Nekromanti Vilka svenska rollspel borde finnas på alla bibliotek?

owly

Veteran
Joined
10 Jun 2001
Messages
23
Jag ska försöka få in lite fler rollspel till vårt bibliotek och tänkte det vore intressant att se vilka som folk tycker borde finnas.Vi har redan gamla Eon och Mutant. De ska vara grundböcker på svenska (inga boxar) och finnas att köpa. De jag hade i tankarna var "Fantasy!- Old school gaming", "Svavelvinter", "Äventyr" av Lehto, "En Garde 3" och "Corolis". Jag har inte provat dessa utan mest gått på recensioner så kommentera gärna!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Synd att boxar är diskade, för annars hade Spelet om Morwhayle och Mutant: År Noll haft sin givna plats där. För de är awesome! Och boxar!

Utöver det behöver alla bibliotek mer ninjor. Ergo: Skuggornas mästare måste finnas där.

En ny Eon kommer i höst också och kan förhandsbeställas på sin crowdfunder-sida.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,665
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Ja det är verkligen trist att Morwhayle och M0 går bort. Men som bibliotekarie förstår jag att det skulle vara omöjligt. Visst boxen och böckerna kan rfid-taggas, men tärningarna, kartorna och markörerna? Och hur länge skulle boxen överleva?

Du har en bra lista där. Nya Eon ser ut att bli snorsnyggt och kan säkert passa för många fantasyfantaster. Skuggornas mästare, för den som vill ha knasig konspirationsaction.

Superhjältar kanske vore nåt? More Than Human och Supergänget i så fall.
Yrvi said:
+1 på More than Human!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,929
Location
Nordnordost
Kranks spel "Evolutionens Barn" är rätt pedagogiskt och trevligt. Det skulle passa bra på bibliotek.
krank said:
Jag skulle hellre se Null State isåfall. Bättre skrivet, finare. Alternativt att man väntar på andra utgåvan med reviderade regler och lite sånt... =)
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Alla rollspel.

Symbaroum
Svenska kulter
Ensamma vargen
Western
Svavelvinter
Eon
Bortom
Leviathan
En Garde! III
Äventyr
Fantasy!
Rotsystem

och säkert massa fler som jag glömt.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,372
Location
Helsingborg
Supergänget

Jag har hittils inte sett en mer pedagogisk och lättsam introduktion till rollspel.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Lite vuxet mörker, ångest och skärseld? Noir!
Mundo said:
Lägg det på barnavdelning.

Se en ny "Kult"-vända i svenska media påbörjas!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,591
cogitare;n19552 said:
Drakar och Demoner, anfadern till svenskt rollspel :)

Cog.
DoD är ju Brp och är lika svenskt som andra översatta amerikanska böcker. Att rekommendera DoD som ett svenskt rollspel är som att rekommendera en översättning av Huckleberry Finn som svensk litteratur.
Hans E Magnusson said:
God45 said:
Hur är det fel? Är det här någon form av "Pizza har blivit svenskt och är inte en italiensk rätt längre" grej? För jag köper det inte.
PAX said:
Du är nog jävligt ensam om din åsikt i detta fallet.
Krille said:
MODERERING!

Tonen här är lite otrevlig just nu, så köp en glass istället.
cogitare said:
Systemet är inte svenskt, men det tror jag ingen påstått. MEN spelet 'Drakar och Demoner' är så ursvenskt som ett rollspel kan bli emm. Och vi pratade väl spel här och inte regelsystem?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
The Daughters of Verona. Ut med det på skolorna också.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
God45;n19564 said:
DoD är ju Brp och är lika svenskt som andra översatta amerikanska böcker. Att rekommendera DoD som ett svenskt rollspel är som att rekommendera en översättning av Huckleberry Finn som svensk litteratur.
Nja. Det har gått en klase generationer sen dess. Den första generationen skulle jag kunna gå med på var Huckleberry Finn. Men böcker ynglar liksom inte av sig och skaffar kottar.

Så en bättre liknelse, om man nu måste ta till sådana, skulle kunna vara "att rekommendera den blå boxens DoD som ett svenskt rollspel är som att tycka att Jean-Baptiste Bernadotte är en svensk kung."

För om man spolar fram några generationer från Karl XIV Johan så är vi framme vid Carl XVI Gustaf, och han är fanimej svenskare än falukorv, dalahästar och köttbullar ihop.

Vilket förstås även gäller för Trudvang, även om man nu försöker exportera Trudvang Chronicles/prinsessan Madeleine till Amerika.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,112
Location
Tindalos
Krille;n19587 said:
Nja. Det har gått en klase generationer sen dess. Den första generationen skulle jag kunna gå med på var Huckleberry Finn. Men böcker ynglar liksom inte av sig och skaffar kottar.

Så en bättre liknelse, om man nu måste ta till sådana, skulle kunna vara "att rekommendera den blå boxens DoD som ett svenskt rollspel är som att tycka att Jean-Baptiste Bernadotte är en svensk kung."

