincipen jag använder är att alla får max en möjlighet att ta initiativet till något varje runda. Om det gått dåligt för en får man antagligen inte ens det eftersom man är ur balans, intrasslad eller bara för defensiv för att hinna tänka.
Detta ger alla möjliga variationer i stridsflöde, ett flöde som beror på hur väl man slåss just då och dessutom möjlighet att hamna i över eller underläge.
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
Av dina förslag är dessa viktigast för mig:


- Att vapnen ger realistiska och detaljerade skador.
- Att man kan variera sin aggresion.
- Att kombatanternas kondition tas med i beräkningarna.
- Att vissa vapen är bättre lämpade mot tunga rustningar.
- Att strider mellan oerfarna kombatanter behandlas realistiskt: alltså så att de inte beter sig på samma sätt som stridsproffsen.
- Att stridsfärdigheterna är realistiska, så att en yxmästare inte framstår som en otränad gröngöling om man plockar upp en spikklubba.
- Att läkning av skador sker på realistiska sätt, såsom att en kombatant utan hjälm åker på skador som läks på helt andra sätt än vad som gäller för en snubbe utan benskenor.
 
G

Guest

Guest
Re: Katastrofalt misslyckande

Om man står still och koncentrerar sig på två av tre fiender så kommer man definitivt åka på stryk. Taktiken här är nog att anfalla den tredje (han som är ensam) så att han blir nedkämpad eller i.a.f. drivs bakåt och på defensiven, sedan förflytta sig så att inte båda av de två kvarvarande kan anfalla samtidigt o.s.v...

Det är f.ö. det jag ofta stör mig mest på i system: illusionen av att folk står stilla (kanske på sin "hex"?) och matar hugg mot varandra.
Kan inte mer än att hålla med kan man manövrera rätt så är ju halva striden vunnen. Skulle samma person stå kvar på samma ställe kan ju de tre andra enkelt omringa den ensamma personen och ta ner honom på nolltid.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
'Initiativ'

Grundprincipen jag använder är att alla får max en möjlighet att ta initiativet till något varje runda.
Hm. Jag vet inte varför, men jag påminns om en attityd till initiativ jag faktiskt gillade: I Sovereign Stone slår man ett slag varje runda för vad man gör - för Sword, säg, om man vill safta till någon, eller Athletics, om man förflyttar sig, osv.
Alla säger vad de gör, slår sitt slag... och högst färdighetsslag går först.

Alla har ett naturligt 'försvarsslag' som anger svårigheten för att få däng, men man KAN välja att 'abortera' en handling och totalförsvara sig istället, om ens anfallare handlar först. Detta är enda gången man kan skifta handling. Om jag agerar först, kan jag försvara mig bra mot alla som handlar efter mig; jag har visserligen bara 'en handling', men jag har ju ett rejält övertag.

Förutom reducerat antal slag ger detta automagiskt att den som är bäst har ett övertag handlingsmässigt också.

Om man nu skall använda 'rundor'. Jag är fäst vid dem...

Erik
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
massa...

"Jag saknar helt enkelt någon form av modifikationer pga storlek/kroppstyngd, eller rentav någon slags 'Grovhet'-attribut i Eon, och i alla andra rollspel också, för den delen. Finns det något rollspel där hänsyn tas till det här, och sumobrottning fungerar som det borde?"

I Rolemaster finns ett sådant system, där man tar hänsyn till storlek och massa. Har inga regler framför mig nu (bara en jäkla massa svenskauppsatser att rätta...) men om det är intressant kan jag redöra för systemet vid nåt senare tillfälle.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: Sumo-problemet.

Inget i sig - det är din humor kring Vindhands svar som var uppmuntrande.
Var det någon humor i det? Det är så det går till!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Re: Sumo-problemet.

RuneQuests initiativsystem räknade med vapenlängd som främsta faktor, men hade en del andra dumheter. Det räknade också med att en rollpersons storlek (Size) var en fördel i strid - hög Size handlar före låg Size

Nja, så jäkla dumt är det inte, för storlek inverkar på räckvidd, alltså en längre man har ofta längre armar.
Också så har en större person mer kroppsvikt att sätta in bakom sina attacker, vilket betyder att en mindre person har inte riktigt lika många valmöjligheter när det gäller att attackera och försvara sig(en 164 lång 55 kg person mot en 186cm lång 79kg person har inte stor chans i en sköldtackling om han försöker möta den rakt på. Även om han starkare)...vilket också gör att den större personen har lättare att ta kommandot i striden om de är jämnskickliga.

I en duell har jag har många gånger utnyttjat att jag är längre än en del av mina motståndare. I vissa fall så har jag om jag gör ett utfall en fördel på över en halvmeter från min utgångsposition.

Slutssats: Så om jag är större så har jag inte bara längre räckvidd men också ett övertag om de kommer nära då jag kan utnyttja min högre kroppsvikt. Alltså har jag en fördel i alla lägen. Vad den fördelen yttrar sig som regeltekniskt kan skilja sig åt men en initativfördel är inte helt fel.

Nå, kung fu mästare må säga imot mig med "size does not matter" men som sagt..
bevis att kroppstorlek har betydelse
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: Du är visst sarkastisk på ren reflex...:) [NT]

Jajamensan! Spontana sarkasmer, olämpliga sarkasmer, multipla sarkasmer, osmakliga sarkasmer, det spelar ingen roll, jag är kungen!

Dock tyckte jag inte att jag var vare sig sarkastisk eller humoristisk, jag bara beskrev hur det går till. Om ena brottaren tar in ett främmande objekt (stol, motorcykel, slagträ inlindat i taggtråd, planka, manager et cetera) så börjar domaren räkna. Mer än så brukar det inte leda till.
 
Top