Nekromanti Vilka svenska rollspel borde finnas på alla bibliotek?

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,184
Dels har Western ett jävla bra bakgrundsmaterial, dels så är det ett högt produktionsvärde, det är en schysst produkt, och dels så finns det ju inte bara twiligth och game of thrones böker på bibliotek, jag menar att bibliotek har ju till uppgift att också vidga vyer bortom pubertal sexualångest.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,155
Location
Lund
God45;n19564 said:
DoD är ju Brp och är lika svenskt som andra översatta amerikanska böcker. Att rekommendera DoD som ett svenskt rollspel är som att rekommendera en översättning av Huckleberry Finn som svensk litteratur.
Jo, jag är väl medveten om BRPs bakgrund men spelet Drakar och Demoner var en gång i tiden (när jag började spela rollspel någon gång kring tidig järnålder) att jämställa med Dungeons & Dragons fast i Sverige. Det var rollspelet, allt annat var bleka kopior. Det var också på tiden när rollspel såldes i leksaksaffärer och kanske tom. i välsorterade livsmedelsbutiker med leksakshörna...

Så jo, det är *det* ikoniska svenska rollspelet alla kategorier om man ser i ett historiskt perspektiv som går tillbaka till 80-talet. Nu för tiden kanske 'not so much'...

Fast det faller tyvärr lite på 'inga boxar' kravet om nu inte senare inkarnationer av DoD finns i mer regelrätt bokform.

Cog.
obak said:
Chronopia kom ut i bokform, var regelmässigt nästan identiskt med DD91, men...
DeBracy said:
Men är ändå ur tryck och har en lite för awesome setting för att känsliga personer ska kunna hantera den säkert. :)
cogitare said:
Helt sant om Chronpia. Båda kommentarerna. Jag håller på att läsa setting-kapitlet i Chronopia-boken igen. Såhär, 15 år sen jag spelade det senast. Autoawesome! :D
obak said:
Det jag har svårast att begripa med chronopia var varför man inste valde att längre med stridssystemet ifrån krigarens handbok, systemet återkom förvisso i ett senare supplement till cjronopia, men jag tycker nog man kunde inkluderat det i grundreglerna.
cogitare said:
Skall jag vara ärlig så är det inte systemet i Chronopia (typ DoD-91 brp) som tilltalar mig. Kanske särskilt inte grejor från Krigarens Handbok för det var i mångt och mycket brutet emm. Vissa manövrar och fördelar var sjukt über. Utan det är stämningen i settingen som tilltalar mig. Funderar på att köra något i Chronopia men med mitt hemmasnickrade system :)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
God45;n19564 said:
DoD är ju Brp och är lika svenskt som andra översatta amerikanska böcker. Att rekommendera DoD som ett svenskt rollspel är som att rekommendera en översättning av Huckleberry Finn som svensk litteratur.
Bortsett från att jag inte håller med dig om att Drakar och Demoner inte skulle vara »svenskt« så efterfrågades inte »svenska rollspel«, utan »rollspel på svenska«.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,490
Location
Stockholm
Böcker, inga boxar.

Men boxarna innehåller tjocka böcker ... så köp Mutant, ta ut böckerna, lägg undan lådan och tärningarna och korten, och låna endast ut böckerna. Samma med Morwhayle.

/Magnus
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,007
Location
Bureå
Här i Umeå finns The One Ring på biblioteket, böckerna lånas separat utan kassetten och tärningarna. Det borde fungera för Morwhayle och Mutant också.
 
Top