För om man spolar fram några generationer från Karl XIV Johan så är vi framme vid Carl XVI Gustaf, och han är fanimej svenskare än falukorv, dalahästar och köttbullar ihop.

Vilket förstås även gäller för Trudvang, även om man nu försöker exportera Trudvang Chronicles/prinsessan Madeleine till Amerika.

Tja! Resonerar man så, kan vi väl lika väl påstå att inga rollspel är svenska. Även om de råkar vara skrivna på svenska...
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,112
Location
Tindalos
Köp in några engelska spel också så undomarna lär sig lite av det engelska språket samtidigt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,591
Krille;n19587 said:
Nja. Det har gått en klase generationer sen dess. Den första generationen skulle jag kunna gå med på var Huckleberry Finn. Men böcker ynglar liksom inte av sig och skaffar kottar.

Så en bättre liknelse, om man nu måste ta till sådana, skulle kunna vara "att rekommendera den blå boxens DoD som ett svenskt rollspel är som att tycka att Jean-Baptiste Bernadotte är en svensk kung."

För om man spolar fram några generationer från Karl XIV Johan så är vi framme vid Carl XVI Gustaf, och han är fanimej svenskare än falukorv, dalahästar och köttbullar ihop.

Vilket förstås även gäller för Trudvang, även om man nu försöker exportera Trudvang Chronicles/prinsessan Madeleine till Amerika.
Jag förstår resonemanget här och det har absolut merit. Men jag har svårt att se det som svenskt när grunden är ett amerikanskt spel som vidareutvecklats... Fantasy! är ju inspirerat av amerikanska rollspel men är skrivet som sitt eget spel och därför är det svenskt. Men Brp är amerikanskt och DoD, oavsett hur många generationer är ändå en utveckling i rakt led från en översättning av det.

Men kungen argumentet är väldigt övertygande...
PAX said:
Så det unika i svenska rollspel är själva regelsystemet? Har jag tolkat dig rätt?
Krille said:
I grunden består alla tradrollspel ändå av två regelmoment: hur man dyrkar dörrar och hur man köttar goblins. BRP är bara ett sätt att strukturera upp de två regelmomenten på. Fantasy! har ett annat, men i grunden är det bara olika sätt att slumpa fram tal som skiljer.
Andy said:
Fantasy! regler har ju lånat/inspirerats av Burning Wheel som är ett amerikanskt rollspel, precis som du skriver själv. Då borde Fantasy! vara ett amerikanskt rollspel, om jag resonerar på samma sätt som du gör gällande DoD.

Har du läst och spelat Drakar & Demoner: Trudvang? Jag tycker att de regler som finns i dagens aktuella versioner (utan värde i grundegenskaperna, med färdigheter som är mer som förmågor och att endast T20 och T10 används) inte liknar BRP alls. Då tycker jag att Eon är lika mycket BRP som Trudvang är.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,783
Location
Stockholm
DeBracy;n19586 said:
The Daughters of Verona. Ut med det på skolorna också.
Faller det inte lite på "inga boxar"-kravet? ;)

@OT:

Medan Världen Går Under
kan vara det bästa spelet i världen, så glöm inte bort det!
DeBracy said:
Schhhhh...!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
LoL unboxed. Ett stycke svensk rollspelshistoria måste helt enkelt klassas in som bibliotekskompatibelt. Det känns rimligt att den tryckta upplagan hamnar i alla Sveriges bibliotek. Alternativt så får biblioteken använda sig av ett informationsblad med en länk till Pdf versionen som till och med finns i verkligheten. Den tryckta versionen lär dröja ett yttepytte litet tag till.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,184
Western är ju faktiskt ett spel som med gedigna bakgrundsmaterial faktiskt har ett värde som undervisningsmaterial.
Det är också i högst grad ett levande rollspel, i motsats till drakar och demoner. Men om döda spel är aktuella så rekomenderar jag både khelatar, för sin sköna järnåldersvärld komplett med påhittat språk och mutant umdergångens arvtagare för sitt rent litterära värde. Trakorien boken till dd-91 är också rekomenderad om inte annat för rent läsnöjje.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Götterdämmerung, fast det försvinner kanske från hyllorna snart? Coriolis och Noir tror jag skulle gå hem, folk skulle bläddra utan att ens fatta vad de tittade i!:)
Voldstagg13 said:
Och med det menar jag att Coriolis och Noir är så grafiskt inbjudande att folk utanför hobbyn skulle lockas att titta i böckerna.
 

owly

Veteran
Joined
10 Jun 2001
Messages
23
Som sagt, spelet ska fortfarande gå att köpa från sina tillverkare Drakar och demoner går bort. Att jag frågar efter spel skrivna på svenska beror på att engelskan kan utgöra ett hinder för de som inte känner till vad rollspel är för något. Jag funderade på Western men tog inte med den eftersom jag är osäker om den miljön är så värst lockande för unga idag. Men som sagt , tack för alla tips :)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Saga, naturligtvis. Finns redan på ett tiotal bibliotek runt stockholm sen en donation av SagaGames.
 
Top